Experimentele lui Carpenter la orgă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Americanul Cameron Carpenter pregăteşte pentru 2014, un mare turneu şi un album complex, cu transcripţii de cântece americane      FOTO: Festivalul "George Enescu"
Americanul Cameron Carpenter pregăteşte pentru 2014, un mare turneu şi un album complex, cu transcripţii de cântece americane      FOTO: Festivalul "George Enescu"

În programul de la Ateneu, Cameron Carpenter va interpreta lucrări de Bach, una dintre ele în versiune proprie, şi compoziţia sa, Scene ştiinţifico-fantastice (fragmente)

Articol semnat de Dan Mocanu

Cameron Carpenter – cel mai renumit, îndrăzneţ dar şi controversat organist – şi-a obişnuit publicul cu experienţe inedite, atât muzicale, cât şi prin prezenţa sa neconvenţională şi liber exprimată. 

Cameron creează o relaţie imediată cu fiecare ascultător încă din primul moment: este posibil să vă întâmpine la intrarea în sală, să vă dea autografe, iar obişnuitele stereotipii despre cum ar trebui să decurgă un recital, cum să arate un interpret, ce fel de îmbrăcăminte ar trebui să poarte, cât din corp ar trebui să arate, cum să fie tuns etc. publicul trebuie să le lase la uşa de intrare în sala de concert. 

Deşi poate fi auzit pe situl propriu sau pe YouTube, felul în care interpretează aceeaşi piesă de la un concert la altul poate fi diferit, aducând de fiecare dată viziuni şi trăiri noi, cu interpretări inspirate şi incitante. Prezentul recital reprezintă atât un debut pe scena românească, dar poate fi şi o premieră în relaţia noastră cu orga.

Putem cunoaşte contextul sau spaţiul Cameron Carpenter, dar nu putem prevedea ce o să facă şi cum, pentru că nimeni în afară de el nu ştie acest lucru. Artistul creează experienţe muzicale pe moment. Sony are un contract cu Cameron pentru anul viitor ca să înregistreze tot ce va cânta el, dar fără să ştie ce anume: i se oferă artistului libertatea deplină de a face artă şi de a-şi alege repertoriul.

Liber de şabloane

Muzicianul doreşte să revoluţioneze relaţia noastră cu orga, să o elibereze de monopolul instituţiilor tradiţionale şi să ne călăuzească spre tărâmuri de libertate artistică şi muzicală care exprimă umanitatea în toate registrele ei, liberă de orice constrângeri şi tipare şi care descătuşează potenţialul instrumentului atât sonor, cât şi mecanic.

Chiar dacă artistul va susţine recitalul de duminică pe orga Ateneului Român, începând de anul viitor, el îşi va aduce în turnee orga digitală construită special pentru el de firma Marshall & Ogletree din SUA. Viziunea lui Carpenter este de „a păstra tot ceea ce este mai bun din orga clasică – măreţia sa emoţională, întinderea ei sonică, drama ei coloristică –, dar să eliberez toate acestea de imobilitatea orgii cu tuburi, de părţile ei mobile, de costurile ei, de instituţionalitatea ei. Vreau ca orga clasic americană, de catedrală, să se îmbine cu pandantul său, orga de cinema, într-un singur instrument. Ea trebuie să aibă forţa orgii de catedrală, dar totodată claritatea, rapiditatea şi îndrăzneala orgii de tip Wurlitzer. Ea va fi eterică şi fără ritm uneori – iar alteori mai intensă ritmic decât orice orgă cu tuburi din lume“.

Tot Carpenter spune: „Organiştii aproape niciodată nu deţin instrumentele lor – ceea ce înseamnă că ei cântă pentru plăcerea celor care le au. Lumea orgii este plină de poveşti despre organişti care 

şi-au pierdut relaţia de ani de zile cu un instrument, ca urmare a unor schimbări de management. O astfel de situaţie este prea nesigură pentru o libertate artistică reală, iar orga digitală oferă organiştilor şansa unei relaţii mult mai strânse cu instrumentele lor“. Intrarea orgilor electronice în scenă poate fi un pas îndrăzneţ şi de pionierat în acest sens.

L-a revoluţionat pe Chopin

Cameron s-a eliberat de şabloanele şi tiparele înrădăcinate, legate de recitalul tipic de orgă, de programul şi modul de desfăşurare al acestuia: este spontan, improvizatoric şi explorator folosind la maximum toate posibilităţile sonore şi mecanice ale orgii.

Johann Sebastian Bach. Programul serii de duminică cuprinde adaptarea Preludiului din Suita pentru violoncel solo BWV 1007. Figuraţiile din care e alcătuit Preludiul sunt distribuite pe planuri sonore: osatura melodică propriu-zisă este încredinţată pedalierului, iar partea ornamentală – atât pedalierului, cât şi manualelor.

Virtuozitatea lui la pedalier este extraordinară, în albumul „Revolutionary“ a adaptat şi interpretat Studiul Revoluţionar op. 10 nr. 12 in do minor de Chopin, executând la pedalier impresionanta cavalcadă de game a acompaniamentului – performanţă pentru care a fost propus pentru un Premiu Grammy – prima nominalizare de acest fel pentru un album de orgă solo.

Interpretarea Fanteziei şi fugii în sol minor păstrează toată măreţia şi spiritul alert al lucrării. Se creează un nou spaţiu interpretativ pentru Bach, într-o bogăţie de culoare sonoră care permite fiecărei voci a fugii să aibă culoarea şi registrele sale.

Cameron Carpenter. Fragmentele din Scene ştiinţifico-fantastice ne duc într-un spaţiu improvizatoric în care descoperim orga în toată „măreţia sa emoţională, întinderea ei sonică, drama ei coloristică“.

Cameron s-a eliberat de limitările fizice proprii, dezvoltându-şi un corp de atlet – pe care nu se sfieşte să îl arate – care îi permite un nivel de virtuozitate aproape imposibil de imaginat. Toate costumele de recital sunt create şi făcute de el. Libertatea artistică şi improvizatorică este clădită pe o fundaţie muzicală riguroasă. Este absolvent al prestigioasei şcoli americane de muzică „Juilliard“ şi la vârsta de numai 11 ani cânta Clavecinul Bine Temperat de Bach în întregime.

CV

O agilitate fantastică

Numele: Taylor Cameron Carpenter

Data şi locul naşterii: 18 aprilie 1981, Pennsylvania, Statele Unite

Studiile şi cariera: 

Studiază dansul modern încă de copil, concentrându-se mai ales pe „step” – de aici fantastica agilitate a evoluţiilor sale la pedalier. 

Pregătirea muzicală şi-a făcut-o la Şcoala „Juilliard“ din New York.

Artist rezident (2008-2009) la Middle Collegiate Church din New York.

Între 2005 şi 2010 a înregistrat o serie de CD-uri şi DVD-uri (transcripţii: Studiul revoluţionar de Chopin, suita Tablouri dintr-o expoziţie de Musorgski; lucrări pentru orgă de Bach).

Locuieşte în: New York

Muzicianul Cameron Carpenter concertează astăzi, 1 septembrie, de la ora 22.30, la Ateneul Român. 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite