Iutta, brandul care readuce traista românească în secolul XXI

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Schiţe inspirate de portul tradiţional românesc, broderii lucrate manual şi dragoste pentru valorile autohtone, aşa s-ar putea descrie proiectul Iutta, lansat în industria accesoriilor şi construit de trei tinere artiste din Capitală.

Folclorul românesc rămâne una dintre principalele surse de inspiraţie pentru designerii din ţară care-şi stilizează piesele, folosindu-se de elemente şi simboluri preluate din portul naţional. 

O reţetă similară a succesului se regăseşte şi în paginile istoriei Iutta, unul dintre brandurile autohtone care a readus în atenţia publicului, prin intermediul unei colecţii de genţi tradiţionale, „dorul de românesc“.

Pline de creativitate şi dornice să-şi expună propria viziune artistică vivavi de cultura ţării, Nicoleta Chirică, Raisa Beicu şi Olivia Sandu au pus bazele, în 2013, proiectului Iutta, un brand din industria accesoriilor cu şi despre valorile autentice româneşti.

Chiar dacă cele trei autoare şi-au lansat prima colecţie de genţi tocmai anul acesta, povestea Iutta a început să fie scrisă încă din Antichitate, atunci când Iudita, un personaj biblic din cetatea Jeduh, s-a lansat într-o luptă pentru salvarea propriului popor. 

„Numele bradului este inspirat de povestea Iuditei, un personaj din Antichitate, care a luptat prin frumuseţea şi înţelepciunea sa împotriva abaterii poporului său de la adevăratele valori“, a explicat Nicoleta Chirică, designerul echipei Iutta, într-un interviu acordat ziarului „Adevărul“.

Începutul

Cele trei fete şi-au spus pentru prima oară „Bună!“ la un curs de design defăşurat în cadrul unei şcoli de creativitate. Deşi era economistă şi activa în cadrul unei multinaţionale, Nicoleta nu a renunţat niciodată la pasiunea pentru desen şi a păstrat contactul cu lumea artistică.

image

„Am început direcţia asta a marochinăriei de vreo doi-trei ani. Am început să lucrez acasă, să fac tipare de genţi şi am mers la diverse expoziţii şi târguri cu ele. Ulterior, m-am gândit că trebuie să aibă o poveste în spate toată această muncă a mea şi-am început să construiesc un brand“, susţine tânărul designer.

Fascinate de munca şi entuziasmul Nicoletei, Raisa şi Olivia au acceptat să-i devină coechipiere şi au început să construiască, treptat, o poveste închinată spiritului şi tradiţiilor româneşti. Aşa s-a născut „Spirit Eflorescent“, prima colecţie de genţi sub semnătura Iutta, lansată în luna aprilie a acestui an. Inspirată de schiţele tatălui său, tânăra Nicoleta a înlocuit tradiţionala traistă românească din pânză şi a stilizat 20 de modele de accesorii din piele cu broderii. Preţurile pieselor variază între 230 şi 1.100 de lei.

image

Cu şi despre „Spiritul Eflorescent“

„Adevărul“: Cum au apărut piesele din colecţia Spirit Eflorescent? Care au fost sursele tale de inspiraţie?

Nicoleta Chirică: Mi-am dat seama că munca tatălui meu, sculptor de meserie, poate fi valorificată şi am utilizat câteva din desenele lui în stlizarea broderiilor ataşate fiecărui model din colecţie. Practic, aceste modele au fost preluate din schiţe pentru sculpturi şi transformate în broderii din piele.

Fiecare geantă are în spate o poveste...

Nicoleta Chirică: Întreaga colecţie are în spate o poveste. „Spirit Eflorescent” emană viziunea cosmogonică pe care românul a avut-o dintotdeauna. Dacă privim spre trecut, observăm că prin muncă şi prin meşteşugăritul pe care îl folosea, românul se identifica cu toată natura din jurul lui. Şi asta se vede în creaţia sa, cum ar fi ia, de exemplu.

Ce materiale foloseşti şi cât timp durează stilizarea unei singure piese?

Nicoleta Chirică: Am folosit piele naturală de viţel şi de capră, importate de la diverşi furnizori autohtoni, dar şi lemn de brad sau cireş, plus variate inserţii metalice. În ceea ce priveşte timpul dedicat creării unui singur accesoriu, acesta variază de la un model la model. Spre exemplu, la o geantă pot să lucrez şi două săptămâni.

Unde lucrezi piesele?

Nicoleta Chirică: Plicurile din lemn sunt făcute în Piatra Neamţ, acolo unde se află şi atelierul tatălui meu. De atltfel, acestea îmi sunt şi cele mai dragi. La celelalte modele am lucrat în Bucureşti, alături de câţiva oameni, angajaţii noştri.

image

Sunteţi pregătite să faceţi un pas în designul vestimentar?

Raisa Beicu: Dacă lucrurile vor evolua, luăm în calcul şi varianta de a crea piese vestimentare. La un moment dat, am realizat şorţuri din iută (n.r. - plantă erbacee exotică, cu tulpina înaltă şi subţire, folosită în industria textilă) şi piele pentru un eveniment care încuraja gătitul în familie. Noi suntem deschise la colaborări şi dacă vor exista proiecte care să se plieze, cu siguranţă, vom accepta.

Unde aţi expus prima colecţie?

Nicoleta Chirică: Prima expunere am avut-o la Romanian Design Week, în luna mai. Ne-au contactat ei. Ulterior, am primit o invitaţie de la Institutul Cultural Român, iar astăzi am ajuns la Galateca. Ne-au contactat foarte multe galerii de artă, concept-store-uri, iar în prezent lucrăm la o colecţie-capsulă pentru o altă galerie. O să folosesc motive tradiţionale româneşti din toate zonele şi o sa fie o colecţie mult mai accesibilă publicului, şi ca preţ, şi ca purtabilitate.

V-aţi hotărât să intraţi într-o nişă. Cum plănuiţi să rămâneţi în atenţia publicului şi cum vă veţi diferenţia de celelalte branduri?

Raisa Beicu: Prin inovaţie, echipă şi povestea din spatele brandului. Fiecare dintre noi a pus pasiune aici. Ne întâlneam în timpul weekend-urilor la Acuarela şi lucram de zor, intram în şedinţe de dimineaţa până seara. Încrederea în ele m-a făcut să continui la început, atunci când aveam oscilaţii. Suntem tinere şi credem că prin intermediul acestui proiect putem duce România un pic mai departe de unde a fost până acum. Suntem pregătite să arătăm lumii că identitatea noastră are atâtea valori.

image
Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite