Google, cel mai bun indicator pentru evoluţia pieţei bursiere. Agitaţia online precede căderile financiare
0Cum ar putea şti cineva, fără foarte multe cunoştinţe financiare, când să investească la bursă sau când se vor prăbuşi acţiunile? Un studiu realizat la Warwick Business School a ajuns la o concluzie cel puţin interesantă: trendurile din Google spun multe despre evoluţia bursieră.
Echipa condusă de Tobias Preis a analizat trendurile Google din 2004 până în 2011, bazându-se pe 98 de termeni financiari cum ar fi: stock, finance, forex, house, unemployement, health, dar au ales şi termeni neutri, cum ar fi ring, train, kitchen sau fun.
Astfel, ei au căutat aceste cuvinte şi recurenţa lor, iar apoi au încercat să înţeleagă cum funcţionează piaţa. Căutând cuvântul debt, adică datorie, ei au reuşit să aibă un profit de 326% în şapte ani. Dacă s-ar fi cumpărat în 2004 şi s-ar fi vândut în 2011, acţiunile ar fi adus un profit de 16%.
Ei au analizat în principal ziua de duminică, de dinainte de deschiderea bursei de luni. Au ajuns la concluzia că în momentul când anumiţi termeni sunt mai căutaţi, se poate trage concluzia că piaţa este mai agitată, iar investitorii mai îngrijoraţi. „Căderile notabile ale pieţei financiare sunt precedate de îngrijorarea investitorilor. În aceste perioade, investitorii caută mai multe informaţii despre piaţă, înainte de a se decide dacă vor cumpăra sau vor vinde acţiuni”, a declarat Tobias Preis.
Cercetătorii au mai menţionat că s-ar fi putut produce profituri bune dacă s-ar fi luat în considerare trendurile Google. Folosind analizele de Big Data, Preis spune că lumea online este o mină de aur pentru experţii în ştiinţa behaviorale.
„Toate aceste date pe care le oferim în timpul unei zile: ce scriem pe Twitter, cum folosim Wikipedia, ce căutăm pe motoarele de căutare şi ce poze urcăm, sunt indicatori asupra comportamentului nostru”, a declarat Preis pentru AFP.
„Am fost intrigaţi de faptul că bursa spune multe despre acţiunile oamenilor, dar nu ne spune prea multe despre cum oamenii au decis să ia acele decizii. Ne-am întrebat dacă o căutare pe Google poate oferi informaţii despre motivaţii”, a mai spus cercetătorul.