Articol publicitar

Cum să-i faci pe copii să înţeleagă şi să le placă istoria

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
j

„Repeţi de o sută de ori până îţi intră bine în cap”, sau „scrieţi după dictare” sunt  câteva dintre metodele tradiţionale de şcoală, mai vechi sau mai actuale. Copiii memorează, reproduc fidel, dar reţin puţin şi înţeleg şi mai puţin.

În cadrul modulului “Izvoarele istoriei” al clubului de lectură Fanbook, organizat de către CSR Mindset şi Editura Humanitas, si realizat la iniţiativa şi susţinerea La Fântâna, adolescenţii descoperă istoria sub formă de poveste, într-un mod interactiv, prin lectură individuală urmată de dezbateri şi schimb de idei.

Prin intâlnirile directe cu scriitori, istorici, arheologi sau personalităţi din domenii diverse în cadrul clubului, adolescenţii pun întrebări şi experimentează fără teama de a greşi, discută liber în afara programei şcolare şi realizează conexiuni între informaţii şi noţiuni altfel decât în sistemul tradiţional de învăţământ.

Ne dorim să scoatem liceenii şi elevii de gimnaziu din şcoli şi să-i aducem într-un mediu informal pentru a discuta despre cărţi, istorie, pasiuni şi teme de interes pentru ei. Fanbook nu este un club de lectură obişnuit. Liceenii citesc acasă cartea propusă, iar noi le creăm conjunctura şi mediul propice dezbaterilor între ei şi cu specialişti sau personalităţi culturale”, spune Bianca Voinescu de la CSR Mindset, coordonatorul proiectului.

adv

După cele 6 ediţii din Bucureşti, „Fanbook Izvoarele istoriei” continuă în oraşele Cluj- Napoca, Braşov şi din toamnă în Sibiu. „La Cluj- Napoca, clubul se deruleză în parteneriat cu Facultatea de Istorie a Universităţii Babeş- Bolyai şi Liceul Gheorghe Şincai, iar în Braşov Colegiul Naţional Gheorghe Şincai susţine împreună cu Fanbook această alternativă de învăţare şi înţelegere a istoriei, în care elevi şi profesori universitari sunt parteneri de dialog”, completează Bianca Voinescu.

„Fanbook- Izvoarele istoriei” îşi propune să le dezvolte copiilor şi adolescenţilor obiceiul de a citi o carte pe lună şi de o aborda prin discuţii libere între ei şi diverse personalităţi. În plus, Fanbook doreşte să îi responsabilizeze şi să le stimuleze aptitudini complementare, implicându-i în toate aspectele programului: stabilirea temelor, a modului de organizare, comunicare. De altfel, tot ei sunt ce care selectează cărţile şi temele alese. “Fanbook s-a format nu doar pentru că ne place să citim - fiecare ar fi putut citi foarte bine şi singur- ci şi pentru că am simţit nevoia să discutăm ce citim cu alţii de vârsta noastră şi cu oameni de cultură. La „Fanbook Izvoarele Istoriei” dezbatem istoria pentru că avem nevoie să o înţelegem înainte de a o învăţa foarte bine şi pentru a crede în viitorul României”, spune Daria Anghel, 14 ani, Şcoala I.G. Duca, Bucureşti, unul dintre membrii activi ai clubului de lectură.

advr

Paola Tomoş este elevă în clasa a 10 –a la Colegiul Naţional Gherghe Şincai din Cluj-Napoca şi recunoaşte că: ”Înainte de Fanbook nu am mai participat la niciun club de lectură şi nu mi-l imaginam diferit. Fiecare întâlnire “Fanbook Izvoarele istoriei” e specială şi diferită în felul ei. Aflu lucruri noi de fiecare dată, idei şi cărţi la care eu poate nu mă gândisem până atunci. Mai ales cărţile alese spre lecturare! Toate îmi alimentează curiozitatea şi parcă vreau să aflu istorie din mai multe puncte de vedere, nu doar din manualul de la şcoală”.

Andrei are 12 ani, este clasa a IV-a şi a vrut să afle de la Lucian Boia atunci când l-a întâlnit la dezbaterea cărţii “De ce e România altfel?” dacă “a fost comunismul chiar aşa de rău”. Iar în dialogul purtat de istoric cu liceenii de la Colegiul Andrei Şaguna din Braşov despre Regina Maria a României, adolescenţii i-au mărturist acestuia că ei o văd pe suverană ca “o Scarlett O'Hara care îşi duce misiunea mai departe”.

La „Fanbook Izvoarele istoriei” profesorii nu transmit informaţia, ci îi îndrumă pe copii în descoperirea ei

La rândul lor, profesorii implicaţi în proiect cred că elevii pot fi influenţaţi nu doar prin învăţătură, ci si prin întâlniri “fericite şi inspirate”, care le pot transforma viaţa: ”Credem în valoarea educativă a acestui proiect, pentru că el îi pune pe tineri într-un contact firesc cu cărţi şi cu oameni deosebiţi. Nu este – şi nici nu credem că trebuie să fie – o alternativă la programa şcolară. Dimpotrivă, astfel de iniţiative sunt oportune tocmai pentru că reaşează valorile culturale în spaţiul social şi nu le lasă închise exclusiv în cadrul formal al şcolii, pentru că trezesc curiozitatea intelectuală a tinerilor şi gustul de a continua pe cont propriu căutările pe care şcoala doar le deschide”, sunt de părere şi cadrele didactice ale Colegiului Naţional “Andrei Şaguna”, Dana Mocanu, Ioana Enescu şi Cornelia Stroe.

Fanbook este un club de lectură pentru adolescenţi iniţiat în anul 2014 pentru a încuraja lectura şi voluntariatul în România. Pe membrii Fanbook îi găsiţi săptămânal în Librăriile Humanitas recomandând cărţi. Accesul la modulul “Fanbook Izvoarele istoriei” este gratuit, iar adolescenţii sunt aşteptaţi să vină însoţiţi de prieteni de vârsta lor. Participarea ca membru Fanbook este posibilă prin înscriere prealabilă, iar tinerii beneficiază de reduceri, diplome şi premii. Înscrierile şi mai multe informaţii despre club, cărţile abordate sub tema “Izvoarele Istoriei” şi datele întâlnirilor lunare se găsesc la http://www.csrmindset.ro/fanbook/ şi www.lafantana.ro.

Proiectul beneficieză de sprijinul La Fântâna: ”Suntem o companie românească ce există şi este fundamentată pe resurse autohtone. Susţinem valorile şi spiritualitatea românească pentru că fac parte din noi şi au contribuit la ceea ce suntem astăzi. De asemenea, ne dorim să ne sprijinim copiii să devină adulţi consţienţi de structura lor culturală, să aprecieze şi să fie critici în egală măsură faţă de cine suntem, unde şi cum ne dorim să ajungem”, a declarat Gabriela Amza, Marketing Director La Fântâna.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite