„The Financial Times”: Comoara din mijlocul gheţarilor topiţi ai Arcticii
0Mediul de afaceri se adaptează mai repede la vremurile schimbătoare decât oficialii care-şi actualizează politicile. Schimbarea climatică nu este o excepţie, aşa cum certifică activitatea intensă din zona arctică. Acest fenomen crează noi rute de transport, precum şi oportunităţi de exploatare a resurselor într-o regiune a lumii care a fost considerată prea dificilă cu numai câţiva ani în urmă.
Yong Sheng este primul vas de marfă chinez
care încearcă să călătorească între Dalian, nordul Chinei, şi Ruta Mării
Nordului – cale navigabilă din Arctica de-a lungul coastei de Nord a Rusiei.
Traficul comercial pe acest traseu a ajuns la doar al cincilea sezon, dar
creşterea a fost explozivă. În 2009 şi 2010, o mână de nave au urmat ruta; în
2011 şi 2012, de la trei până la patru duzini. Până acum în acest an, Rusia a
permis accesul la aproape 400 de trasee.
Atracţia principală a noii rute este evidentă. Scurtează distanţa între oraşele portuare Rotterdam şi Yokohama cu 40%, faţă de călătoriile prin Canalul Suez. O astfel de economie de timp va ajuta schimburile comerciale dintre Europa – încă mai mult de un sfert din economia mondială – şi fabricile şi clasa mijlocie în ascensiune din China.
Accesul dobândit după dispariţia gheţarilor permite mai mult decât transporturile maritime de bunuri. Deschide o nouă frontieră de prospecţii şi posibile exploatări resurse naturale submarine. Deocamdată, lupta pentru resurse este reţinută. S-ar putea să nu dureze, dacă sunt făcute descoperiri înainte de a stabili regulile jocului.
Prin urmare, aceste oportunităţi vin odată cu mari provocări. Transportul maritim şi exploatarea resurselor prezintă riscuri de securitate şi ale mediului. Arctica rămâne unul dintre cele mai dure locuri de pe pământ. De asemenea, trebuie făcute eforturi pentru a rezolva conflictele cererilor aduse de competitorii care pretind controlul resurselor sau al rutelor de transport.