Oraşele din prezent trebuie să dispară pentru ca Planeta să supravieţuiască

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cum va arăta viitorul oraşelor sau al mobilităţii? Vom fi o lume în care lucrurile vor fi conectate, iar cei care nu puteau să meargă se vor deplasa cu lejeritate? Sunt câteva întrebări la care au încercat să răspundă participanţii de la eveniment TED City 2.0 de la Chengdu. Oraşul în forma actuală trebuie să dispară ca planeta să supravieţuiască. Adică aglomeraţia, dependenţa de maşini personale şi poluarea.

Organizat sub egida ONG-ului TED, care se ocupă de celebrele Talks, TED City 2.0 e un eveniment realizat în colaborare cu Michelin, care a avut loc pe scena forumului de la Michelin Challenge Bibendum, evenimentul dedicat inovaţiei în mobilitate. Participanţii au vorbit despre distrugerea planetei, transport şi mobilitate pentru cei rămaşi fără puteri.

Oraşul - un concept depăşit în starea actuală

Gil Penalosa a fost comisarul pentru Parcuri şi sport din Bogota, Columbia, iar acum e directorul ONG-ului canadian 8.80 Cities. E pasionat de schimbarea oraşelor şi transformarea transportului. “Două treimi din populaţia Planetei trăieşte în oraş. 25% din cheltuielile unei familii se duce către mobilitate, către transport, în Statele Unite. În ţările sărace, maşina înseamnă 35% din cheltuieli”, a menţionat Penalosa la începutul prezentării. Cu toate acestea, el este încrezător, pentru că în 2014, după cum a spus, o maşină nu mai e un simbol al statutului, ci un iPad şi oamenii îşi iau din ce în ce mai puţine permise de condus.

“Am învăţat să supravieţuim, dar trebuie să învăţăm acum să trăim. Acum 100 de ani 20% din populaţie locuia la oraş. În 2100, 80% vor sta în centre urbane”, a spus Gil. “Dacă vă plângeţi de trafic acum, imaginaţi-vă o lume cu 2 miliarde de maşini”, a mai spus Penalosa. Potrivit datelor statistice, în 2050 vor fi 3 miliarde de maşini pe Pământ. Doar pentru a le parca, am putea face înconjurul Planetei de 248 de ori.

image

Care e soluţia lui Penalosa? El a oferit-o din propria experienţă de la Bogota, unde a construit 270 de kilometri de pistă de bicicletă în trei ani şi autobuzele au bandă dedicată. Aşadar, transportul public e acea soluţie magică.

“Trebuie să mergem pe jos sau cu bicicleta. Când le permitem maşinilor să fie parcate pe trotuar, creăm o inegalitate, insultăm oamenii. Ştim să rezolvăm lucrurile astea, nu sunt probleme tehnicii sau decizii financiare. Trebuie să ne oprim din a construi oraşe ca şi cum toată lumea are 30 de ani şi o constituţie atletică. Trebuie să construim oraşe pentru toţi”, a spus Penalosa. El propune modelul străzilor pietonale, al transportului public prioritar, al interzicerii parcării maşinii în zonele centrale.

Un “revoluţionar” francez propune Parlianetul - oraşele distrug Planeta

Brice Lalonde, activist pentru mediu şi unul dintre iniţiatorii protestelor din Franţa de la finalul anilor ’60 a propus pe scena Michelin Challenge Bibendum patru soluţii pentru ca oamenii şi planeta să reziste mai mult. De ce? “Pentru că planeta Pământ e ca o navă spaţială, cu resurse limitate. Oamenii au încercat să se autodepăşească şi au folosit combustibili fosili. Astăzi, lovim direct în fundaţia vieţii. E diferit de mediul înconjurător clasic. Asta e maşinăria care ne ţine împreună”, a spus Brice Lalonde.

image

La TED City 2.0 el a propus patru soluţii pentru ca Pământul să reziste mai mult în faţa asaltului asupra resurselor, dar şi în faţa aglomerării urbane. Astfel, Lalonde a spus că şefii de stat trebuie să se implice mai mult, fiecare ţară din lume să aibă un ministru al planetei, Naţiunile Unite să funcţioneze ca Uniunea Europeană, unde lucrurile sunt implementate la nivel continental, iar oamenii să se folosească de internet şi să creeze o forţă globală de decizie numită Parlianet.

De la nimic la mobilitate - povestea folosirii unui exoschelet

Amanda Boxtel a fost cea care a încheiat evenimentul de la Chengdu cu un moment emoţionant. Amanda a avut un accident teribil la schi în 1992 care a lăsat-o paraplegică. Avea 24 de ani şi a rămas în scaunul cu rotile.

Până de curând, ea era condamnată la o viaţă în care trebuie să stea. Şi, după cum spune ea, “Dacă stăm jos, murim”.

Doctorii Amandei Boxtel i-au zis că nu va mai merge niciodată, dar nu s-au gândit că în 2014 vor fi create exoschelete funcţionale. Ce sunt acestea? Practic, ele recreeaza structura oaselor, dar în afara corpului, iar oamenii care nu pot merge le folosesc pentru a se ridica şi merge.

image

Amanda Boxtel foloseşte primul exoschelet printat 3D de către EksoBionics şi 3D Systems. Exoscheletul este primul din lume creat prin această tehnologie, pentru a fi mai uman şi mai confortabil de purtat. Exoscheletul foloseşte un motor, iar Boxtel trebuie să se ajute cu nişte cârje.

“Dacă, în loc să mecanizăm oamenii, am umaniza maşinăriile? Cum putem pune individualitatea noastră în design. Suntem oameni. Cum ar fi să o fac o parte din lume, să exprime ceea ce sunt?”, s-a întrebat Amanda pe scena din Chengdu. La final, ea s-a mutat din scaunul cu rotile în exoschelet şi a mers în faţa spectatorilor, care nu mai stăteau de multă vreme jos, ci erau ridicaţi şi o aplaudau, în timp ce căruciorul a rămas singur, pe scenă.

image

Taxiuri pentru bătrâni, drone pentru bolnavi

Imaginează-ţi oraşul de mai sus. Oameni care se plimbă cu exoschelete, autobuze cu bandă dedicată şi maşini aproape inexistente, biciclete electrice şi cetăţenii care iau decizii pe internet la nivel global, nu naţional. Apoi mai adaugă şi taxiuri speciale pentru bătrâni şi drone care livrează medicamente în zonele greu accesibile. Nu e un episod SF, sunt lucrurile de la TED City 2.0 puse cap la cap.

Paola Santana, o dominicană care locuieşte în Silicon Valley, şi-a prezentat proiectul ei numit Matternet. Conform datelor, un miliard de oameni nu au acces la drumuri asfaltate sau pavate. Aşadar, soluţia ei sunt vehiculele mici fără pilot. Sau dronele. Adică un internet al materiei, folosit pentru a transport bunuri urgente în zonele cu transport deficitar.

image

Pentru Paola, drona este cea mai bună invenţie de la motorul cu combustie internă încoace. Astfel, ea foloseşte drone pentru a duce medicamente în satele îndepărtate. Proiectul funcţionează în Bhutan şi Papua Noua Guinee şi poate înlocui farmacia obişnuită.

În acelaşi timp, un alt proiect care a vorbit despre a ajuta persoane defavorizate a fost Diamond Cab al lui Doris Leung din Hong Kong. Pentru că taxiurile cu rampă sunt foarte scumpă, ea a creat acest serviciu pentru bătrâni, în care taxiurile au o rampă pentu cărucior. Până acum Diamond Cab a făcut 70.000 de curse. Concluzia lui Doris rămâne de reţinut: “Avem nevoie de mai multă distracţie în viitor”. 


Urmăreşte corespondenţa de la Chengdu, China în articolele viitoare de pe Tech Adevărul despre Michelin Challenge Bibendum. Vei afla cum te vei deplasa în viitor, despre oraşe, vehicule, transport urban şi gadgeturi ale viitorului. 

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite