ÔÇ×Reputa┼úiaÔÇť Ioanei Sisea, salvat─â de o prezentare de artist la Atelier 35. Saliv─â ┼či stereotipuri, ├«n cea mai curajoas─â galerie din Bucure┼čti

0
0
Ioana Sisea
Patru ipostaze ale video-performance-ului Ioanei Sisea intitulat ├«n mod descriptiv ÔÇ×the action of licking a Rolls Royce in its entiretyÔÇť, ce face parte din instala┼úia ÔÇ×Reputation MattersÔÇť, expus─â la Atelier 35 p├ón─â pe data de 6 aprilie┬á┬á┬á┬á Surs─â fotografii: Facebook

Galeria de art─â Atelier 35 (┼×elari 13, ├«n Centrul Vechi) organizeaz─â ├«n data de joi, 28 martie, de la ora 18.00, prezentarea sus┼úinut─â de artista Ioana Sisea despre subversiune ca deturnare a cli┼čeelor heterosexuale din mass media ┼či art─â asupra statutului ┼či rolurilor din via┼úa profesional─â ale femeii contemporane. Totul va avea loc ├«n cadrul ÔÇ×scandaloaseiÔÇť expozi┼úii ÔÇ×Reputation MattersÔÇť a artistei, deschis─â aici p├ón─â pe 6 aprilie.

(ÔÇťinfamulÔÇŁ loc care-a v─âzut, ├«n iarn─â, ÔÇťvulpea sp├ónzurat─âÔÇŁ a timi┼čorenilor Baraka)ÔÇť.

Mai pe larg: ÔÇ×Nu intamplator a fost aleasa data de 8 martie pentru vernisajul expozitiei, instalatiei mai degraba, ÔÇťReputation MattersÔÇŁ a artistei Ioana Maria Sisea, care a avut loc aseara la Atelier 35, si shoptalk-ul acesteia despre ÔÇťthe contradictory roles of contemporary professional and private female life as they play out amongst a monopoly of stereotypesÔÇŁ. ÔÇťIoana SiseaÔÇÖs take on stereotypical views of women in Reputation Matters, an installation satirising the dominance hierarchy within contemporary society and the artworldÔÇŁ, dupa cum spune curatoarea Carmen Casiuc. Intr-adevar, artista satirizeaza toate aceste stereotipuri, dand o curajoasa lectie de feminism personal tuturor celor atrasi (doar formal) de sirenele ideologice la moda.

Sisea traieste statement-ul feminist pe care-l emite, dar in acelasi timp are si inteligenta sa se delimiteze de el si sa-si puna in cauza, ironic, propriul discurs, dupa cum dovedesc frazele printate in centrul salii de pe Selari (un printsceen al unui mesaj primit de artista pe fb). Alaturi, pe o masa, (doar) cateva obiecte-fetis, clisee ale ÔÇťeternului femininÔÇŁ

(cel mai stupid construct pe care l-am auzit in intreaga viata): un neglige, un ruj/rimel, pantofi (desigur, cu toc inalt) si-un bikini.

Ioana Sisea

Adevarata expozitie, dupa parerea mea, e inauntru, prin acest ÔÇťmanifestoÔÇŁ, dar actul de curaj se vede de afara, din aglomerata strada a Selarilor (aseara, dand putin caldura, viata de noapte era iarasi in toi pe aceasta ulita): pe patru ecrane indreptate inspre strada, poate fi vazut simultan un performance solo al artistei, imbracata sumar si sexy, care-a lins la propriu o masina de lux, asa cum fac (ni se spune ca, pentru ca-i vorba de-un still) acele fete din reclamele pentru barbati, acele stereotipii si arhetipuri machiste si patriarhale despre care vorbeam. Artista are astfel curajul sa traiasca la propriu acest stereotip si sa-l mai si prezinte public (dar si de a se detasa ironic de subiect, cum spuneam). ÔÇťAcum este randul femeilorÔÇŁ, iar Ioana Sisea este cu siguranta una dintre ele.ÔÇť



Conform curatoarei Carmen Casiuc, ÔÇ×Ioana Sisea transform─â familiarul ├«n straniu, imanen┼úa ├«n conven┼úie, sistemele statice ├«ntr-unele dinamice ┼či vice-versa. ├Än favoarea ideii pe care dore┼čte s─â o exprime, ea ├«┼či asum─â libertatea de a aborda variate medii vizuale (precum desenul, scupltura, instala┼úia ┼či video-ul) ┼či de a-┼či apropia diferite stiluri ┼či genuri artistice, ├«n func┼úie de impactul acestora asupra percep┼úiei privitorului. ├Än practica sa focus├óndu-se asupra rela┼úiilor socio-simbolice dintre obiectul artistic ÔÇô artist ÔÇô spectator, strategiile ┼či tacticile pe care le dezvolt─â permit inversiuni subtile, alinieri complexe ┼či schimb─âri de pozi┼úii, ├«n care privitorul devine, pe r├ónd, voyeur, terapist ┼či pacient.

Relu├óndu-┼či activitatea ├«n 2016 dup─â o pauz─â sabatic─â ├«n urma absolvirii masterului ├«n cadrul universit─â┼úii HS voor de Kunsten din Utrecht, Olanda ├«n 2012, lucr─ârile sale au fost incluse ├«n expozi┼úii de grup ├«n ora┼če precum Amsterdam, Londra, Los Angeles ┼či Berlin. ├Än 2018 a fost acceptat─â ├«n cadrul unei reziden┼úe artistice la Navel Los Angeles, unde a realizat video-performance-ul ÔÇ×the action of licking a Rolls Royce in its entiretyÔÇŁ, ce face parte din instala┼úia Reputation Matters, expus─â ├«n spa┼úiul nostru p├ón─â pe data de 6 aprilie.

Ioana Sisea
Reputation Matters este o instala┼úie mixed media realizat─â in situ de artista Ioana Sisea, ce exploreaz─â tensiunile socio-simbolice pruduse la intersec┼úia dintre clas─â social─â, sexualitate ┼či gen. Asambl├ónd o serie de materializ─âri ale interac┼úiunilor ei cu lumea ÔÇ×unisexÔÇŁ a artei ┼či a economiei globale, artista satirizeaz─â ideea potrivit c─âreia ierarhia de dominan┼ú─â este imanent─â societ─â┼úii contemporane, demasc├ónd mecanismele prin care sunt propagate stereotipuri sexiste ┼či roluri de gen asupra subiectului feminin.

Ferestrele exterioare ale galeriei au fost transformate ├«ntr-un perete multimedia, format din patru ecrane pe care ruleaz─â ├«n sicron video-performance-ul intitulat ├«n mod descriptiv ÔÇ×the action of licking a Rolls Royce in its entiretyÔÇŁ. ├Än interior sunt prezentate o serie de artefacte sociale ce reflect─â asupra criteriilor prin care este atribuit un statut femeii ├«n sfera profesional─â, intr-o scenografie ce simuleaz─â o tribun─â judec─âtoreasc─â. Pendul├ónd ├«ntre sferele public─â ┼či privat─â, profesional─â ┼či vulgar─â, intelectual─â ┼či politic─â, semiotic─â ┼či psihic─â, Reputation Matters creeaz─â, ├«n spiritul democra┼úiei deliberative, o imagine sanguin─â a femeii damnate care preia controlul asupra propriei reputa┼úii.



Din strad─â, o reg─âsim pe artist─â perform├ónd o versiune a ei, a c─ârei pozi┼úie ┼či statut sunt definite de look-ul ales. Copiile ieftine ale celor dou─â iconuri moderniste ale fashionului pe care le poart─â ÔÇô the little black dress ┼či pantofii cu toc stiletto ÔÇô fac aluzie la via┼úa profesional─â a unei femei ce lucreaz─â la marginea universului exclusivist al luxului tradi┼úional, reprezentat printr-un simbol ┼či produs inconfundabil: un Rolls Royce Dawn de o culoare regal─â ┼či papal─â, albastru safir.

Ioana Sisea
Lucrarea emfazeaz─â prospectul consumului de articole de lux, sentimentul de poft─â ┼či admira┼úie fantezist─â pe care le trezesc ├«n ceilal┼úi fa┼ú─â de proprietar, afirm├ónd, totodat─â, valoarea obiectului nu ├«n utilitatea sa, ci ├«n dorin┼úa de posesiune simbolic─â asupra celor din clasa inferioar─â. Ioana traduce ad literam aceast─â rela┼úie de putere ÔÇô familiarizat─â maselor ┼či exploatat─â de c─âtre industria publicitar─â ÔÇô, deturn├ónd cu ironie servitudinea impus─â de cutumele sociale ├«ntr-un comportament animalic de marcare teritorial─â prin propriile substan┼úe corporale.

├Än cele 25 de minute ├«n care vedem o femeie din clasa aspira┼úional─â, saliv├ónd pe ├«ntreaga caroserie a ma┼činii, statutul ┼či rolul ei sunt puse ├«n suspensie, spectatorul devenind voyeur ┼či pacient al propriilor no┼úiuni de valori ce stau la baza evalu─ârii reputa┼úiei ei, a statutului ┼či pozi┼úiei ei pe scara ierarhic─â.

Ioana Sisea
Citește și: Cum se săruta la 1700

Mesajul ÔÇ×vitriolantÔÇť primit de artist─â pe facebook, pe care ┼či l-a asumat ca statement expus ├«n galerie

Dublul sens enun┼úat ├«n titlul instala┼úiei - trad. ÔÇ×reputa┼úia conteaz─âÔÇŁ sau ÔÇ×aspecte ale reputa┼úieiÔÇŁ - devine evident ├«n dispunerea spa┼úial─â a instala┼úiei. Ioana se auto-analizeaz─â ├«n spa┼úiul interior al atelierului 35, unde creeaz─â o paralel─â ├«ntre pia┼úa de lux ┼či sistemul artei contemporane, ├«n genul criticii institu┼úionale. Reg─âsindu-se ea ├«ns─â┼či pe c├ómpul de lupt─â ├«ntre crea┼úie artistic─â ┼či validarea ei de c─âtre amfitrionii institu┼úionali, ├«ntre ascensiunea profesional─â ┼či combaterea canoanelor de gen mistificate de discursul ÔÇ×obiectivÔÇŁ al istoriei artei, Un document supradimensionat pe care sunt printate mesajele private primite de Ioana reliefeaz─â ru┼činarea vitriolic─â resim┼úit─â de spectatori, femei c├ót ┼či b─ârba┼úi, al─âturi de articolele pe care le-a folosit ├«n costruc┼úia personajului ei. Asemenea multor femei active ├«n diverse industrii, criticile o ilustreaz─â ca fiind prea atr─âg─âtoare ca s─â fie inteligent─â, prea opinionat─â pentru un artist f─âr─â pedigree, prea curajoas─â pentru a avea nevoie de figuri protectoare. Reflect├ónd setul de valori ierarhiei de domina┼úie ├«n lumea artei, ├«n care canonului feminin din istoria artei e tangent cultului victimei ┼či al eroinei, Ioana se ┼či ne ├«ntreab─â dac─â ┼či c├ónd anume reputa┼úia conteaz─â, ├«n al┼úi termeni dec├ót cei proprii.

Reputation Matters invit─â publicul ├«ntr-o discu┼úie asupra stereotipurilor sexiste ┼či rolurilor de gen cu care femeia contemporan─â este nevoit─â s─â se confrunte ├«n fiecare zi din via┼úa ei profesional─â. Totodat─â, ea anun┼ú─â declasarea vechii lumi elitist-materialiste de c─âtre o concep┼úie contemporan─â asupra luxului, ├«n care concepte precum proprietatea ┼či reputa┼úia sunt recunoscute ┼či afirmate de noi aspecte subiective, capabile s─â satisfac─â nevoia de importan┼ú─â personal─â ├«n dimensiunea psiho-simbolic─â individual─â pe o scar─â global─â.ÔÇť
Ioana Sisea

Reputation Matters a fost realizat─â cu ajutorul galeriei berlineze Volker Diehl ├«n cadrul seriei SHOPTALK. On Art, Culture and Society, curatoriat─â de Carmen Casiuc pentru atelier 35 ┼či a fost inaugurat─â de Ziua Interna┼úional─â a Femeii ÔÇ×ca un omagiu adus tuturor celor care contribuie la spectacolul infinitelor forme de feminit─â┼úi care definesc ┼či sunt definite de societatea contemporan─âÔÇť. Instala┼úia va mai putea fi vizionat─â ├«n Centrul Vechi, la adresa strada ┼×elari 13, p├ón─â pe data de 6 aprilie.

Mai multe despre Atelier 35 aici: Prima apari┼úie ├«n Bucure┼čti a grupului Baraka provoac─â un scandal ÔÇ×monstruÔÇť. Un nou ÔÇ×ponei rozÔÇť pune la ├«ncercare toleran┼úa la art─â a bucure┼čtenilor

Ioana Sisea


Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite