Românii se întorc la bicicletă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În România s-au cumpărat, în anul 2012, 380.000 de biciclete şi numai 72.000 de automobile, conform Npr.org FOTO Dorin Constanda
În România s-au cumpărat, în anul 2012, 380.000 de biciclete şi numai 72.000 de automobile, conform Npr.org FOTO Dorin Constanda

Vânzările de biciclete au depăşit, pentru prima dată în Europa, vânzările de automobile, iar România se află în topul iubitorilor vehiculului cu două roţi.

Pentru prima dată în istorie, vânzările bicicletelor domină vânzările maşinilor, fiind ţări în care nu există precent pentru această situaţie, precum Spania. Italia, spre exemplu, a vândut mai multe  biciclete pentru prima dată după cel de-Al Doilea Război Mondial. 

În Marea Britanie, au fost vândute trei milioane de biciclete, în 2012, spre deosebire de două milioane de maşini, potrivit cifrelor publicate de npr.org.  Trendul poate fi observat în cadrul a 23 de ţări membre ale Uniunii Europene din cele 27 avute în vedere, iar specialiştii atribuie o parte a creşterii vânzărilor recesiunii europene. Belgia şi Luxemburg sunt singurele ţări europene care se dezic de la trend.

Un alt motiv care explică ascensiunea vânzărilor este şi numărul mare de iniţiative europene care au promovat ciclismul ca mijloc de transport în oraş. În ţări precum Anglia, locuitorii sunt scutiţi de taxe şi beneficiază de reduceri la achiziţionarea unei biciclete. Dar, în ciuda beneficiilor oferite, englezii nu-i întrec pe români, când vine vorba de preferinţa pentru bicicletă, în detrimentul automobilului. În ţara noastră s-au cumpărat, în anul 2012, 380.00 de biciclete şi numai 72.000 de automobile. „Românii sunt cei mai mari iubitori de biciclete, de vreme ce la cinci biciclete se vinde o maşină”, scrie „Daily Mail”.

În România, ţara în care toată lumea se plânge de trafic, se vând anual biciclete în valoare de circa 45 de milioane de euro, potrivit unor estimări realizate pe baza datelor publicate de biroul de statistică al Uniunii Europene - Eurostat, şi în aproape 30% dintre gospodăriile românilor poţi găsi o bicicletă. De asemenea, ţara noastră se află pe poziţia a opta în topul celor mai mari producători de biciclete din Europa, potrivit celor mai recente date. Într-un singur an, în România au fost fabricate 422.000 de biciclete, de cinci ori mai puţine decât în Italia, campioana europeană la acest capitol, care a produs circa 2,3 milioane de unităţi, conform Eurostat, în 2011.

Npr.org a comparat cifrele vânzărilor din 27 de state membre ale Uniunii Europene. Cipru şi Malta au ieşit din calcul, pentru că nu existau date suficiente, iar în Belgia şi Luxemburg, maşinile întrec bicicletele, în ceea ce priveşte vânzările.

„Datele acestea pot fi explicate şi de criza care a lovit vânzările de maşini în toată Europa, declin care coincide cu recesiunea mondială”, explică npr.org. Cercetări de la Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile arată că înregistrările automobilelor noi au scăzut cu 6,3 procente în iunie.

Transport sau relaxare?

Marian Ivan, membru fondator al Organizaţiei pentru Transport Alternativ din România (OPTAR) şi blogger Adevărul, consideră că acest interes crescut al românilor pentru biciclete este o dovadă a evoluţiei în utilizarea acestui mijloc de transport în mediul urban, cu atât mai mult cu cât nu avem condiţii potrivite pentru acest tip de deplasare.

În timp ce la noi lumea se minunează că vânzarea numărului de biciclete a ajuns să depăşească vânzarea de maşini, în străinătate acesta este un lucru obişnuit. Asta îşi doresc oamenii, să scadă numărul de maşini de pe străzi. Peste tot în lume, cu excepţia României, se vorbeşte despre era post combustibil. Combustibilul convenţional este pe sfârşite, oamenii încep să realizeze acest lucru şi se pregătesc peste această nouă provocare, este de părere Marian Ivan.

În ultima vreme, bicicleta a devenit o modă, recesiunea economică nefind singurul motiv care îi determină pe români să opteze pentru deplasare pe două roţi. Drept dovadă, pe străzile din Bucureşti pot fi văzute multe biciclete foarte scumpe, unele de până la 1.000 de euro, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în ţările unde bicicleta este un mijloc practic de locomoţie, preţul mediu situându-se în jurul a 100 de euro, după cum observă Ivan. 

Numai dacă ne uităm la reclamele care rulează pe TV sau la cât de frecvent apare bicicleta în discuţii televizate realizăm că mersul pe bicicletă este un trend care ia amploare şi la noi. Din păcate, în prima fază, bicicleta este privită ca un mijloc de relaxare, nu ca un mijloc de transport, iar acest lucru s-a întâmplat peste tot în lume. În România, la acest moment, bicicleta se cumpără aproape exclusiv din motive recreaţionale, în timp ce în străinătate, prima bicicletă este cumpărată pentru a se ajunge mai simplu la muncă, abia a doua se achiziţionează pentru relaxare, pentru călătorii în afara oraşului, explică reprezentantul OPTAR.

În România, 5,2% din locuitori aleg ca principal mijloc de transport bicicleta, fie pentru a ajunge la locul de muncă, fie pentru a merge la cumpărături, sub media înregistrată la nivel european, de 7,4%, conform informaţiilor colectate de Comisia Europeană.

Deplasarea pe două roţi prinde aripi

În opinia lui Marian Ivan, infrastructura existentă acum în Capitală descurajează oamenii să meargă cu bicicleta spre muncă, iar mulţi nu au sentimentul de siguranţă când pedalează în traficul haotic din oraş. În plus, pistele de biciclete din Bucureşti sunt costisitoare şi s-au dovedit ineficiente. „Nici Viena nu are multe piste în oraş, dar ei au făcut benzi pentru bicicletă, care sunt uşor de implementat“, adaugă acesta. Mai exact, spre deosebire de piste, benzile ajută la fluidizarea traficului, semnalizarea rutieră a culoarelor pentru biciclete direcţionând bicicliştii pentru a se încadra corect în trafic şi, în acelaşi timp, atrag atenţia şoferilor asupra prezenţei bicicliştilor.Marian Ivan consideră că, în timp, oamenii vor folosi tot mai mult transportul pe două roţi, astfel încât numărul de maşini de pe străzi să înceapă să scadă. În acelaşi timp, fondatorul OPTAR este de părere că desele proteste de stradă ale comunităţilor de biciclişti vor determina autorităţile să ia măsuri care să producă efectele corecte.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite