Matematica, de la număr la inteligența artificială

Adevărul și Editura Litera lansează „Mari idei ale matematicii”. Colecția reunește reușitele acestei discipline și pe protagoniștii ei.

În ciuda importanței matematicii în evoluția societății, totuși, în ultimele decenii, aceasta a intrat într-un con de umbră. De obicei, matematica este considerată dificilă, iar tendința generală este de a evita orice încercare de a trece dincolo de conceptele de bază. Nu mai este considerat un lucru rușinos să recunoști că nu te descurci la matematică. Totuși, toți oamenii se nasc știind să numere. Se poate verifica foarte simplu. I se arată unui bebeluș două obiecte, apoi acestea sunt ascunse și i se înfățișează din nou mâinile goale. Expresia feței lui va dovedi că a observat lipsa obiectelor. Este vorba despre o capacitate înnăscută, deloc trivială, care demonstrează că matematica face parte din ființa umană încă de la originea sa.

De-a lungul istoriei, matematica s-a dezvoltat în moduri similare în diferite culturi. Babilonienii au început să o descopere, pentru ca apoi grecii, indienii și arabii să continue să dezvolte numerele, până când, treptat, conceptele au devenit universale. A număra, a măsura sau a cântări sunt acțiuni comune tuturor civilizațiilor, fără de care lumea nu mai poate fi înțeleasă. Matematica este un limbaj universal și, de aceea, Adevărul și Editura Litera lansează colecția „Mari idei ale matematicii”, un compendiu de cunoștințe explicate într-un mod simplu pentru cei care caută să se apropie de această disciplină.

După cum a spus Galileo Galilei, universul este scris cu caractere matematice și, de aceea, pentru a-i pătrunde tainele, este necesar să înțelegem și matematica. Fiecare carte din această colecție este dedicată unui domeniu concret și a fost scrisă de un expert în domeniul respectiv. Într-un mod simplu, potrivit pentru publicul adult, în general, și pentru elevii de liceu, în special, volumele urmează cursul dezvoltării istorice a acestei științe. De la Pitagora, geometrie, algebră, concepte precum infinitul, teoria haosului, determinismul cosmologic sau fractalii până la chimia schimbării climatice, inteligența artificială sau bioinformatica, astăzi mai mult decât oricând matematica este implicată în cele mai inovatoare domenii. Textul este însoțit de imagini și diagrame care favorizează înțelegerea conceptelor. Autorii propun anecdote amuzante, jocuri și relatări biografice pentru a prezenta concepte, teorii și pe protagoniștii descoperirilor din diverse domenii ale matematicii, precum Isaac Newton, Carl Friedrich Gauss sau Alan Turing.

Colecția „Mari idei ale matematicii” este disponibilă din 23 septembrie, cu apariții o dată la două săptămâni, vinerea, la toate chioșcurile de presă dar și prin abonament cu transport gratuit pe www.litera.ro/abonamentmatematica. Prețul primului volum, „Secțiunea de aur și nu numai. Constantele matematicii” este de doar 9,99 lei, iar următoarele volume costă doar 29,99 lei.

Colecția este coordonată de Bartolo Luque, profesor în cadrul Departamentului de matematică aplicată în ingineria aerospațială de la Universitatea Politehnică din Madrid,  membru permanent al Societății Regale Spaniole de Fizică și membru al grupului specializat FENL (Fizică Statistică și Non-Lineară). Fiecare carte a fost redactată de un expert în domeniu. Criteriile urmărite și-au propus să ofere cele mai multe informații cu putință într-un mod riguros, dar și plăcut, demonstrând că matematica este alcătuită din concepte de bază care guvernează viața de zi cu zi a oamenilor și care, uneori, sunt mai vizibile decât ar părea.

40 de numere care alcătuiesc povestea matematicii

Secțiunea de aur și nu numai. Constantele matematice

Infinitul. Călătorie sau destin?

Matematica hazardului. Probabilități

Paradoxuri și axiome. Fundamente ale matematicii

Ipoteza lui Riemann. Legătura lipsă dintre numerele prime și mecanica cuantică

Revoluția algebrei. Apariția teoriei grupurilor

Numere iraționale. Un scandal în inima matematicii

Călătorie prin spații n-dimensionale. Descoperirea algebrei liniare

Calcul infinitezimal. Distanța dintre iubire și ură este infinitezimală

ROMA, RAMO, AMOR. Arta combinatoriei

În culisele Big Data. O abordare statistică

Fractalii. Nici norii nu sunt sfere, nici munții nu sunt conuri

Măsurarea cerului și a Pământului. Aventura măsurării cosmosului, de la Eratostene la paralaxa stelară

Topologia. Geometria modelării argilei

Regina matematicii. Dumnezeu salvează teoria numerelor

Teoria jocurilor. Cine nu riscă nu câștigă

Teoria informației. Matematica în era digitală

Dincolo de Euclid. Celelalte geometrii

Optimizarea matematică. În căutarea celei mai bune opțiuni

De la podurile din Königsberg la social media. Teoria grafurilor și rețelele complexe

Criptografia. Arta păstrării secretelor

Ca prin magie. Când matematicienii devin magi și iluzioniști

Matematica în artă. Geometrie, armonie și proporție în atelierul artistului

Numere complexe. Numerele imaginare sunt reale

Logaritmi și numărul e. O privire exponențială asupra realității

Curbele și suprafețele de-a lungul timpului. O călătorie cu viraje neașteptate

La început a fost numărul. Omenirea învață să numere

Hiperspații. Lumea în 4 sau mai multe dimensiuni

Serii și șiruri. Limite la infinit

Matematica banilor. Bitcoins, criptomonede și piețe financiare

Inteligența artificială. Un pas înainte în evoluție?

Totul este număr. Realitatea este matematică?

De la Turing la Google. Calcul și programare

Analiza funcțională. Matematicieni în tranșee

Calcul numeric. Dansând cu numere și jucându-vă cu computerul

Sisteme dinamice. De la determinismul cosmologic la efectul fluturelui

Matematica și schimbările climatice. Grija pentru planetă cu matematici superioare

Teoria măsurii. Există mai mulți atomi decât stele?

Bioinformatica. Între carne și mașină