Există viaţă privată după Facebook?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la informaţiile de pe profilul tău, la cele la care are permisiune aplicaţia Messenger, Facebook te urmăreşte peste tot, indiferent dacă eşti sau nu conectat. Un raport belgian, publicat ieri, a demonstrat că reţeaua lui Zuckerberg urmăreşte utilizatorii peste tot.

Pagina de profil a utilizatorului

O singură accesare a paginii de profil a unei persoane poate oferi mai multe informaţii decât am putea obţine dacă am întreba persoana respectivă.

Primul lucru care ne atrage atenţia atunci când intrăm pe pagina personală a cuiva, este poza de profil. Sub această rubrică, avem posibilitatea să accesăm rubrica „Despre mine”, unde se găsesc informaţii despre viaţa personală a utilizatorului, de exemplu, unde locuieşte, unde lucrează, unde a studiat, când s-a născut, care sunt membrii familiei, dacă este, sau nu, într-o relaţie, ce filme a văzut, ce cărţi a citit şi aşa mai departe.

image

Este adevărat că fiecare utilizator decide ce informaţii să afişeze pe această pagină, însă majoritatea nu evită să dezvăluie aceste lucruri despre ei pe Facebook. Ceea ce nu realizează, este faptul că oricine le poate accesa pagina personală, iar la o distanţă de numai câteva click-uri se află informaţii care ar putea fi folosite în defavoarea lor.

De asemenea, pagina personală conţine informaţii despre activitatea utilizatorului, de exemplu, cluburile pe care acesta le frecventează, prietenii cu care se întâlneşte cel mai des şi destinaţiile de vacanţă pentru care optează. Toate acestea sunt posibile prin folosirea funcţiei oferite de Facebook, numită „Check-in”, dar şi prin etichetare, în poze sau în anumite postări.

Mai mult, o persoană poate alege să scrie o recenzie cu privire la hotelul la care este cazată pe pagina de Facebook a hotelului, iar această recenzie, fiind publică, poate dezvălui unde se află utilizatorul respectiv. Acesta poate constitui un pericol pentru utilizator, întrucât ar putea fi găsit şi urmărit cu uşurinţă, mai ales de infractori, atunci când este plecat în vacanţă. 

Sfaturile experţilor de securitate spun că utilizatorii trebuie să aibă grijă cu informaţiile lor publice şi cu localizarea, pentru a nu spune infractorilor unde suntem. 

Facebook Messenger

Facebook a făcut, recent, obligatorie folosirea aplicaţiei Messenger pe dispozitivile mobile, dacă vrem să comunicăm cu prietenii din Facebook. Odată cu instalarea acestei aplicaţii, Facebook obţine acces la informaţiile private stocate în telefonul fiecărui utilizator, de la mesaje, până la poze. Experţii de securitate sunt îngrijoraţi că Facebook Messenger ne poate spiona oricând. 

image

The Huffington Post a realizat o listă cu permisiunile pe care le obţine aplicaţia Messenger în ceea ce priveşte telefonul utilizatorului, printre care se numără accesul la camera foto, accesul la microfon, posibilitatea de a efectua apeluri şi a trimite mesaje.

Deşi majoritatea utilizatorilor nu sunt deranjaţi de acest lucru, cei care nu vor să fie spionaţi prin aplicaţia Messenger s-ar putea orienta către alte aplicaţii de chat, cum ar fi WhatsApp, însă această aplicaţie este, acum, deţinută tot de Facebook.

Aşadar, Facebook ar putea vedea, auzi şi citi tot ce face utilizatorul, fără consimţământul acestuia.

Algoritmul de afişare a informaţiilor din newsfeed

O altă metodă prin care Facebook monitorizează activitatea utilizatorului este analizarea linkurilor şi a paginilor pe care acesta le accesează. Fie ele reclame, articole, site-uri de cumpărături sau preferinţe politice, fiecare click pe care îl facem pe internet este memorat şi analizat. În funcţie de toate acestea, Facebook a dezvoltat un algoritm, prin intermediul căruia organizează informaţiile şi reclamele care apar pe newsfeedul fiecărui utilizator.

De exemplu, dacă un utilizator accesează, cu preponderenţă, linkuri legate de reţete de gătit, Facebook va afişa pe newsfeed-ul acestuia sugestii de pagini din acelaşi domeniu, pe care ar putea începe să le urmărească.

În plus, reclamele sunt organizate în funcţie de căutările de pe Google ale utilizatorului. De exemplu, dacă acesta a căutat aparate de tuns iarba pe Google, majoritatea reclamelor afişate în newsfeed vor fi legate de acest lucru.

Un alt exemplu important îl oferă Eli Pariser, director executiv al site-ului Upworthy, într-un discurs ţinut pentru Ted Talks, vorbeşte despre faptul că Facebook a triat, fără consimţământul lui, postările pe care i le afişează în newsfeed. Mai exact, având în vedere că accesa, cu preponderenţă, linkurile postate de prietenii săi liberali, postările prietenilor săi conservatori nu i-au mai apărut în newsfeed.

O altă companie care se foloseşte de acest algoritm este Google. Pariser a demonstrat, în cadrul aceluiaşi discurs, faptul că Google afişează rezultate diferite pentru fiecare utilizator în parte. Astfel, Pariser a comparat rezultatele afişate cu cele ale unui prieten, în cazul căutării aceluiaşi cuvânt-cheie, şi a descoperit că acestea sunt complet diferite.

Facebook păstrează toate informaţiile pe care i le oferă utilizatorul

Facebook stochează în serverele site-ului toate aceste informaţii, iar utilizatorul are dreptul de a cere o copie a acestei arhive.  Mai mult, există suspiciuni că Facebook ar vinde aceste informaţii marilor companii de publicitate, pentru ca acestea să poată oferi reclame orientate spre nevoile specifice ale fiecărui utilizator.

Aceste arhive conţin, mai exact, tot ceea ce face utilizatorul pe internet, indiferent dacă este în interiorul paginii de Facebook, sau nu. Cu alte cuvinte, Facebook ştie ce facem tot timpul, şi nu uită niciodată. Iar cea mai mare problemă este faptul că cele mai îndepărtate amintiri de pe Facebook ale utilizatorului pot ajunge pe mâinile marilor companii.

În altă ordine de idei, Facebook este prietenul cel mai bun pe care nimeni nu şi-l doreşte, cel care îţi aduce aminte de cele mai întunecate momente din viaţă, şi le povesteşte şi altora.

Cum se pot accesa aceste date

Utilizatorul poate cere o copie a arhivelor, accesând pagina de setări de pe Facebook. Aici, sub rubrica de setări generale ale contului, apare linkul numit „Descarcă o copie a datelor tale de pe Facebook”.

image

După accesarea acestuia, apare un scurt rezumat despre ceea ce vei găsi în această arhivă, şi un buton pe care scrie „Descarcă arhiva”. După ce utilizatorul apasă acest buton, va trebui să se identifice, introducând parola, iar apoi îi apare un mesaj care spune că aceste date îi vor fi trimise pe contul de e-mail cu care s-a înregistrat, când acestea vor fi pregătite pentru descărcare.

Facebook te urmăreşte chiar dacă nu ai cont

Dacă cei care nu au cont pe Facebook credeau că au scăpat de aceste tehnici de spionaj şi invadare a intimităţii, ghinion! Facebook e peste tot şi ştie ce fac chiar şi cei care nu sunt înregistraţi, conectaţi, sau cei care au ales să nu fie urmăriţi prin browser.

Din ce în ce mai multe site-uri afişează butoanele de apreciere şi distribuire ale Facebook, iar prin intermediul acestora, compania salvează anumite cookies-uri în calculator, cu ajutorul cărora urmăreşte comportamentul vizitatorului.

„Dacă oamenii care nu sunt urmăriţi de Facebook aleg să nu fie targetaţi de niciun site, prin opţiunea opt-out, Facebook le introduce un cookie în calculator care are o valabilitate de doi ani”, se arată în raportul Agenţiei de Protecţie a Datelor din Belgia.

Aşadar, cât timp suntem conectaţi la internet, nu ne putem feri de ochii Facebook. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite