Noua tehnică de analiză a ADN-ului poate descrie amănunţit cum arătau personalităţile istorice

Noua tehnică de analiză a ADN-ului poate determina culoarea ochilor şi a părului strămoşilor FOTO shutterstock

Cercetătorii au folosit testele ADN pentru a identifica ce caracteristici fizice aveau oamenii acum aproape o mie de ani. Au identificat chiar şi ce culoare aveau ochii şi părul strămoşilor noştri, în urma testelor realizate pe rămăşiţele umane ale oamenilor care au trăit în urmă cu 800 de ani.

Oamenii de ştiinţă au analizat ADN-ul strămoşilor noştri. Printre aceştia se numără şi misterioasa femeie descoperită înmormântată alături de călugări, precum şi un erou de război.

Noua tehnică de studiu poate furniza informaţii foarte amănunţite în legătură cu aspectul fizic al personalităţilor istorice ale ultimului mileniu, scrie dailymail.co.uk.

Cercetările genomului uman şi-au demonstrat deja potenţialul, fiind un instrument valoros atât în studiile medicale, cât şi în investigaţiile criminalistice. Acestea implică analiza ADN-ului omului modern, însă cercetarea pote fi la fel de eficientă şi în cazul celui extras din dinţi sau oase vechi de sute de ani, se arată în studiu.

Printre rămăşiţele studiate, cele care i-au uimit pe archeologi aparţin unei femei care a trăit în Polonia. Ea a fost înmormântată într-o mănăstire de lângă Cracovia, în sudul ţării, cândva între secolele XII şi XIV. Femeia avea ochii albaştri şi părul blond închis, au descoperit cercetătorii, în urma analizei probelor de ADN prelevate dintr-un dinte. Motivul pentru care femeia a fost înmormântată alături de călugări rămâne însă un mister.

craniu adn

Rezultatele analizei au demonstrat că sistemul poate fi un instrument valoros în cercetările arheologice. „În ansamblu, demonstrăm că sistemul H Iris Plex este adecvat şi suficient de robust şi corect pentru a estima cu succes culoarea ochilor şi a părului din rămăşiţele umane contemporane şi străvechi”, a concluzionat echipa de cercetare.

Portrete din trecut, reconstituite cu datele din ADN

Ei au reuşit să determine că generalul Władysław Sikorski, erou polonez al celui de-al doilea Război Mondial, avea părul blond deschis şi ochi albaştri. Documentele istorice îl descriu astfel, de asemenea, dar nu există nicio fotografie color a acestuia. Singurul portret în culori care există a fost pictat după moartea sa. Sikorski fusese comandantul forţelor armate poloneze şi prim-ministru al guvernului în exil , când a murit în 1943, după ce avionul în care era s-a prăbuşit în Gibraltar.

În 1993, rămăşiţele sale au fost reînhumate într-o criptă a Catedralei Regale din Cracovia. În 2008 însă, a fost din nou exhumat, în urma bănuielilor că prăbuşirea avionului nu ar fi fost accidentală. Testele ADN au confirmat că rămăşiţele erau într-adevăr ale lui. Cercetătorii au putut estima, în plus, cu o probabilitate de 99%, că generalul avea ochii albaştri, şi că şansele ca el să fi avut părul blond sunt de 69,5%.

„Sistemul poate fi utilizat pentru soluţionarea unor controverse istorice, în cazuri în care fotografiile color sau alte descrieri lipsesc”, a explicat dr. Wojciech Branicki, de la Institutul de cercetări medico-legale din Cracovia.

Tehnica permite personalizarea oamenilor din trecut, identificând caracteristicile fizice ale acestora. Studiul a fost efectuat de cercetători polonezi şi olandezi şi publicat în „Investigative Genetics”.