Şeful Lenovo România: „Brandurile locale de tablete vor dispărea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lenovo e producătorul numărul 1 de laptopuri şi PC-uri din toată lumea, inclusiv în România. De anul trecut, compania a adus şi smartphone-uri, în mod oficial în ţară. Am vorbit cu directorul Lenovo România, Aurel Neţin, despre planurile companiei.

Lenovo a anunţat la finalul anului trecut un profit de 262 de milioane de dolari şi are 20% din piaţa globală de PC-uri. De asemenea, compania a livrat 17 milioane de smartphone-uri, cu 38% mai multe faţă de trimestrul anterior. Din noiembrie anul trecut, Lenovo a lansat oficial telefoanele sale în România. Până acum, Lenovo vinde telefoanele la un singur operator şi am aflat de la Aurel Neţin motivele.

„Sper ca telefoanele să ajungă la mai mulţi operatori. Nu sunt dificultăţi, dar vorbim de pieţe diferite în Vest şi Est. În România, trei operatori sunt pe piaţa internaţională, iar operatorul vrea să negocieze cu vendorul pentru toată regiunea. Dar politica Lenovo a fost să atace Europa dinspre Est spre Vest, iar atât timp cât nu suntem în Europa de Vest, e dificil să ne apropiem de operatori“, a spus Neţin. De asemenea, menţionează Neţin, achiziţia Motorola complică lucrurile. „Din Est venim cu Lenovo, iar din Vest venim cu Motorola. În România va trebui probabil să le susţinem pe amândouă“, a adăugat Neţin.

Cum se vor menţine lideri pe piaţa de PC-uri?

Pentru Aurel Neţin, trăim într-o eră numită PC+. Aceasta vine în completarea erei Post-PC, care a fost abandonată, pentru că denumirea ducea cu gândul la dispariţia PC-ului.

„Se discută de ani de zile de dispariţie, dar piaţa de PC-uri este la un nivel de 200 de miliarde de dolari, adică e relevantă. Local nu văd o scădere. Piaţa de PC-uri în 2008 era la un milion de unităţi. Acum e la 750.000 de unităţi şi am trecut prin netbook, tablete, smartphone-uri. O piaţă de un milion în România ar o piaţă potrivită“, spune Neţin.

El identifică mai multe motive pentru care piaţa de PC-uri va creşte: puterea de cumpărare, strategia Microsoft de a îmbina software şi hardware, dar şi zona publică, de unde se vor face noi achiziţii. „În public proiectele mari au fost acum 7-8 ani. Vorbim de calculatoare vechi, la fel şi sistemele de operare. Sunt oportunităţi mari. De exemplu, orice infrastructură pe fonduri europene înseamnă şi infrastructură IT“, crede Neţin.

În România, piaţa e împărţită 20% pe desktop şi 80% pe notebook. De asemenea, 10% înseamnă piaţa de enterprise, 30% small and medium business, iar 60% consumer.

Laptopul ca deveni ultrabook

Pe piaţa de laptopuri au apărut în timp diferite concepte care au vrut să devină principale. Netbook-ul a fost un eşec, iar de curând vorbim despre ultrabook, laptopuri făcute după anumite standarde de greutate, subţirime şi folosire a anumitor procesoare Intel.

Ultrabook-ul a fost introdus ca un standard de grosime şi autonomie. Ca orice produs nou, dacă nu atinge un prag de vânzări, rămâne scump. Cred că notebook-urile vor fi din ce în ce mai uşoare, aşa că nu cred că ultrabook-ul va rezista foarte mult timp ca formulare“, spune Neţin. De asemenea, tehnologia pentru dispozitivele hibride rămâne încă scumpă, pentru că foloseşte touchscreen sau SSD-uri.

„Notebook-ul viitorului va fi de fapt ultrabook-ul de astăzi“, spune Aurel Neţin.

Brandurile locale vor dispărea

Aurel Neţin conştientizează că pe piaţa de tablete lupta e diferită, pentru că brandurile româneşti au dus preţurile foarte jos, iar principala preferinţă a românilor sunt tabletele de 7 inci cu WiFi.

„Românul e inventiv şi antreprenor. Barierele de intrare pe piaţa de tablete sunt mici pentru că avem 7-8 branduri locale puternice, în special pe segmentul relevant“, spune Neţin.

64% din piaţa de tablete din România e reprezentată de segmentul 7 inci WiFi. Din acest segment, 60-70% sunt branduri locale. Business-ul s-a canibalizat şi e o luptă de preţ, care duce şi la anumite aşteptări din partea clientului“, mai crede şeful Lenovo România.

Strategia Lenovo e susţinerea segmentului de 8 inci, dar şi a tabletelor de 10 inci. De asemenea, clienţii companiei sunt cei care au mai folosit tehnologie. Dar piaţa de tablete are un client cu alte aşteptări. „Nevoia de schimbare nu e atât de mare ca la smartphone-uri sau PC-uri. Modul în care e utilizată tableta este limitat şi duce la scădere. În momentul când ai smartphone-uri de 6 inci, tableta de 7 inci e la limită. Tableta e un dispozitiv familial.“, spune Neţin.

Aurel Neţin crede însă că brandurile locale nu vor rezista foarte mult. El foloseşte propriul său exemplu. Aurel Neţin a avut propriul brand de calculatoare, Sistec, pe care l-a vândut treptat din 2005.

„Aveam contracte cu Intel şi Microsoft şi făceau propriile calculatoare. Nu ştiu câte branduri locale de PC-uri mai sunt acum. La un moment dat nu poţi să faci competiţie cu un brand global, pentru că vorbim de economii scalabile“, crede Neţin. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite