Interviu despre viitorul televiziunilor: 3D-ul e o nişă, dar Ultra HD va fi masa. Ce crede directorul regional al celei mai mari firme de sateliţi de televiziune

0
0
Martin Ornass-Kubacki, SES Astra
Martin Ornass-Kubacki, SES Astra

Viitorul televiziunii se schimbă, iar dacă acum doi-trei ani oamenii considerau că viitorul ar trebui să fie unul 3D, curând toţi creatorii de conţinut şi cei din infrastructură şi-au dat seama că este o nişă mult prea grea pentru a fi dezvoltată. Evoluţia formatelor HD sunt cele Ultra HD, iar producători ca Panasonic, LG sau Samsung au adoptat deja primele televizoare cu această tehnologie.

UHD înseamnă formate 4K şi 8K, iar preţurile sunt încă prohibitive. “Adevărul” a vorbit cu Martin Ornass-Kubacki, vicepreşedinte şi director regional ASTRA Europa Centrală şi de Est. SES Astra este în industria sateliţilor şi oferă infrastructura pentru transmisiuni HD  şi Ultra HD. Firma a fost fondată în 1985 ca Societe Europeeene des Satellites, iar în 2001 subsidiara care se ocupă de sateliţii Astra a devenit SES Astra.

Sateliţii Astra dau televiziune către 135 de milioane de case din lume. Dacă vreţi să aflaţi ce cred cei care ţin în mână sau în largul cerului infrastructura viitorului, despre dezvoltarea pieţei de televizoare şi ce fel de conţinut vom consuma în următorii 10-20 de ani, citiţi, întrebaţi-ne şi discutaţi.

Toate articolele de pe adevarul.ro despre tehnologia Ultra HD pot fi găsite la acest link. 

Care sunt tendinţele ecosistemului Ultra HD? În cât timp va deveni o piaţă de consum?

Ultra HD reprezintă un real progres, la fel ca trecerea de la SD la hd, însă putem spune că ULTRA HD oferă o experienţă de vizionare mai captivantă. Cu UHD, radiodifuzorii şi operatorii de televiziune cu plată au posibilitatea de a se diferenţia. Acum, adoptarea acestei soluţii depinde foarte mult de existenţa unui conţinut de foarte bună calitate şi capacitatea comercială a studiourilor/operatorilor de a investi într-un lanţ de producţie 4K. Mai întâi, trebuie să avem elementele care dau valoare acestei tehnologii – existenţa unui conţinut de o foarte bună calitate şi capacitatea comercială a studiourilor/operatorilor de a investi într-un lanţ de producţie 4K, precum şi disponibilitatea consumatorilor de a-şi îmbunătăţi experienţa TV. Credem că Ultra HD îşi va face loc pe piaţa publicului larg într-un ritm nu foarte rapid, deoarece avantajele oferite de Ultra HD se observă cel mai bine pe ecrane de dimensiuni mai mari. Preconizăm lansarea sa comercială pe segmentul pieţei premium în următorul deceniu.

Deocamdată, preţurile televizoarelor ULTRA HD sunt foarte mari. În primul rând, cât de costisitoare este această tehnologie şi peste cât timp va deveni accesibilă?

Televizoarele cu ecran mare la preţuri rezonabile trec de pe segmentul nişă la cel convenţional în multe pieţe din lume (Sony tocmai a anunţat un ecran UHD la un preţ sub 5.000 de dolari). Totuşi, mai trebuie să parcurgem câteva etape. Deşi încă mai aşteptăm o actualizare a standardului de interfaţă de ecran HDMI, producătorii de cipuri spun că producţia în masă a SoC pentru satelit ar putea începe în 2014. Diverşi operatori şi radiodifuzori şi-au exprimat interesul clar de a lansa un canal Ultra HD TV în intervalul 2015/2016. Presupunem că Ultra HD va deveni o realitate comercială în Europa în perioada 2015/2016, dar în Japonia ar putea începe încă din 2014.
Ce împiedică adoptarea în masă a tehnologiei 3D şi de ce a rămas în cinematografe, nu în casele oamenilor?

Încă de la bun început, conţinutul 3D s-a adresat exclusiv unui tip de piaţă de nişă. S-a bucurat şi continuă să se bucure de mult succes la filme precum “Avatar” şi evenimente sportive, adresându-se unui grup selectiv al publicului. Este un format special pentru o grilă specială de programe şi un public special.

Câtă tehnologie se foloseşte la difuzarea unui eveniment sportiv în 3D?

Producţia 3D presupune foarte multe resurse, fiindcă necesită abilităţi speciale de folosire a echipamentelor şi a camerei de luat vederi care nu au nimic de-a face cu filmarea de televiziune normală. Costurile de producţie şi complexitatea producerii evenimentelor 3D reprezintă unul din motivele pentru care numărul acestor filmări a fost foarte limitat. În general, filmările 3D şi 2D nu pot fi combinate şi necesită echipe de producţie diferite. Numărul companiilor capabile să producă evenimente 3D de mare calitate este foarte limitat.

Ar fi o experienţă naturală?

Sportul a fost testul suprem pentru 3DTV. Unii spun că ritmul meciurilor este prea rapid pentru tehnologie şi că aceasta se potriveşte mai bine acţiunilor mai lente. 3D este criticat şi pentru că nu prea poate capta unghiuri largi, preferate de iubitorii fotbalului. Dar atâta timp cât tehnologia se va îmbunătăţi, experienţa de vizionare va deveni tot mai bună.

În turneul de tenis de la Wimbledon, Sony a promovat 4K TVS prin gravarea denumirii mărcii pe unghiile jucătoarelor, ca dovadă a clarităţii video. Ce alte aplicaţii poate avea 4K TV?

Ultra HD oferă o rezoluţie de patru ori mai mare decât actualul HDTV, asigurând o intensitate sporită evenimentelor sportive şi o experienţă mai captivantă pentru filme şi documentare premium. Iar calitatea imaginii depinde atât de distanţa de vizionare, cât şi de rezoluţie în sine. Diferenţa reală dintre 720p şi 1080p este de aproximativ doi metri. Datorită densităţii mai ridicate a pixelilor, poţi sta mai aproape de ecran fără a vedea grila de pixeli; o imagine 4K 2160p îţi permite să stai la 1,6 m de ecran. Evenimente sportive majore, cum ar fi Campionatul Mondial din Brazilia sau Jocurile Olimpice 2016 din Rio de Janeiro, Brazilia, vor fi principalii factori care vor oferi ocazia de a promova noi servicii către clienţi premium.

De ce este mai bine să transmiţi evenimente sportive în 4K?

Asta nu înseamnă că o tehnologie este mai bună şi alta mai puţin bună; totul se rezumă la experienţa utilizatorului. În acest moment al progresului tehnologiei, 4K oferă posibilitatea unor imagini mai clare decât orice altă tehnologie de pe piaţă. Experienţa de vizionare va fi extraordinară în cazul evenimentelor sportive, iar materialele documentare sau cele despre natură vor oferi o experienţă de vizionare dinamică, imagine clară şi culori vii unice care vor crea o senzaţie cu adevărat imersivă.

Ce modernizări trebuie să facă radiodifuzorii pentru a se adapta mediului?

Provocarea radiodifuzorilor constă în accesul la conţinut în Ultra HD. Producţiile Ultra HD originale sunt încă rare, însă există radiodifuzori care au început să filmeze la rezoluţie Ultra HD. S-au lansat peste 120 de filme importante în Ultra HD şi câţiva clienţi SES filmează deja de câteva luni în Ultra HD (şi adaptează materialele pentru transmisii HDTV). Tocmai de aceea, în calitate de partener neutru, SES lansează „Experienţa SES Ultra HD” pentru a oferi producătorilor de conţinut şi radiodifuzorilor posibilitatea de a testa şi distribui conţinutul lor Ultra HD. SES, împreună cu partenerii săi Harmonic, lider mondial în infrastructura de transmisie video şi Broadcom Corporation, lider global şi inovator în soluţii de semiconductori, au lansat în premieră transmisia Ultra HD în noul standard HEVC în direct de pe un satelit SES.

Totuşi, ce evenimente sportive se pretează transmisiei la rezoluţii de acest tip?

Fără nicio îndoială, este destul de impresionant să urmăreşti orice sport în Ultra HD. Şi cred că programele se vor concentra mai degrabă pe sport, fiindcă acolo găsim factorul de diferenţiere.

În cât timp va deveni 4K o tehnologie de consum, universală, fără a fi prezentă doar în câteva companii?

Specialiştii din domeniu, cum ar fi Screen Digest sau NSR, estimează un număr de 100 – 200 de canale Ultra HD prin satelit până în 2020. În momentul respectiv, în întreaga lume vor fi instalate 100 de milioane de ecrane Ultra HD. Transmisiile de televiziune Ultra HD necesită o nouă generaţie de decodoare şi ecrane TV. În prezent, un număr tot mai mare de ecrane sunt disponibile comercial şi se preconizează lansarea altor câteva modele cu diverse dimensiuni de ecrane în a doua jumătate a anului 2013. Previziunile privind vânzările de ecrane UHD în 2013 variază între 0,5 milioane de bucăţi vândute (Screen Digest) şi 2,6 milioane de unităţi. (NPD).

Ce obstacol întâmpină companiile din aceeaşi industrie cu SES ASTRA în domeniul 4K?

HD se dezvoltă puternic la nivel global; în întreaga lume există peste 5.600 de canale HD prin satelit, din care 28% sunt difuzate prin sateliţii SES. Geografic, am constatat recent creştere în Europa şi Asia-Pacific. America de Nord prezintă deja o rată de penetrare a continutului HD foarte mare. O astfel de cerere generează un apetit tot mai mare pentru transmisia Ultra HD, iar la standardele de comprimare actuale, transmisia în Ultra HD însemnă că ai nevoie de o capacitate de patru ori mai mare decât la transmisia unui canal HD. Pentru radiodifuzori, acest model de afaceri nu este fezabil din punct de vedere economic. Tocmai de aceea trebuie să lucrăm în paralel în vederea dezvoltării tehnologiei de compresie. Noul standard HEVC va îmbunătăţi comprimarea cu o extindere a lăţimii de bandă estimată la aproximativ 50% la rezoluţii înalte, transformând Ultra HD într-un model de afaceri viabil. HEVC va fi un important promotor al implementării Ultra HD, deoarece Ultra HD în MPEG 4 nu este o soluţie viabilă economic.

Va câştiga 4K sau se va întoarce 3D?

Practic, nu văd nicio concurenţă aici, nu sunt în competiţie unul cu celălalt. 3D se adresează pieţelor nişă, în timp ce 4K este următorul nivel după HD, la fel cum HD este nivelul superior al SD. Implementarea serviciilor Ultra HD depinde de disponibilitatea tehnologiei de consum şi profesionale, de susţinerea din partea radiodifuzorilor, precum şi de evoluţia standardelor. Având în vedere experienţa pe care o avem şi încrederea partenerilor, SES va contribui în continuare la dezvoltarea ecosistemului pentru Ultra HD şi în cele din urmă va permite telespectatorilor din întreaga lume să se bucure de cea mai bună experienţă posibilă în Ultra HD prin satelit.

Transmisia evenimentelor de televiziune, cum ar fi Turul Franţei, este o provocare pentru un canal TV de ştiri. Multe camere de luat vederi, sateliţi etc. 4K înseamnă o investiţie mare pentru ei? Ce ar avea de câştigat astfel?

Cererea de conţinut Ultra HD va creşte pe măsură ce consumatorii îşi vor dori conţinut de tot mai bună calitate şi ecranele TV vor deveni mai mari. Filmarea în 4K îţi permite să ai un cadru mai larg, poţi mări imaginea şi poţi vedea mult mai mult. Conform celor de la Screen Digest, 30% din vânzările de televizoare în 2020 vor consta în ecrane de 132 cm şi mai mari, indicând astfel interesul pentru ecrane mai mari şi nevoia de conţinut TV de mai bună calitate. Apoi Ultra HD se va transforma treptat în standardul principalelor canale TV, în timp ce HD va deveni standardul celorlalte. Aşa cum am spus mai devreme, cu Ultra HD, radiodifuzorii şi operatorii de televiziune cu plată au posibilitatea de a se diferenţia şi de a adăuga o nouă ofertă TV premium. Personal, cred că odată ce telespectatorii vor vedea programe Ultra HD, nu îşi vor dori să mai vadă altceva.
 

Tehnologie


Ultimele știri
Cele mai citite