Următoarea frontieră a inovației militare. Vehiculele terestre fără pilot ar putea deveni cruciale în războiul din Ucraina
0După ce rolul vehiculelor aeriene fără pilot în războiul din Ucraina s-a extins dramatic de la invadarea Rusiei în urmă cu 16 luni, atenția se îndreaptă spre dronele terestre despre care dezvoltatorii spun că ar putea fi următoarea frontieră a inovației militare.
Printre inginerii ucraineni care lucrează în acest sector se numără Yevhen Hnatok, în vârstă de 22 de ani, care a declarat că a furnizat deja câteva zeci de vehicule terestre telecomandate pentru forțele armate.
În cadrul unei demonstrații recente, o mică mașină verde cu roți groase și o mină de teren legată în spate s-a deplasat prin iarba lungă aproape nedetectată.
"Dacă o văd la această distanță, nu vor avea timp nici măcar să se roage", a declarat el pentru Reuters, referindu-se la forțele rusești.
Pe măsură ce tot mai multe tehnologii experimentale sunt introduse pe câmpul de luptă, micii ingineri ca Hnatok speră să influențeze rezultatul războiului cu vehicule terestre fără pilot (UGV) care transportă arme și explozibili sau efectuează recunoașteri.
Și Rusia a investit în UGV-uri, inclusiv în roboți de luptă, iar Ucraina vrea să contracareze acest lucru, așa cum a făcut în domeniul dronelor aeriene, prin încurajarea inovației în rândul întreprinderilor mici.
Mașinile lui Hnatok variază ca mărime și capacitate: cele mai mici pot transporta o mină antitanc sau o mitralieră acționată de la distanță de până la 10 km de operatorul lor, iar Hnatok lucrează la un vehicul mai mare, capabil să transporte un tun de 20 mm.
Alte mașini pot transporta proiectile de artilerie către artileriști.
Tânărul inginer a declarat că obiectivul este de a înlocui cât mai multe trupe cu mașini pe linia frontului pentru a salva vieți.
Una dintre principalele provocări pentru ambițioasa contraofensivă de vară a Ucrainei a fost reprezentată de rețelele dense de mine anti-fanterie și anti-tancuri amplasate de trupele rusești. Pierderea unui UGV consumabil din cauza unei mine terestre este preferabilă pierderii unui soldat.
Un avantaj al UGV-urilor este costul lor scăzut - piesele pentru mașinile mai mici ale Hnatok costă mai puțin de 30.000 de grivne (812 dolari).
Impactul UGV-urilor de luptă din ambele părți a fost extrem de limitat până acum, potrivit lui Samuel Bendett, senior fellow la Center for a New American Security.
Cu toate acestea, el a spus că sectorul UGV este unul de urmărit, cu voluntari bine educați și adepți ai tehnologiei, în special în Ucraina, care se străduiesc să creeze noi vehicule care să ofere armatelor lor un avantaj.
"Acest tip de inovație pe câmpul de luptă, la marginea tactică din Ucraina, este cea care va (aduce) eventuale soluții emergente care se pot preta la supraviețuirea pe termen lung în luptă."
Cursa înarmării
Comunitatea ucraineană de inovatori de bază în domeniul apărării este o puzderie de tineri profesioniști din domeniul IT și ingineri mai în vârstă cu educație sovietică în domeniul aerospațial și al tancurilor. Hnatok, îmbrăcat în haine negre neîngrijite și cizme de punk rocker, nu este nici una, nici alta.
Inginerul, care a absolvit doar nouă ani de școală, a declarat că a învățat cele mai multe dintre abilitățile sale în construirea de vehicule telecomandate de la tatăl său vitreg.
"Construiam împreună mici rachete, lucruri de genul acesta", și-a amintit el.
După ce a luat parte la lupte în apropierea Kievului și în estul Ucrainei în primele luni ale invaziei, Hnatok a decis să înceapă să fabrice UGV-uri în februarie, după ce a văzut o postare online care prezenta un vehicul rusesc.
"M-am gândit: De ce să nu începem să le facem și noi?".
Hnatok a declarat că nu face profit de pe urma vehiculelor sale, ci le cere cumpărătorilor săi militari să acopere costurile de producție.
Imagini de luptă postate online arată cum Moscova a desfășurat deja versiuni operate de la distanță ale unor tancuri vechi, pline de explozibili, care sunt trimise spre pozițiile ucrainene.
De asemenea, lucrează la opțiuni de tehnologie mai înaltă, de autoconducere, cum ar fi Marker UGV, care a demonstrat capacități de inteligență artificială și de învățare automată și a fost capabil să traverseze medii controlate fără un operator, a declarat Bendett.
În ceea ce privește UGV-urile în sens mai larg, el a adăugat: "Scopul final este ca aceste sisteme să funcționeze în mod autonom în luptă... cu operatori umani, UAV-uri, mijloace aeriene și cu echipaj uman într-un mediu conectat în rețea... dar suntem departe de acest lucru".
Hnatok a declarat că este fericit să facă o mulțime de UGV-uri mai mici și ieftine, inclusiv vehicule kamikaze cu o singură utilizare, dar că va avea nevoie de mai mult personal pentru a îndeplini comenzile existente.
Inginerul a spus că se confruntă, de asemenea, cu probleme în ceea ce privește aprovizionarea cu piese de schimb, componentele, cum ar fi șenilele de șenile, fiind vândute acum cu amănuntul la prețuri exagerate din cauza unui vârf de cerere globală cauzat de război.
"Dacă înainte de război un emițător costa 2.000 de grivne, acum costă până la 12.000".