Roverul Opportunity a descoperit dovada existenţei apei pe planeta Marte

Opportunity se află de 9 ani pe planeta Marte

Roverul marţian Opportunity, care studiază planeta roşie din 2004, a descoperit o rocă ce aduce clarificări asupra potenţialului planetei Marte de a susţine viaţa, prin existenţa apei.

O rocă analizată de Opportunity conţine materiale formate în apă non-acidă, un mediu potrivit pentru dezvoltarea vieţii în trecut. Un mediu care nu este acid e important pentru susţinerea vieţii, deşi şi pe Terra există microbi care pot trăi în condiţii acide. Cu toate acestea, cercetătorii au căutat mereu dovezile că pe Marte a existat cândva viaţă, într-o formă asemănătoare celei de pe Terra, scrie Euronews.

"Ce este foarte interesant la această descoperire este faptul că indică un pH neutru în istoria timpurie a planetei Marte", a declarat Steve Squyres, cercetător la Universitatea Cornell, unul dintre şefii misiunii Opportunity.

"Ce avem în această rocă e diferit. E apă pe care o poţi bea. Este cea mai clară dovadă a existenţei unui mediu neutru", a mai adăugat cercetătorul.

Dovezile că pe Marte a existat apă în formă potabilă au fost descoperite în craterul Endeavour. Opportunity a făcut o călătorie de trei ani pentru a ajunge aici şi a avut nevoie de şapte încercări pentru a se poziţiona bine ca să colecteze dovezi din roca Esperance, care arată că Marte a fost o planetă diferită în trecut.

Spre deosebire de roverul Curiosity, care a asolizat pe partea diferită a planetei anul trecut în august, Opportunity nu are capacităţi de foraj sau laboratoare ce chimie pentru a analiza probe. În schimb, foloseşte instrumentele pentru a determina consistenţa de bază a unei roci.

În acest moment, Opportunity se deplasează la sud, în craterul Endeavour, către câteva roci care ar putea oferi mai multe dovezi asupra existenţei apei potabile pe Marte.

Opportunity, roverul fără moarte

Roverul marţian Opportunity a stabilit un record pentru cei mai mulţi kilometri parcurşi în spaţiu de către o maşină NASA. Vehiculul lansat acum nouă ani şi care a avut o importanţă majoră în cercetarea planetei roşii a reuşit să călătorească 35,7 kilometri.

Mergând prin crater, Opportunity a reuşit să întreacă recordul anterior. Acesta avea o vechime de 40 de ani. Eugene Cernen şi Harrison Schmitt, astronauţii de pe Apollo 17, au fost pe Lună în 1972 şi au folosit vehiculul lunar timp de trei zile, pentru a strânge probe care urmau să fie folosite pentru analiză pe Pământ.

Lunar Roving Vehicle a parcurs atunci 35,6 kilometri, dar recordul absolut este deţinut în continuare de Uniunea Sovietică. Cu toate acestea, Opportunity va mai parcurge câteva sute de metri şi va reuşi să bată şi acest record. Vehiculul sovietic, controlat de la distanţă, Lunokhod 2 a parcurs 37 de kilometri pe Lună în 1973.

Opportunity a fost lansat pe 7 iulie 2003 şi a ajuns pe Marte pe 25 ianuarie 2004, la trei săptămâni după Spirit, un vehicul identic. Acesta din urmă nu s-a mai putut deplasa acum trei ani, iar în 2010 comunicaţiile s-au întrerupt definitiv. Cu toate acestea,Opportunity rămâne activ şi este un exemplu de maşinărie rezistentă, 9 ani pe Marte fiind mulţi, iar condiţiile uzează maşinăriile uşor. Iniţial, Opportunity urma să aibă o autonomie calculată de trei luni. În momentul de faţă, roverul, deşi nu la fel de celebru ca şi Curiosity, lansat acum doi ani, şi-a depăşit autonomia calculată de 37 de ori.

Citeşte mai mult despre planeta Marte

Misiunea către Marte, aproape imposibilă. Cele mai mari riscuri la care s-ar expune astronauţii

Specialiştii NASA susţin că astronauţii care ar dori să ajungă pe Marte s-ar supune unor riscuri uriaşe, potrivit The Independent.

Unul dintre oamenii care a păşit pe Lună crede că am putea ajunge pe Marte până în 2035

Buzz Aldrin, astronautul de 83 de ani care l-a urmat pe Neil Armstrong pe Lună, dezvăluie în cartea sa „Misiune către Marte“ planul său care ar putea duce omenirea pe Planeta Roşie, potrivit CNet.

VIDEO Mesajul robotului Curiosity trimis de NASA pe Marte: într-un minut vedeţi cum au fost primele mele 9 luni în spaţiu

Robotul Curiosity reprezintă ultima încercare a NASA de a afla mai multe lucruri despre Marte. Acum, la un bilanţ provizoriu de nouă luni, viaţa lui Curiosity pe Planeta Roşie este prezentată într-un minut.

VIDEO Roverul nemuritor care explorează planeta Marte a stabilit un nou record pentru călătoriile în spaţiu

VIDEO Cine sunt românii care ar vrea să colonizeze planeta Marte

Aproape 80.000 de persoane s-au arătat interesate de iniţiativa fundaţiei Mars One. Printre aceştia se numără şi şapte români dornici să facă parte din echipa care va coloniza planeta Marte.