O explozie de raze gamma, una dintre cele mai puternice din Univers, a lovit Pământul în secolul al VIII-lea

O imagine generată pe computer cu o explozie de raze gamma. FOTO ESO

Exploziile de raze gamma sunt cele mai puternice din Univers şi apar la o perioadă mare de timp. Pământul se pare că a fost lovit de o astfel de explozie în secolul VIII şi aceasta a avut loc în galaxia noastră.

Studiul a fost realizat de cercetătorii Valeri Hambaryan şi Ralph Neuhäuser şi ei caracterizează datele pe care le-au găsit drept „prima dovadă a exploziilor de raze gamma în galaxia noastră“, notează „NationalPost“. Ei au studiat nivelul de radiaţie din mai multe zone ale planetei, testând copacii şi gheaţa pentru a identifica urmele ale radiaţiei crescute.

În Japonia, copacii de câteva sute de ani aveau niveluri de 20 de ori mai mari de carbon-14 faţă de media normală. Exploziile solare au fost excluse, deoarece nu ar fi ridicat atât de mult nivelul carbonului radioactiv. Mai mult, în gheaţa din Antarctica s-a înregistrat un nivel de 30 de ori mai mare de beriliu-10. Aceşti doi izotopi ai carbonului şi beriliului apar atunci când atomii din atmosfera superioară a planetei sunt loviţi de un val mare de radiaţie.

Profesorul Neuhäuser a spus, pentru BBC, că singura explicaţie plauzibila este explozia de raze gamma. „Exploziile de raze gamma sunt violente şi puternic încărcate energetic, astfel am putut să fixăm intervalul temporal de desfăşurare. Concluzia noastră este că a avut loc la o distanţa de 3.000 până la 12.000 de ani-lumină şi s-a desfăşurat în galaxia noastră.“

Exploziile de raze gamma apar în cazul ciocnirii a două găuri negre, a două pitice albe (stele de dimensiunea Soarelui) sau când se lovesc două stele neutronice. A fost exclus explozia unei supernove, deoarece resturile ar fi încă vizibile în prezent.

Ciocnirea stelelor neutronice

Chiar dacă în secolul al 8-lea nu s-ar înregistrat mari pierderi, în prezent situaţia ar fi puţin diferită. Un eveniment similar ar afecta, în primă fază, sateliţii, după care ar urma un haos - mai mic sau mai mare - pe Pământ. Totuşi, astfel de evenimente apar odată la 10.000 până la un milion de ani per galaxie.

Explozia de raze gamma