Noul ministru al Culturii Corina Şuteu, despre situaţia de la Operă: Încerc să reangajez dialogul cu toate părţile
0Ministrul Culturii, Corina Şuteu, speră ca Alina Cojocaru să mai danseze la Opera Naţională Bucureşti şi le transmite angajaţilor instituţiei de spectacol că trebuie să îşi regăsească dorinţa de a lucra la Opera Română, pentru că acolo e un loc de creaţie.
Ministrul Culturii, invitat al emisiunii "După 20 de ani", la Pro Tv, a spus că situaţia de la Opera Naţională este gravă şi că aceasta "dezvăluie faptul că instituţia în România nu a fost reformată cu instrumente suficient de adaptate evoluţiei generale a spectacolului în lume. Toată zona salarială, administrativă, nu e performantă în favoarea creativităţii".
Corina Şutea a vorbit despre iniţiative, acestea fiind "amendamente şi reforme legate de legislativ, salarizarea slabă".
"O operă, la fel ca ca un teatru, e un loc în care creativii cei mai buni trebuie să fie performanţi şi să fie plătiţi corect pentru ceea ce fac. Într-un teatru de repertoriu problema e mai vastă. Trebuie găsită o soluţie echitabilă, astfel încât toate ansamblurile artistice să se simtă confortabil", a declarat ministrul.
"Eu încerc să reangajez dialogul cu toate părţile implicate, în acest şantier enorm, dar să folosesc momentul de la Operă ca pe o oportunitate să reformez şi să aduc ameliorări modului în care instituţiile de repertoriu există în România", a afirmat Corina Şuteu, care speră ca Alina Cojocaru să mai danseze la ONB.
"Sper ca Alina Cojocaru să mai danseze la Opera Naţională din Bucureşti, dar sper să se întâmple într-un context administrativ mult mai favorabil tuturor artiştilor din Operă. Contextul este cel care a produs inegalitate, nemulţumire, cel care a produs frustrări, excese de atitudine şi, de asemenea, cred că trebuie să reangajez un dialog în care şi angajaţii să ştie că trebuie să-şi regăsească dorinţa de a lucra la Opera Română pentru că acolo e un loc de creaţie.
Poate că toate discursurile, care au trecut în tonuri naţionaliste şi nu internaţionaliste, au fost datorate unor situaţii a căror cauză e in altă parte. S-a transferat o frustrare de natură artistică normală, pentru că nu simte că e răsplătit suficient pentru cum creează, ce crează, a transferat asta pe vina celor care lucrează în alte condiţii decât el, sau i se pare lui că lucrează în alte condiţii. Am să încerc să clarific rapid această situaţie săptămâna viitoare", a asigurat ministrul, care a precizat că un manager la Operă nu va fi înainte de 20 mai.
"Vom găsi o soluţie administrativă până atunci, pentru ca activitatea şi salariile să poate să fie asumate".
Corina Şuteu a mai declarat că propunerea pentru conducerea interimară a Operei, făcută de vicepremierul Vasile Dâncu este una bună: "Beatrice Rancea e o propunere foarte bună, ţinând cont de activitatea pe care aceasta a avut-o la Opera din Iaşi, unde a reuşit o relansare spectaculoasă". "E o persoană care simte instituţia, care provine din domeniu, şi care îşi doreşte să se pună în sprijinul domeniului. Acest tip de energie e foarte necesar. Va fi responsabilitatea ei, din momentul în care i se va propune şi dacă va accepta, să regleze o serie de probleme".
Salarii mai mari şi reorganizare, condiţii de lucru bune, o situaţie creativă care să fie resimţită benefică, acesta este contextul în care trebuie să funcţioneze Opera, este de părere Corina Şuteu.
"Opera are un buget şi toate sunt legate. Banii sunt folosiţi judicios, aşa cum îşi propune un manager competent. Le spun angajaţilor că este un lucru de care sunt conştientă. Prioritatea mea numărul 1 este să ajungem să creştem salariile în Ministerul Culturii în aşa fel încât, în viitor, şi instituţiile din subordine să aibă grilă de salarizare mai importantă. E vorba cum redistribui aceşti bani în favoarea calităţii artistice", a declarat Corina Şuteu.
Alina Cojocaru şi Johan Kobborg s-au întâlnit cu ministrul Culturii, pentru a discuta condiţiile rămânerii la ONB
Johan Kobborg(foto) va rămâne la Opera Naţională Bucureşti, numai dacă aspectele care au transformat instituţia într-una ”de nivel internaţional” vor fi prezervate de noua conducere, a anunţat balerinul, după întâlnirea cu noul ministrul al Culturii, Corina Şuteu, la care a participat împreună cu balerina Alina Cojocaru. Danezul a transmis şi un mesaj de încurajare pentru balerinii de la ONB, alături de care speră să treacă peste ”vremurile de nesiguranţă”.
Vineri seară, balerina Alina Cojocaru a revenit în România, pentru a participa, împreună cu Johan Kobborg, până la începutul lunii aprilie coordonator al Corpului de balet al Operei Naţionale Bucureşti, la o întâlnire cu noul ministru al Culturii, Corina Şuteu. Potrivit unei declaraţii pentru News.ro, Alina Cojocaru a fost sunată şi invitată la această întâlnire de la Ministerul Culturii.
”Tocmai ne-am întors de la Ministerul Culturii, unde am fost invitaţi de Corina Şuteu pentru a vorbi despre ONB şi viitoarea noastră colaborare cu aceasta. Am fost consecvenţi cu principiile noastre. Am venit aici acum mai bine de doi ani, pentru a fi parte a trasformării care să facă din ONB o instituţie de nivel internaţional. Vom lua în considerare să rămânem, doar daca aceste aspecte vor fi menţinute de noul management. Aşteptăm următoarele întâlniri”, a anunţat, pe contul de Facebook, Johan Kobborg.
Coregraful danez a avut şi un mesaj pentru balerinii de la Opera Bucureşti: ”Pentru dansatorii din ONB: rămâneţi puternici şi amintiţi-vă iubirea pe care o aveţi pentru dans, şi sper ca pasiunea voastră să vă ajute să treceţi peste aceste vremuri de nesiguranţă”.
Beatrice Rancea (foto), director al Operei Naţionale Române din Iaşi, a declarat că nu i s-a făcut o propunere oficială pentru conducerea Operei Naţionale Bucureşti, dar că o onorează nominalazarea. Nu a fost, însă, contactată de noul ministru al Culturii, Corina Şuteu, dar a aflat, din presă, că este „o variantă“. „Ceea ce ştiu şi eu este din presă şi din ce mesaje primesc de la diferite persoane. Nu există o propunere oficială“, a declarat Beatrice Rancea, care se află la conducerea Operei ieşene din anul 2011.
În ultima lună, Opera Naţională Bucureşti a pierdut, numai din costurile biletelor pentru reprezentaţiile anulate, peste 20.000 de euro, la care se adaugă aproximativ 350.000 de euro, reprezentând cheltuielile pentru producţia spectacolelor anulate şi drepturi de reprezentare, potrivit unei estimări obţinute de agenţia de presă News.ro.
În contextul tensiunilor de la Opera Bucureşti, culminate cu demiterea ministrului Culturii Vlad Alexandrescu, Opera Naţională Bucureşti a pierdut drepturile de reprezentare pentru două mari producţii internaţionale, a anulat Gala Internaţională a Dansului, programată pentru 28 aprilie şi a oprit trei reprezentaţii.