A descoperit NASA „iadul“? Planeta „care arde continuu” va fi explorată cu telescopul spaţial James Webb

55 Cancri e are o suprafaţă care arde continuu

Telescopul Spaţial James Webb va explora noi lumi stâncoase pentru a analiza geologia acestor planete mici aflate la 50 de ani-lumină distanţă. Printre planelete vizate este şi 55 Cancri e, care „arde continuu”, fiind acoperită de lavă.

55 Cancri e orbitează atât de aproape de steaua sa asemănătoare Soarelui, încât condiţiile de la suprafaţa planetei amintesc de descrierile biblice ale iadului: o stare constanta de ardere. Cifrele arată că se află la o distanţă de doar 2,4 milioane de km de steaua sa.

Învârtindu-se în jurul stelei sale doar o dată la fiecare 18 ore, planeta are temperaturi de suprafaţă peste punctul de topire al majorităţii tipurilor de roci. Oamenii de ştiinţă au presupus, de asemenea, că planeta este blocată faţă de stea, ceea ce înseamnă că o parte se află întotdeauna cu faţa spre Soare, deşi observaţiile Telescopului Spaţial Spitzer al NASA sugerează că zona cea mai fierbinte ar putea fi uşor decalată.

„Imaginaţi-vă dacă Pământul ar fi mult, mult mai aproape de Soare. Atât de aproape încât un an întreg ar dura doar câteva ore. Atât de aproape încât gravitaţia ar bloca o emisferă într-o lumină permanentă arzătoare a zilei şi pe cealaltă într-un întuneric nesfârşit. Atât de aproape încât oceanele fierb, rocile încep să se topească, iar norii plouă lavă,” au spus specialiştii citati de ArcaMax.

NASA adaugă că nu mai există o astfel de planetă în sistemul nostru solar. Printre lucrurile pe care oamenii de ştiinţă speră să le descopere este dacă planeta este „blocată” cu o parte expusă constant spre steaua sa ori dacă se roteşte într-un mod care ar crea zi şi noapte.

O teorie este că planeta are „o atmosferă dinamică care mişcă căldura în jur”, spune NASA. O altă idee este că 55 Cancri e se roteşte pentru a crea zi şi noapte, dar cu rezultate devastatoare: „În acest scenariu, suprafaţa s-ar încălzi, s-ar topi şi chiar s-ar vaporiza în timpul zilei, formând o atmosferă foarte subţire pe care Webb ar putea să o  detecteze”, spune NASA.

Telescopul spaţial James Webb ar putea fi complet operaţional în două săptămâni, iar primele sale observaţii sunt aşteptate în această vară, scrie NASA. Telescopul este capabil să detecteze prezenţa unei atmosfere, spun oamenii de ştiinţă.

În acest an, telescopul va studia planetele 55 Cancri e şi  LHS 3844 b (o planetă fără aer). Două echipe vor testa aceste ipoteze: una condusă de cercetătorul Renyu Hu de la Jet Propulsion Laboratory al NASA va examina emisia termică a planetei pentru a găsi semne ale unei atmosfere, în timp ce o a doua echipă condusă de Alexis Brandeker, profesor asociat la Universitatea din Stockholm, va măsura emisia de căldură de pe partea luminată a lui 55 Cancri e, scrie Space.

Cele două investigaţii „ne vor oferi noi perspective fantastice asupra planetelor asemănătoare cu Pământul în general, ajutându-ne să aflăm cum ar fi putut fi Pământul timpuriu când era fierbinte, aşa cum sunt aceste planete astăzi.