De unde vin numele brandurilor?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Jurnaliştii americani au dezvăluit recent povestea din spatele trustului Zara, al cărui nume derivă din filmul „Zorba Grecul“. Acesta este numai un exemplu din categoria brandurilor ce s-au inspirat din surse neaşteptate pentru semnătura de pe etichetă.

„Zara“ nu a fost numele iniţial care i-a venit în minte lui Amancio Ortega în 1975, când a deschis porţile primul magazin din La Coruña. Directorul de comunicare Jesus Echevarría a spus că alegerea iniţială a fondatorului a fost „Zorba“, după filmul „Zorba Grecul“ din 1964.

„Nu cred că s-au gândit să scrie istorie, ci doar la faptul că era un nume drăguţ“, a declarat specialistul pentru „New York Times“. Dar se pare că în apropiere exista un bar numit „Zorba“, iar proprietarul localului i-a atras atenţia lui Ortega. „O să creem confuzie dacă avem două Zorba”. Prin urmare, aceştia au regândit numele brandului şi au găsit „Zara“. 

Deşi a pornit ca o afacere spaniolă, astăzi brandul este un nume global, cu peste 1.600 de magazine răspândite la nivel internaţional.

Sephora şi inspiraţia biblică 

„Un spaţiu unic în care oricine poate experimenta frumuseţea“ – aşa se descrie brandul răspândit în 1.300 de magazine şi 27 de ţări. Fondat în 1970 de francezul Dominique Mandonnaud, lanţul de cosmetice s-a integrat în conglomeratul LVMH (Louis Vuitton şi Moët Hennessy),în 1997, şi a devenit un lider mondial.

Asocierea Sephora – frumuseţe nu derivă doar de la efectele cosmeticelor, ci are şi explicaţii etimologice.

Termenul este compus din adjectivul grecesc „sephos“, care înseamnă frumuseţe, şi numele propriu „Zipporah“ (Sefora). În Biblie, aceasta este soţia lui Moise şi una dintre cele şapte fiice ale lui Reuel, un preot din ţinutul Madian al peninsulei Arabe.

Moise apare în „Exodul“, a doua carte a „Pentateuhului“ şi, implicit, a „Vechiului Testament“.
Potrivit scrierii sfinte, după ce a fugit din Egipt, profetul a ajuns în Madian. Aici le-a luat apărarea fetelor de preot, alungate de nişte păstori ce voiau să-şi hrănească turmele de oi înaintea lor şi, drept răsplată pentru gestul curajos, Reuel i-a oferit adăpostit în casa lui. Ulterior, preotul i-a dat-o ca soţie pe fiica sa, Zipporah, care i-a născut pe Gherşom şi pe Eliezer.

Zipporah a fost eroina unei întâmplări bizare. Într-o noapte în care un înger a încercat să-l omoare pe Moise, Zipporah l-a circumcis pe Gherşom cu o piatră ascuţită şi apoi a atins picioarele soţului cu organele genitale ale fiului. „Dar Sefora, luând un cuţit de piatră, a tăiat împrejur pe fiul său şi, atingând picioarele lui Moise, a zis: «Tu-mi eşti un soţ crud»“ (Exod 4:26).

Dintre personajele Bibliei ebraice, Moise este singurul pe care evreii îl numesc „Omul lui Dumnezeu“, iar pentru credincioşi, profetul este alesul lui Dumnezeu pentru a scoate poporul evreu din robia egipteană.
Moise a despărţit Marea Roşie în două ziduri de apă şi apoi le-a prăbuşit peste egipteni, reuşind să-i înece.


Reebok

Numele companiei producătoare de articole sportive derivă de la un animal african (rhebuck), ce se aseamănă cu antilopele şi gazelele. Frecvent întâlnit în Africa de Sud, Zimbabwe, Lesotho şi Swaziland, animalul preferă zonele montane sau pajiştile verzi, iar masculii, spre deosebire de femele, au două coarne şi devin foarte agresivi în perioada reproducerii.

Prin analogie, hainele şi încălţămintea Reebok îmbracă un trup de gazelă. Brandul originar din Marea Britanie datează din 1895 şi a fost numit iniţial „J.W. Foster and Sons“. Abia în 1958 nepoţii fondatorilor şi-au rebotezat afacerea cu „Reebok“, titlu găsit într-un dicţionar.


Marchesa, marchiza extravaganţelor

Un nume obscur născut într-un apartament londonez, ar spune criticii. Însă ideea brandului, lansat în 2004 de Georgina Chapman şi Keren Craig, a pornit de la marchiza milaneză Luisa Casati, considerată varianta feminină a unui dandy. „Vreau să fiu o operă de artă în viaţă“, şi-a dorit femeia fatală a începului de secol XX. Pentru că îi plăcea să-şi şocheze audienţa prin apariţii extravagante şi periculoase, nu puţine au fost ocaziile în care muza italiană a defilat cu gheparzi ţinuţi în lesă şi a înlocuit bijuteriile cu şerpi vii.

Creaţiile de artizanat semnate de casa Marchesa sunt astăzi adevărate opere de artă ce nu doar se dezic de valorile consumeriste, ci amintesc şi de luxul de la Palatul Venier dei Leoni, unde a trăit muza.

Cu toate că a murit în 1957, la vârsta de 76 de ani, Casati a inspirat colecţiile designerilor care nu i-au împrumutat numele, dar i-au transpus stilul în moda sezonului. Aşa s-a întâmplat în cazul lui John Galliano, care a ajuns până la Muzeul Metropolitan de Artă cu piesele create pentru Christian Dior în colecţia de primăvară-vară 1998. Un alt exemplu este colecţia „Croazieră“, semnată de Karl Lagerfeld şi prezentată în 2010 la Veneţia, unde fotomodelele au recompus spiritul nobil al marchizei prin imitaţii de ţinute, peruci şi machiaje.

Comme des Garçons

Fondat în 1969 de creatoarea japoneză Rei Kawakubo şi lansat patru ani mai târziu, Comme des Garçons şi-a propus încă de la început să fie un brand atipic. În căutarea ‌„frumuseţii extreme“ şi a hainelor pe care nimeni nu le-a mai văzut, designerul a găsit numele potrivit prin care să-şi exprime cele mai profunde emoţii, după cum spune chiar ea.

Însă expresia „Comme des Garçons“ (Precum băieţii - n.r.), scrisă pe eticheta hainelor sale, este inspirată din versurile unei romanţe celebre din 1962. Piesa „ Tous Les Garcons Et Les Filles“, interpretată de Françoise Madeleine Hardy, explică de ce designerul Kawakubo se consideră „un soldat solitar“.

„Tous les garçons et les filles de mon âge/ Toţi băieţii şi fetele de vârsta mea
Font ensemble des projets d'avenir/ Îşi fac împreună planuri de viitor
Tous les garçons et les filles de mon âge/ Toţi băieţii şi fetele de vârsta mea
Savent très bien ce qu'aimer veut dire/ Ştiu bine ce înseamnă iubirea
Comme les garçons et les filles de mon âge/ Precum băieţii şi fetele de vârsta mea
Connaîtrais-je bientôt ce qu'est l'amour?/ Voi afla eu în curând ce înseamnă iubirea?

Je me demande quand viendra le jour/ Mă întreb când va veni ziua
Où moi aussi j'aurai quelqu'un qui m'aime/ În care şi eu voi avea pe cineva pe care să iubesc”.

Titlul „Comme des Garçons“ a fost ales şi pentru sonoritatea cuvintelor, iar ulterior brandul s-a dovedit a fi o coincidenţă fericită între semnificaţia numelui şi hainele cu tentă masculină, deşi destinate femeilor.


Creatures of the Wind

Fondat în 2007 de Shane Gabier şi Christopher Peters, Creatures of the Wind este unul dintre brandurile antagonice din New York. După ce au absolvit School of the Art Institute din Chicago, unde au studiat inclusiv arhitectura şi biologia, tinerii şi-au format un stil hibrid ce porneşte de la cristalele Swarovski şi continuă cu hainele de tip sport.

Însă cuplul nu a atras atenţia doar prin creaţii, ci şi prin numele care-i recomandă ca artişti subversivi şi romantici, după cum apreciază revista „Vogue“. Denumirea „Creatures of the Wind“ (Făpturile vântului - n.r.) este inspirată din piesa „Wild Is The Wind“ (Sălbatic este Vântul – n.r.), înregistrată de Johnny Mathis în 1957 pentru filmul omonim şi nominalizată ulterior la premiile Oscar.

Unul din versurile melodiei a devenit 50 de ani mai târziu numele unui brand distins cu premiul Consiliului pentru Designeri de Modă din America.

Succesul piesei scrise de Ned Washington şi Dimitri Tiomkin a crescut odată ce Nina Simone, David Bowie, George Michael, Billy Mackenzie şi Barbara Streisand au reinterpretat hitul. „Cântecul este incredibil de emoţionant, e o senzaţie foarte puternică“, a explicat Peters pentru fashionetc.com. Iar versurile spun şi de ce.

Love me love me love me/ Iubeşte-mă, iubeşte-mă, iubeşte-mă
Say you do/ Spune-mi că faci asta
Let me fly away with you/ Lasă-mă să zbor cu tine
For my love is like the wind/ Iubirea mea e ca vântul
And wild is the wind/ Şi sălbatic este vântul

...
We're creatures of the wind/ Noi suntem făpturile vântului
And wild is the wind/ Şi sălbatic este vântul
So wild is the wind/ Atât de sălbatic este vântul.


Melodia de dragoste nu a fost singura sursă de inspiraţie a artiştilor. Numele brandului derivă şi dintr-un film japonez din 1984, „Kaze no tani no Naushika“ (Nausicaä din Valea Vântului – n.r.) în care prinţesa Nausicaä se luptă pentru salvarea unor creaturi gigantice. Scenariul post-apocaliptic este reprezentat de celebrele personaje manga.
 

Magazin

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite