Dilema talibanilor privind reţelele sociale: vor restricţiona companiile tehnologice americane în Afganistan?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

La prima lor conferinţă de presă de după preluarea puterii în Afganistan, purtătorul de cuvânt al talibanilor Zabihullah Mujahid a răspuns la o întrebare referitoare la libertatea de expresie trimiţând la susţinători ai ei precum Facebook care „nu permit publicarea informaţiilor în întregime”.

Talibanii au interzis internetul când s-au aflat prima dată la putere, dar acum par dependenţi de platformele de socializare furnizate de companiile tehnologice americane pentru a-şi transmite mesajul în Afganistan şi peste graniţe, relatează CNN.

Purtătorii de cuvânt ai talibanilor au conturi neverificate pe Twitter cu peste 300.000 de susţinători fiecare.

Experţii în materie de Afganistan şi propagandă a grupărilor extremiste spun că platformele sociale şi aplicaţiile de chat au jucat un rol vital în strategia media a talibanilor, mai ales acum când încearcă să se reabiliteze şi să prezinte o nouă imagine.

Aceste medii de transmitere sunt considerate cheie în acest moment, e de părere Safiya Ghori-Ahmad, fost consilier al Departamentului de Stat american.

„Talibanii se străduiesc din greu să-şi schimbe narativa şi felul în care sunt văzuţi”, spune ea, precizând că aceasta se explică prin faptul că mulţi afgani au acum un smartphone.

În trecut, talibanii au impus interdicţii asupra programelor de televiziune şi internetului, subliniind că scopul acestora este „controlarea acelor lucruri greşite, obscene, imorale şi îndreptate contra islamului”.

Totuşi talibanii au început să fie prezenţi online după ce au fost îndepărtaţi de la putere, iar de atunci şi-au sporit comunicarea şi au încărcat clipuri pe reţele sociale de la Facebook la Telegram.

 Mişcarea lor a coincis cu o perioadă de creştere a accesului la internet şi comunicaţii în Afganistan care în 2019 avea aproape 10 milioane de utilizatori de internet - numai aplicaţia de mesagerie Facebook avea trei milioane de utilizatori afgani.

Acum, în timp ce comunitatea internaţională deliberează în ce măsură să recunoască gruparea militantă, o parte din companiile tehnologice au luat propriile decizii reimpunând interzicerea conţinutului taliban.

Facebook a restricţionat gruparea în toate subsidiarele sale, închizând conturi ale grupării şi ultima dată o linie de ajutor talibană din Kabul.

„Talibanii sunt sancţionaţi ca organizaţie teroristă în legislaţia americană şi noi i-am interzis în conformitate cu politicile privind organizaţiile periculoase”, a transmis Facebook.

Twitter nu a închis încă conturi ale talibanilor, dar a anunţat că „prioritatea principală este siguranţa oamenilor şi ne menţinem vigilenţa”.

„Cred că talibanii nu şi-ar dori interzicerea internetului”, spune Ghori-Ahmad, precizând că probabil militanţii nu au dorinţa să vadă plecate companiile tehnologice americane.

Weeda Mehran, expert în materie de Afganistan şi propagandă extremistă la University of Exeter, notează că în măsura în care militanţii vor forma un guvern incluziv companiile tehnologice vor avea dificultăţi în a le interzice de pe platformele lor.

Dar care va fi atitudinea lor în privinţa libertăţii de expresie online?

Afganii şi-au exprimat deja opoziţia faţă de talibani atât fizic cât şi online, şi probabil că talibanii vor interveni agresiv aceasta dacă deveni şi mai evidentă pe platformele sociale.

„Platformele precum Twitter şi WhatsApp vor trebui să se decidă cum să procedeze în privinţa propagandei talibane, asigurându-se în acelaşi timp că afganii au în continuare acces la internet dacă talibanii vor căuta să le restricţioneze accesul”, spune Madiha Afzal, consultant la Brookings Institution, notând că talibanii vor apela la reţele sociale pentru propagandă şi PR, dar vor limita accesul populaţiei la informaţii.

Mai mult, spun experţii, talibanii vor invoca faptul că conţinutul online va trebui să se conformeze legii islamice, o dificultate în plus pentru companiile tehnologice.

În cele din urmă, talibanii ar putea folosi reţele sociale să-i vâneze pe cetăţenii care au colaborat cu organizaţiile sau armata americană, motiv pentru care companiile tehnologice au deja măsuri în acest sens, introducând instrumente pentru ascunderea profilurilor, securizarea sau suspendarea lor temporară sau limitarea temporară a vizibilităţii conexiunilor.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite