Sfântul Valentin, „pungaşul“ cel mai fin

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sfântul Valentin bagă mâna în buzunarele românilor, căutând bani de cadouri, inimioare de pluş şi ciocolată Foto: Shutterstock
Sfântul Valentin bagă mâna în buzunarele românilor, căutând bani de cadouri, inimioare de pluş şi ciocolată Foto: Shutterstock

Moş Crăciun şi Iepuraşul de Paşti înseamnă cadouri pentru „cei dragi“ şi găuri serioase în buget. Între ele a apărut, mai nou, Valentine’s Day, un nou prilej de stres şi cheltuială. De data asta, însă, e suficient un singur cadou.

Conotaţiile religioase ale Crăciunului şi Paştelui au fost estompate de marketingul agresiv din ultimile două decenii, ele fiind înlocuite de mai practicul şi neortodoxul comerţ, susţin sociologii. Crăciunul nu mai reprezintă de mult Naşterea Domnului, ci moşul îmbrăcat în roşu de reclamele Coca-Cola, iar Paştele nu mai înseamnă Învierea lui Hristos, ci iepuraşul care aduce cadouri şi ouă colorate. 

Tot prin intermediul marketingului, companiile au creat presiune asupra oamenilor de rând cărora le-a indus ideea că de Crăciun şi de Paşti trebuie să cumpere, de toate şi cât mai mult, transformând-i astfel în clienţi, este de părere sociologul Alfred Bulai. Televiziunile şi presa în general participă şi ele la această transformare a publicului în clientelă, cu reportaje ample din supermarketuri şi târguri de profil, de acolo de unde „românii se înghesuie să cumpere cadouri pentru cei dragi şi cele cuvenite pentru masa tradiţională de Crăciun/Paşti“. 

În cele mai multe cazuri, aceste două mari sărbători presupun cheltuieli masive şi găuri serioase în buget care se acoperă cu greu, în câteva luni. Companiile, în schimb, îşi freacă mâinile de fericire: în aceste perioade, vânzările cresc de trei – patru ori, profitul la fel. Dar companiile sunt lacome şi nu se mulţumesc doar cu atât. Drept urmare, acelaşi marketing intră din nou în acţiune şi inventează, importă sau resuscitează sărbători noi.

Nici Dragobetele nu-i mai breaz

O sărbătoare relativ nouă este Valentine’s Day sau Ziua Îndrăgostiţilor, o sărbătoare importată din Occident, care poartă numele unui sfânt catolic. Conotaţia religioasă este deci aproape inexistentă în România, în schimb partea ei comercială este deosebit de prezentă. În preajma zilei de 14 februarie, vitrinele magazinelor de pe bulevard sau din cartier, supermarketurile, mall-urile, cofetăriile, până şi pieţele agroalimentare sunt năpădite de inimioare roşii de pluş. Doar este sărbătoarea dragostei, ocazia ideală, ni se spune, de a oferi un cadou persoanei iubite. Un cadou care costă bani, fireşte. E drept, cheltuielile de Valentine’s Day nu se compară cu cele de Crăciun sau de Paşti, dar ele există, la fel cum există şi afaceri care prosperă. Vânzările de flori, de exemplu, cresc cu 300%, după cum arată administratorii portalului specializat florifrumoase.ro. 

„De Sf. Valentin se cheltuie cel mai mult, chiar şi până la 6.500 de lei dacă aleg pachetul de

1.001 trandafiri. Dar nu multă lume îşi permite să ofere 1.001 trandafiri. De regulă, un domn cheltuie în jur de 300 de lei de Ziua Îndrăgostiţilor“, a declarat Gabriel Caloian, directorul general al Jolies Fleurs – compania care administrează portalul. O altă afacere care explodează de 14 februarie este cea cu dulcuri. Ca idee, numai în SUA, de Valentine’s Day se cheltuie în jur de un miliard de dolari doar pe produse din ciocolată, potrivit Asociaţiei Cofetarilor din SUA. Un studiu realizat în Marea Britanie arată că bărbaţii alocă, în medie, între 60 şi 115 euro pentru a cumpăra un cadou soţiei de Ziua Îndrăgostiţilor şi între 230 şi 350 de euro pentru cadoul amantei. „Valentine’s Day este 100% marketing. Este o sărbătoare importată din Occident cu singurul scop de a face profit“, spune sociologul Alfred Bulai. Nici varianta românească a Sf. Valentin, Dragobetele, nu-i mai brează. „Dragobetele este răspunsul românilor la invazia tradiţiilor occidentale. Aşa că au «dezgropat» acest Dragobete, o sărbătoare de mult uitată, şi l-au asociat cu Ziua Îndrăgostiţilor, deşi nu avea nicio legătură cu iubirea sau cu darurile“, conchide sociologul.

Unde puteţi cheltui bani de Valentine’s Day

De Ziua Îndrăgostiţilor se organizează petreceri, spectacole, carnavaluri şi concursuri tematice în toate oraşele importante din ţară. 

Arad. La mall-ul Galleria Arad se oficiază căsătorii pentru o zi. Un ofiţer de stare civilă va semna un certificat de căsătorie, valabil pentru 24 de ore. Special pentru îndrăgostiţi, pe scena Teatrului Clasic „Ioan Slavici“ se va juca piesa Căsătoria, de N. V. Gogol, în regia lui Laurian Oniga.

Braşov. Castelul Bran oferă tururi speciale pentru îndrăgostiţi, cu flori, vin roşu, ciocolata caldă şi acorduri romantice de pian. De asemenea, pe pârtiile din Poiana Braşov se oficiază căsătorii de o zi. 

Bacău. Camera de Comerţ şi Industrie Bacău organizează, între 13 şi 17 februarie, la Complexul Central Plaza, „Expo Valentine’s Day“. Vor fi expuse, spre vânzare, obiecte de îmbrăcăminte, bijuterii, parfumuri, jucării, obiecte de artă şi decoraţiuni.

Cluj-Napoca. De la ora 22.00, în Euphoria Music Hall va concerta Spitalul de Urgenţă. Muzeul Etnografic al Transilvaniei organizează o expoziţie dedicată mesajelor de dragoste.

Hunedoara. Îndrăgostiţii sunt invitaţi în faţa Casei de Cultură, unde pot participa la un concurs în urma căruia va fi ales „cuplul anului 2013“.

Ploieşti. Cel mai important eveniment este concertul lui Andrea Bocelli, „Love in Portofino“, programat la ora 20.00, la Cinema City Ploieşti.

Sălaj. Biblioteca Judeţeană Sălaj lansează o provocare inedită la lectură. Cititorii sunt provocaţi la „blind date cu … o carte“, ceea ce înseamnă că ei vor împrumuta un volum, urmând să afle abia acasă despre ce carte este vorba. 

Sibiu. Andra concertează la Shopping City Sibiu. De asemenea, mai multe concursuri pe tema „Cea mai frumoasă declaraţie de dragoste“ vor fi organizate la posturile locale de radio. 

Timişoara. Teatrul Naţional Timişoara a pregătit o reprezentaţie a piesei „Iată femeia pe care o iubesc“, de la ora 19.00, în timp ce muzicianul Emil Kindlein propune spectacolul „Kindlein in love – poeme pe muzică din lirica de dragoste şi erotică“, care are loc la Sevastia’s Book, tot de la ora 19.00.

Protectorul îndrăgostiţilor

Sfântul Valentin, sau Valentin din Terni, a trăit în secolul al III-lea, fiind episcop în Interamna (regiune din Italia de azi), pe timpul domniei împăratului roman Claudius II, un duşman al creştinismului. Se spune că, în anul 268, împăratul le-a interzis soldaţilor săi să se căsătorească pentru a se dedica exclusiv luptelor. Valentin a sfidat ordinul şi a continuat pe ascuns să căsătorească soldaţi, întemeind astfel numeroase familii. Claudius a aflat în cele din urmă şi l-a arestat pe preot, dar pentru că îl cunoştea şi îl simpatiza, i-a propus acestuia să renunţe la credinţa lui şi să devină soldat în armata romană. Valentin a refuzat, motiv pentru care a fost învinuit de „cununare religioasă“ a perechilor de îndrăgostiţi şi condamnat la moarte. Pe 14 februarie 270, din porunca împăratului Claudius II, Valentin din Terni a fost decapitat. Înainte de a muri el le-a scris tuturor prietenilor şi oamenilor iubiţi câte o scrisoare, pe care a semnat-o: „Adu-ţi aminte de Valentin al tău“.

În anul 496, Valentin a fost sanctificat de Papa Gelsius. Azi, Sfântul Valentin este considerat patronul protector al îndrăgostiţilor şi al tinerilor căsătoriţi. O altă legendă spune că obiceiul de a trimite răvaşe de dragoste persoanei iubite îşi are originea în secolul al XV-lea. În 1415, capturat în timpul bătăliei de la Agincourt, ducele de Orleans a fost capturat şi ţinut prizonier în Turnul Londrei. De aici i-a scris soţei sale sute de poeme de dragoste, numite „valentine“.

Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite