Într-o discuţie cu Edward „fotograful de vedete“ Aninaru, perfecţiunea din showbiz rămâne fără Photoshop

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Edward Aninaru. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Edward Aninaru. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Probabil ai auzit de Edward Aninaru, dar nu neapărat după acest nume, ci după supranumele „fotograful de vedete“. Edward Aninaru a debutat în urmă cu şapte ani în acest domeniu. Atunci era fotograf pentru Inna, acum e pe coasta de Vest a Statelor Unite ale Americii pentru marile vedete ale lumii.

Edward Aninaru a început să fotografieze pentru că avea nevoie de poze pe care să le modifice în Photoshop. În acest program de creare a perfecţiunii trebuia el să se specializeze la mijlocul anilor 2000. Şi-a cumpărat un aparat foto şi a început, urmând tutoriale online şi sfaturile altora, să fotografieze. A participat la diverse concursuri pe forumurile din România şi critica pozitivă pe care a primit-o pe pozele sale l-au mobilizat să perservereze.

Primele poze cu artişti au fost cu Alexandra Ungureanu şi Crush, pe parcursul unei deplasări. Edward Aninaru s-a descurcat bine atunci şi asta avea să ducă la o colaborare cu Roton pentru astfel de poze. Colaborarea cu adevărat utilă avea să fie cea cu Inna, pe atunci o vedetă în creştere. Pe măsură ce a crescut ea, a crescut şi el.

„În acest domeniu contează foarte mult cu cine ai lucrat, cine te recomandă. Poţi să fii tu cel mai bun, dar te ajută mai mult să fii cunoscut drept fotograful unei anumite vedete. Oamenii se gândesc din prima: «păi, dacă ea a lucrat cu el, atunci trebuie să fie bun»“, spune Aninaru. „Numele artistului te trage automat în sus, lumea vede cu cine lucrează şi brusc doresc şi alţii. Văd fotografi şi de zeci de ori mai buni decât mine, dar ajung să publice doar pentru Facebook. Dacă n-ai pe cineva care să te tragă în sus, dacă nu te implici, nici creşterea nu vine“, descrie acesta mediul în care un fotograf poate evolua în acest domeniu.

Chiar dacă a crescut în România şi Europa prin popularitatea Innei, în SUA lucrurile au stat altfel. Acolo, au şi ei vedetele lor şi acelea contează să le ai în portofoliu. Între timp, Edward Aninaru a realizat câteva şedinţe foto cu nume precum Celine Dion, Ne-Yo sau Jay Sean. A devenit „fotograful de vedete“ care chiar dacă nu-i aduce consacrarea numelui, îi aduce creşterea în meserie.

fotografii edward aninaru

„E un fel de talangă această denumire, dar vorbeam cu Andrei Gheorghe zilele trecute şi el mi-a zis că ajută mult, lumea te recunoaşte altfel, ştie cine eşti. Altfel, eşti fotograf, dar ce fotograf eşti? Într-un fel te nişează, dar sună şi a cancanism“, explică Aninaru titlul de „fotograf de vedete“. Cel mai bun caz este când vinzi cu numele, în SUA se vede cel mai bine asta, dar acolo ajungi prin muncă, în timp şi prin câteva nume grele în portofoliu.

Fotografia comercială, pe faţă şi revers

Fotografia pe care Edward Aninaru o face este comercială. Sunt mulţi care acuză domeniul de falsitate, de întindere a frumuseţii modelelor până depăşesc limita pe care n-a fixat-o nimeni, dar care pare de bun-simţ să existe. Este însă un domeniu în care toată lumea ştie cum stau lucrurile, de la omul care cumpără revista cu vedeta pe copertă până la managerul care are grijă de aceasta.

„Eu eram conştient că ceea ce vinde fotografia comercială e fals, dar am acceptat încă de la început. Şi toată lumea e conştientă, de la reviste la modelele care apar, dar toţi se minunează de ce se întâmplă. E ca şi cum pui batista pe ţambal, să se audă mai încet, dar este acelaşi lucru“, spune Aninaru. Dincolo de copertele glossy, lui Aninaru nu-i place uniformizarea şi copierea normelor de frumuseţe în lumea reală. Femeile copiază ce văd în showbiz, dar nu acesta ar trebui să fie mersul firesc al societăţii. L-am întrebat de frumuseţe, a spus că încă preferă femeile cât mai naturale, cu machiaj doar dacă este necesar, nu în exces.

Cât despre productivitatea domeniului, este după ţară şi mentalităţi. „În SUA, este o altă piaţă, preţurile sunt mai mari şi este clar un alt nivel. Totul începe de la oameni, de la cum vorbesc şi ce locuri de muncă au până la cum plătesc pentru servicii. Contează foarte mult cum socializezi şi te promovezi. Contează foarte mult şi pe cine ştii, căci nu te poţi duce singur şi să vrei totul. Ei sunt foarte buni pe social life, fac schimb de cărţi de vizită şi discută mult. Eu însă nu pot face asta, nu sunt obişnuit, dar am prieteni care mă pot ajuta“, descrie Aninaru mediul din California.

Sunt bani în fotografie? Sunt, când eşti mare. Se ajunge la câteva zeci de mii de dolari plătiţi pe zi, atunci când în domeniul fotografiei omul este la fel de important ca vedetele în showbiz.

fotografii edward aninaru

Arta şi aparatura

Aşa cum pe un pilot de Formula 1 îl întrebi ce maşină are în garaj dintr-o curiozitate ciudată de a vedea ce preferă, aşa l-am întrebat şi pe Edward Aninaru ce aparat foloseşte. Este un Canon 5D Mark II, un aparat lansat în urmă cu şase ani şi care încă îşi face treaba bine, dar se ajunge şi la judecata celui care plăteşte. „Aparatul este încă foarte bun, dar străinii se uită foarte mult la ce ai, cu ce faci poze. Este o lume pretenţioasă de faţadă, se uită la ce cameră ai înainte să le dai pozele. Am ajuns ca de multe ori să închiriez camere, dacă sunt şedinţe foto importante“, spune Aninaru.

Discuţia cu Edward Aninaru s-a derulat în Bucureşti, aproape de Piaţa Unirii, oraşul din care a pornit în urmă cu şapte ani în consacrare fotografică. A ales un domeniu care i-a plăcut încă de la început, s-a potrivit în această nişă. L-am întrebat însă dacă există artă în ceea ce face. „În fotografia comercială nu prea poate fi vorba de artă. În acest domeniu trebuie să ştii totul înainte de a face treaba. Ai un produs şi trebuie să îl vinzi cât mai bine. Ai liniile trasate înainte de a începe. Cunosc însă oameni care câştigă bine, chiar din România, în fotografia de artă“, povesteşte acesta.

Dacă nu era fotografie, ar fi fost altceva? „Cam tot ceea ce am făcut a fost legat de calculator. Dacă nu era fotografiei, foarte probabil aş fi făcut ceva pe computer. Acum fac asta şi deşi am pornit de la învăţarea procesării în Photoshop, acum nu-mi mai place la fel de mult să fac asta cu pozele mele. Încă există acea plăcere, dar nu la fel de mult ca la început. Aşa am ajuns să colaborez cu oameni care fac asta“, conchide Edward Aninaru.

Edward Aninaru va susţine două workshop-uri în România în prima jumătate a lunii octombrie. Numele acestora este „LoveLife“ şi el le va explica participanţilor cum să vândă un portofoliu, ce se caută în această piaţă şi cum să proceseze, la nivel minimal, în Photoshop. Primul workshop se va desfăşura între 4 şi 5 octombrie în Bucureşti, iar al doilea e în Timişoara pe 11 şi 12 octombrie. Workshop-urile sunt organizate de F64, unde sunt şi mai multe informaţii cu privire la înscriere.

Tehnologie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite