Două minerale care n-au mai fost văzute pe Pământ, descoperite într-un meteorit de 15 tone

O echipă de cercetători din Canada afirmă că a descoperit două minerale noi - și, potențial, un al treilea - după ce a analizat o bucată dintr-un meteorit de 15 tone care a aterizat în estul Africii, notează The Guardian.

Bucată din meteoritul care conține cele două minerale noi FOTO Universitatea din Alberta

Meteoritul, al nouălea ca mărime înregistrat, cu o lățime de peste 2 metri, a fost dezgropat în Somalia abia în 2020, deși păstorii locali de cămile spun că știau de existența lui de generații întregi, fiind numit Nightfall în cântecele și poeziile lor.

Oamenii de știință occidentali au botezat roca El Ali, deoarece a fost găsită în apropierea orașului El Ali, în regiunea Hiiraan. O bucată de 70 de grame din meteoritul pe bază de fier a fost trimisă la colecția de meteoriți a Universității din Alberta pentru clasificare.

Dr. Chris Herd, profesor în cadrul departamentului de științe ale pământului și ale atmosferei și custode al colecției, a declarat că în timp ce clasifica roca a observat minerale „neobișnuite”. Herd l-a rugat pe Andrew Locock, șeful laboratorului de microsonde electronice al universității, să investigheze.

„Chiar în prima zi în care a făcut câteva analize, a spus: «Ai cel puțin două minerale noi acolo»”, a spus Herd. „Asta a fost fenomenal. De cele mai multe ori este nevoie de mult mai multă muncă decât atât pentru a spune că există un mineral nou”.

Minerale similare fuseseră create sintetic într-un laborator în anii 1980, dar niciodată nu au fost înregistrate ca apărând în natură, a spus Herd, adăugând că aceste noi minerale ar putea ajuta la înțelegerea modului în care funcționează „laboratorul naturii” și ar putea avea utilizări încă necunoscute în lumea reală. Un al treilea mineral potențial nou este în curs de analiză.

„Nu m-am gândit niciodată că voi fi implicat în descrierea unor minerale complet noi doar în virtutea faptului că lucrez la un meteorit”, a spus Herd. „Asta este ceea ce face ca acest lucru să fie interesant: în acest meteorit particular aveți două minerale descrise oficial care sunt noi pentru știință”. Acestea au fost denumite elaliit, după locația meteoritului, și elkinstantonit, după Lindy Elkins-Tanton, cercetător principal al viitoarei misiuni Psyche a Nasa, care își propune să trimită o navă spațială către un asteroid bogat în metale.

„Lindy a lucrat mult la modul în care se formează nucleele planetelor, cum se formează aceste nuclee de fier și nichel, iar cel mai apropiat analog pe care îl avem sunt meteoriții de fier. Așa că era logic să denumim un mineral după ea și să recunoaștem contribuțiile sale la știință”, a declarat Herd.

Oamenii de știință de la Universitatea din Alberta ar dori să examineze și alte mostre din același meteorit, dar Herd a spus că există informații potrivit cărora acesta ar fi fost mutat în China. Meteoriții sunt adesea cumpărați și vânduți pe piețele internaționale.