Premiul Nobel pentru Fizică 2022: Alain Aspect, John F. Clauser și Anton Zeilinger, pentru pionierat în domeniul tehnologiei informației cuantice

Academia Regală Suedeză de Științe a decis să acorde premiul Nobel pentru fizică 2022 lui Alain Aspect, John F. Clauser și Anton Zeilinger.

premiul nobel pentru fizica 2022 jpg

Premiul Nobel pentru Fizică 2022 a fost acordat lui Alain Aspect, John F. Clauser și Anton Zeilinger „experimente cu fotoni aflaţi în stare de inseparabilitate cuantică, stabilind încălcarea inegalităţilor lui Bell şi pionieratul în domeniul ştiinţei informaţiei cuantice”.

Rezultatele lor au deschis calea pentru noi tehnologii bazate pe informații cuantice, scrie pe site-ul nobelprize.org.

„Folosind experimente inovatoare, Alain Aspect, John Clauser și Anton Zeilinger au demonstrat potențialul de a investiga și controla particulele care se află în stări de inseparabilitate cuantică. Ce se întâmplă cu o particulă dintr-o pereche în stare de inseparabilitate determină ce se întâmplă cu cealaltă, chiar dacă sunt într-adevăr prea îndepărtate pentru a se afecta una pe cealaltă. Dezvoltarea de către laureați a instrumentelor experimentale a pus bazele unei noi ere a tehnologiei cuantice“, mai scrie în comunicatul Comitetului Nobel.

Decernat de Academia Regală Suedeză de Ştiinţe, premiul a ajuns în 2021 la cercetătorii Syukuro Manabe şi Klaus Hasselmann, recompensaţi pentru "modelul fizic al climei Pământului, cuantificând variabilele şi prezicând în mod fiabil încălzirea globală", precum şi la Giorgio Parisi, pentru "descoperirea interacţiunii dintre dereglări şi fluctuaţii din sistemele fizice, de la scară atomică la scară planetară", potrivit Comitetului Nobel.

Valoarea premiului Nobel este de 10 milioane de coroane suedeze (aproximativ 873.000 de euro) și este împărțit între laureați.

Printre laureaţii anteriori ai premiului Nobel pentru fizică se numără nume importante din domeniul ştiinţei, precum Albert Einstein, Max Planck, Pierre Curie şi Marie Curie, fiind recompensate astfel descoperiri revoluţionare care au remodelat modul în care vedem lumea.

Cu excepţia distincţiei acordate în domeniul economiei, premiile Nobel au fost create de magnatul suedez Alfred Nobel (1833-1896), inventatorul dinamitei.După atribuirea premiului pentru medicină, decernat luni paleogeneticianului suedez Svante Pääbo, şi a premiului pentru fizică, atribuit marţi cercetătorilor Alain Aspect, John F. Clauser şi Anton Zeilinger, sezonul Nobel din acest an va continua cu premiul pentru chimie, la 5 octombrie, premiul Nobel pentru literatură, la 6 octombrie, şi premiul Nobel pentru pace, la 7 octombrie. Premiul Riksbank Sveriges în Ştiinţe Economice în Memoria lui Alfred Nobel va fi anunţat luni, 10 octombrie.