Mira Lanza, un fost spaţiu industrial din Roma, a devenit centrul unui proiect artistic controversat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrare expusă în Mira Lanza
Lucrare expusă în Mira Lanza

Mira Lanza, un spaţiu pe care se află rămăşiţele unui fost complex industrial din Roma, a devenit centrul unui proiect artistic controversat, care demonstrează dificultăţile întâmpinate de autorităţile municipale italiene în domeniul reînnoirii urbane, informează AFP.

Din vara anului trecut, o parte a fostei fabrici de săpun Mira Lanza a devenit un muzeu în aer liber ce primeşte cu braţele deschise operele artistului urban francez Seth, care a locuit două luni în 2016 în mijlocul gunoaielor şi stâlpilor din metal calcinat din acea zonă.

Însă situl, ocupat de imigranţi romi, este în continuare abandonat, iar desenele şi instalaţiile artistice realizate acolo de Seth încep deja să se degradeze.

Un copil desenat pe un zid de cărămidă pare de acum suspedat în aer, deoarece cărămizile pe care au fost desenate un vraf de cărţi aruncate în faţa zidului, care trebuiau să ofere iluzia că băiatul era aşezat într-o bancă dintr-o sală de clasă, s-au prăbuşit. Puţin mai departe, un desen ce reproduce o piscină goală a fost în mare parte degradat de ploaie.

”Aşa e destinul acestor opere”, a explicat Stefano Antonelli, directorul asociaţiei culturale 999Contemporary, aflat la originea acestui concept, despre care organizatorii spun că reprezintă ”un post-muzeu”.

Mira Lanza

”Locul a fost abandonat după închiderea uzinei în 1957. De când eram copil, au existat proiecte care voiau să îl transforme în muzeu, în reşedinţă universitară.... însă nu s-a concretizat nimic”, a adăugat Stefano Antonelli.

Situat la doi paşi de Testaccio, un cartier popular în plină expansiune, şi la câţiva kilometri de Colosseum, situl Mara Lanza a fost neglijat de autorităţile italiene timp de 60 de ani.

El reprezintă şi un simbol ce exprimă foarte bine slăbiciunile cronice ale Romei în materie de planificare urbană, după modelul transportului public şi al ridicării gunoaielor, dar şi al unei serii de lovituri ale destinului.

Cărţile de la baza acelui desen au fost aduse la Mira Lanza în momentul în care a început să se vorbească despre faptul că situl urma să devină sediul unei prestigioase şcoli de artă dramatică.

Însă proiectul a fost anulat, în urma unui incendiu din 2014, produs după evacuarea câtorva sute de persoane fără adăpost.

Pe un alt zid sunt desenaţi imigranţi înghesuiţi pe o barcă ce se îndreaptă spre coastele Italiei, în culori vii, care amintesc de vitraliile unor biserici,

Într-o clădire vecină, rămasă fără acoperiş, stâlpii au fost vopsiţi în culorile curcubeului, într-o instalaţie ce face referire la distrugerea străvechiului sit Palmira din Siria de către militanţii Statului Islamic.

După incendiul din 2014, asociaţia 999Contemporary a propus municipalităţii să cureţe locul, să îl securizeze şi să organizeze o expoziţie-pilot, concepută pentru a demonstra potenţialul artistic al zonei.

Cu un buget de 50.000 de euro, la care se adaugă onorariul unui arhitect angajat pentru o perioadă de 50 de zile, proiectul a primit sprijinul fostului primar al Romei Ignazio Marino, de centru-dreapta. Însă acesta din urmă, implicat într-un proces cu facturi false, de care a fost achitat ulterior în instanţă, a fost nevoit să demisioneze în aceeaşi zi în care acordul cu situl Mara Lanza ar fi trebuit să fie semnat de către  primar.

Şi, 15 luni mai târziu, dificultăţile întâmpinate de noul primar, Virginia Raggi, aleasă în funcţie cu sprijinul partidului populist M5S, la rândul ei tot mai contestată, riscă să lase situl Mira Lanza să se afunde într-o situaţie ce pare fără ieşire.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite