Lupta împotriva discriminării femeilor pe Facebook a luat proporţii mondiale
0O nouă campanie la nivel mondial vizează site-ul de socializare Facebook, căruia îi cere să pună capăt misoginismului din paginile sale, inclusiv din clipuri şi imagini care pun în lumină violenţa asupra femeilor, scrie „The Guardian“.
Luna trecută, într-un acces de furie, Laura Bates a pus pe Twitter o imagine cu o pagină de pe Facebook intitulată „Picătura care le loveşte pe uşuratice în dinţi“, mesaj îndreptat împotriva companiei de înfrumuseţare Dove. Bates, fondatoarea proiectului „Sexismul de zi cu zi“, (o colecţie a peste 10.000 de experienţe ale unor femei care s-au confruntat cu inegalitatea sexelor) a devenit tot mai frustrată de greutatea pe care a întâmpinat-o când a încercat să convingă Facebook să elimine ceea ce ea şi multe alte persoane văd ca discuţii care au ca bază ura îndreptată asupra femeilor.
Astfel, s-a hotărât să-i contacteze pe cei care îşi promovează mesajele publicitare pe site. Dove a subliniat faptul că nu alege în mod special paginile pe care apar anunţurile sale, angajându-se, în acelaşi timp, să rezolve problema. Bates a fost mulţumită de modul serios şi rapid în care au răspuns la această problemă.
Bates nu s-a oprit aici şi a început să contacteze şi alţi agenţi de publicitate care, spre uimirea ei, au răspuns în mod similar, declarând că îşi vor elimina toate reclamele de pe Facebook.
Eradicarea misoginismului la nivel mondial
În prezent, Bates a lansat o campanie susţinută de mai mult de 40 de organizaţii internaţionale, cerând site-ului de socializare Facebook să pună capăt misoginismului. Într-o scrisoare deschisă, ea şi activistele Soraya Chemaly şi Jaclyn Friedman au cerut companiei Facebook rezolvarea a trei probleme. Una dintre ele este recunoaşterea oricărui discurs care glorifică violenţa împotriva femeilor, iar a doua cere instruirea eficientă a moderatorilor, aceştia fiind nevoiţi să recunoască şi să elimine discriminarea. A treia cerere pe care au înaintat-o se bazează pe instruirea moderatorilor care trebuie să înţeleagă modul în care hărţuirea online afectează bărbaţii şi femeile în mod diferit.
De asemenea, scopul campaniei este ca mesajul său să ruleze zi şi noapte, la nivel mondial. De asemenea, ei le cer utilizatorilor Facebook să contacteze agenţii de publicitate ale căror anunţuri de pe Facebook apar alături de un conţinut violent sau misogin.
Nu este prima dată când Facebook se confruntă cu o asemenea situaţie
În anul 2011, s-a desfăşurat o campanie majoră împotriva paginilor pro-viol care au apărut pe Facebook cu titluri precum „Ce are 25 de centimetri şi face fetele să facă sex cu mine? Cuţitul meu“ şi „Ştii că face pe inabordabila atunci când o urmăreşti pe o alee“. Ultima pagină a primit „Like“ de la 130.000 de utilizatori Facebook. După două luni de protest împotriva acestor pagini, inclusiv o petiţie semnată de peste 100.000 de persoane, Facebook a eliminat o parte din conţinutul acestora în noiembrie 2011.
Bates înţelege că Facebook nu este premoderat, astfel că imagini problematice pot fi întotdeauna postate, dar, chiar şi aşa, ea vrea ca site-ul de socializare să le elimine cât mai repede cu putinţă.
Mai mult de atât, îşi dă seama că argumentele utilizatorilor şi ale conducerii site-ului vor fi cel mai probabil legate de libertatea de exprimare. Tot ea subliniază că Facebook are politici prin care defineşte clar ceea ce este conţinut acceptabil, iar Bates vrea ca acestea să fie aplicate în mod corespunzător. În cazul în care site-ul ar lua o poziţie publică în această privinţă, mai puţin conţinut de acest fel ar fi postat.