Facebook, banii şi vedetele: cum poate deveni reţeaua socială un serviciu pe bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mark Zuckerberg vrea să pună taxă pe mesajele trimise celebrităţilor. FOTO Reuters
Mark Zuckerberg vrea să pună taxă pe mesajele trimise celebrităţilor. FOTO Reuters

Reţeaua socială testează o nouă formulă de a taxa utilizatorii pentru mesaje date vedetelor, pe baza unei formule matematice complexe, care ia în calcul numărul de prieteni şi numărul mediu de mesaje zilnice.

Facebook a introdus anul trecut pentru prima oară o schemă destul de controversată, bazată pe algoritmi de popularitate şi numărul de mesaje primit de o persoană, care presupunea plata unei anumite sume pentru a putea contacta o celebritate sau pe cineva foarte popular pe Facebook. Evident, reţeaua socială a vorbit de eliminarea mesajelor spam, dar este şi o modalitate prin care site-ul lui Mark Zuckerberg poate să-şi atragă venituri de la fanii însetaţi de a cunoaşte celebrităţile şi de a comunica.

Opţiunea nu a apărut pentru toţi utilizatorii momentan, ci este doar testată pe un număr limitat de persoane. Înainte de a face această mişcare, Facebook permitea transmiterea de mesaje către oricine, odată cu noua politică de confidenţialitate. Astfel, niciun utilizator nu mai putea interzice mesajele de la străini, doar dacă îi bloca individual. Oricine nu este în lista noastră de prieteni intră în dosarul de „Alte mesaje”, care nu intră în notificări, funcţionând ca un filtru de spam.

Dacă la începutul lui decembrie tariful a fost fix, un dolar pentru cei care doreau să trimită un mesaj, acum reţeaua socială a introdus un algoritm complex.

Cât de valoros eşti?

Cine stabileşte cât de valoroasă e o vedetă şi cine poate cumpăra „bilete” virtuale către Inbox? O formulă matematică ia în calcul numărul de followers pe care îi are cineva şi câte mesaje primeşte în medie pe zi. Preţul pentru a contacta pe cineva este ca la bursă, poate scădea sau poate creşte în timp, în funcţie de activitatea acelui membru. Momentan, clasamentul în Marea Britanie este destul de ciudat, dar şi interesant, iar pe viitor ar putea crea chiar conflicte între vedete: cine are cea mai mare valoare pe Facebook?

Potrivit presei britanice, cei care vor să-l contacteze pe celebrul autorul Salman Rushdie, plătesc 11,5 euro. Înotătorul olimpic Tom Daley costă aproape 12 euro, dar tariful standard pentru alte vedete şi personae este de 1 euro. Printre acestea se numără chiar rapperul Snoop Dogg sau iubita prinţului Harry, Cressida Peston. În SUA, tarifele sunt standard şi încep de la un dolar şi pot ajunge la cinci sau 15 dolari. Sistemul este doar unul experimental, iar la început reţeaua a făcut o glumă, punând o taxă de 100 de dolari pentru un mesaj către Zuckerberg.

Cum face reţeaua bani?

Facebook are mai multe metode prin care reuşeşte să câştige bani. Evident, valoarea companiei este dată de tranzacţionarea acţiunilor la bursă, dar pentru ca acestea să păstreze un nivel constant, reţeaua lui Mark Zuckerberg a încercat să-şi atragă venituri constante din publicitate, dar şi metode alternative. Reclamele sunt plătite în funcţie de numărul de fani la care ar trebui să ajungă şi aria geografică pe care se întind. Ele apar în partea dreapta a ecranului şi sunt promovate şi în funcţie de activitatea prietenilor. Postările plătite apar în interiorul fluxului de ştiri şi au acelaşi font ca acesta. Sunt mai scumpe, dar mai eficiente. De asemenea, Facebook reuşeşte să facă bani din procentele pe care le reţine din veniturile companiilor care au aplicaţii şi jocuri pe platforma sa, în interiorul aşa-numitului App Center. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite