Andrei Şerban: „La Opera Bastille din Paris, lucrul la opera lui Musorgski m-a înseninat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scenă din spectacolul „Hovanşcina“, la Opera „Bastille“ din Paris FOTO: Mihaela Marin
Scenă din spectacolul „Hovanşcina“, la Opera „Bastille“ din Paris FOTO: Mihaela Marin

Premiera cu „Hovanşcina“, de Modest Petrovici Musorgski, la Opera „Bastille“ din Paris, a generat numeroase aprecieri în presa franceză. Spectacolul, care a avut pemiera pe 22 ianuarie, se va juca până pe 9 februarie pe celebra scenă din capitala Franţei.

„Hovanşcina", scrisă de Musorgski între 1872 şi 1880 la Sankt Petersburg, a fost pusă în scenă de Andrei Şerban şi în 2001 la aceeaşi operă, alături de Maggio Musicale Florenţa.

„Splendida operă epică a lui  Musorgski, pe care am pus-o în scenă avea ca temă complexităţile destinului Rusiei, fiind plină de intrigile şi trădările  premergătoare epocii lui Petru cel Mare, şi culmina cu scena sacrificiului de sine al credincioşilor fideli  vechii ortodoxii ruse. Prin fumul autodafeului, peste cenuşa celor care şi-au dat viaţa pentru a-şi apăra fanatic credinţa şi tradiţiile, Petru, copilul-ţar încoronat, păşea încet, dar sigur, înspre un viitor al modernizării şi al „intrării în Europa“, mărturisea regizorul în cartea sa "O biografie", editată de Polirom.

"În mod neaşteptat,  lucrul la această operă m-a înseninat : m-am simţit atins şi inspirat de armoniile complexe şi de  vibraţiile cutremurătoare ale polifoniilor ortodoxe.  Aveam impresia că ieşeam dintr-o lungă hibernare sufletească şi mă bucuram de prospeţimea aerului  primăvăratic", sublinia regizorul.

Scrisoarea teatrologului George Banu către Andrei Şerban 

Am putut vedea din nou „Hovanşcina" ieri-seară. Cred ca aveai dreptate, dar s-a schimbat mult specatacolul. Şi graţie ţie, dar şi poate şi graţie dirijorului, căci acum muzica mi s-a părut mult mai lirică, mai melancolică: melodii triste despre Rusia, despre Ea, cea despre care ruşii vorbesc constant ca o Mamă, ca o iubită, ca o soră.

Frescă istorică a mai multor universuri

Criticii din Franţa au considerat că spectacolul, pe care Andrei Şerban l-a relaut pe 22 ianuarie, este asemănător unei „fresci istorice, care înglobează mai multe universuri (cel al ţăranilor, al boierilor, al capetelor încoronate şi al preoţilor), care traversează schimbările din interiorul fiecărui grup în parte şi păstrează nota spectaculozităţii graţie unei scenografii a cărei coerenţe este cheia eficienţei“.

„O excepţională punere în scenă a lui Andrei Şerban – de la o secvenţă la alta descoperi adevărata dimensiune tragică a operei, până când ajungi la scena finală, în care bătrânii credincioşi se sinucid în grup, în pădure; această scenă care trece dincolo de conceptul de fanatism religios şi te atinge în adâncul sufletului, dat fiind aspectul ei apocaliptic“, apreciază publicaţia L'Humanité.

„Regizorul Andrei Şerban se foloseşte de o serie de actori care interpretează personaje în continuă evoluţie: portretul lui Golitsine (îi zice exact la fel şi în română?), un prinţ care-i mai atent la manichiura şi la peruca sa decât la politică,   precum şi caracteristici similare ale altor personaje, sunt detalii care-l lămuresc şi-l captivează pe spectator“, subliniază aceiaşi critici, care radiografiază apoi, prin aprecieri copleşitoare, fiecare interpretare valoroasă din „Hovanşcina“, concluzionând că spectacolul a transformat seara într-una „revigorantă“.

spectacolul hovascina

„Superbe tablouri ale vechei Rusii“

Într-un tablou nemilos al sufletului omenesc, Musorgski pune în note muzicale naivitatea superstiţioasă a maselor de oameni supuse, oportunismul fără scrupule a elitelor patriciene, femeile umilite, violate sau trădate“, precizează ziarul "Le Monde".

La cei 67 de ani ai săi, dirijorul Michail Jurowski a condus cu supleţe şi măiestrie frumuseţile unei partituri a cărei scene corale o apropie simţitor de oratoriu. Dintre toate interpretările care au urcat pe scena Operei „Bastille“, una a ieşit în evidenţă în mod special, potrivit publicaţiei „Le Monde“: „Dosifei de Orlin Atanasov, cu origini bulgare şi cu o statură fizică şi vocală impunătoare, domină în manieră incontestabilă distribuţia. Apoi, linia de forţă e deţinută de cor, care reprezintă vocea ancrestală a celor oprimaţi, furia asasinilor sau triumful sacrificiului în rândul fanaticilor religioşi“, conchide publicaţia cotidiană franceză.

Televiziunea France TV a titrat că spectacolul „Hovanşcina“ oferă nişte „superbe tablouri ale vechei Rusii“, în care accentul cade pe destine umane aparţinând unor sfere sociale diferite şi luptând pe câmpuri încă şi mai diferite: pe cel amoros, politic, al sentimentelor contrastante şi al importanţei poporului.

Distribuţia operei lui Modeste Musorgski este formată exclusiv din ruşi: Natalia Timşenko (Emma), Larisa Diadkova (Marfa), Vladimir Galouzine (prinţul Andrei Kovanski), Gleb Nikolski (prinţul Ivan Kovanski), Serghei Murzaev, Orlin Atanasov, Michail Jurowski (dirijor), alături de Richard Hudson (decor şi costume), Yves Bernard (lumini), Laurence Fanon (coregrafie). Spectacolul lui Andrei Şerban  va mai fi reprezentat  până pe 9 februarie, la Opera „Bastille“ din Paris.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite