VIDEO Descoperire: cea mai veche stea cunoscută din Univers

Ilustrarea aspectului posibil al celei mai bătrâne stele din Univers FOTO European Southern Observatory

Astronomii au descoperit cea mai veche stea observată până acum din Univers. Înregistrată cu numele-cod HD 140283 are cel puţin 13,2 miliarde de ani. Steaua se află la doar 186 de ani-lumină de Pământ.

Cea mai veche stea din Univers cunoscută de oameni s-a format la cel mult 600 de milioane de ani după Big Bang şi a fost observată de astronomi de mai bine de un secol, înainte ca aceştia să-i identifice vârsta.

Steaua nu este departe de Pământ, în termeni astronomici. Se află la doar 186 de ani-lumină de Pământ. Vârsta estimată recent a acesteia este de cel puţin 13,2 miliarde de ani, dar este posibil să aibă cu multe milioane de ani mai mult, scrie dailymail.co.uk.

Prima stea cunoscută de după Big Bang, din a doua generaţie

Universul s-a format în urmă cu aproximativ 13,77 miliarde de ani, conform calculelor specialiştilor, iar steaua înregistrată cu denumirea HD 140283 este una dintre primele născute. „Credem că această stea este cea mai veche din Univers, cu o vârstă bine determinată”, a declarat astronomul Howard Bond de la Pennsylvania State University, pentru „American Astronomical Society”.

Pentru că „materia primă” din care este compusă steaua conţine unele elemente grele, astronomii estimează că aceasta s-a născut în a doua generaţie de după Big Bang. Prima generaţia nu conţinea aproape deloc elemente chimice mai grele decât heliul. Când acestea au explodat într-o succesiune de supernove după câteva sute de milioane de ani de la formare, au fost înlocuite de stele ca HD 140283.

Cum se calculează vârsta unei stele

Observaţiile făcute de telescopul Hubble au permis calcularea distanţei de la noi la cea mai veche stea cunoscută cu cea mai mare acurateţe de până acum. Cele mai precise măsurători ale intensităţii cu care străluceşte aceasta au fost făcute tot acum.

Odată stabilită intensitatea luminii provenind de la HD 140283, astronomii au putut calcula viteza de epuizare a hidrogenului şi să îi determine, astfel, viteza.

Când o stea începe să rămână fără hidrogen, intensitatea luminii pe care o emit scade, acesta fiind considerat cel mai de încredere indicator al vârstei lor. Conform calculelor, vârsta rezultată a HD 140283 este de 13,9 miliarde de ani, însă trebuie luate în considerare şi erorile algoritmului de acest tip. Marginea de eroare în acest caz este de 700 de milioane de ani, deci vârsta stelei este de cel puţin 13,2 miliarde de ani.

Formarea primelor stele în Univers: