Branduri celebre: Donna Karan, designerul cu moda în ADN

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Donna Karan face parte dintre acei designeri pentru care cariera în modă şi succesul au fost previzibile. Cu mama – fotomodel, iar tatăl vitreg – croitor, Karan nu a pierdut prea mult timp gândindu-se ce vrea să devină.

Exact aşa cum considerăm natural ca elevii ai căror părinţi sunt profesori de matematică să exceleze la această materie, aşteptările au fost aceleaşi şi de la Donna Karan. Născută Donna Ivy Faske, a copilărit în Long Island, alături de mama sa, fotomodel, şi de tatăl său vitreg, croitor.

Nu i-a luat mult să traseze liniile dintre aceste puncte şi, la doar 14 ani, vindea deja haine pe străzile din New York. A terminat liceul în 1966 şi a urmat apoi cursurile Şcolii de Design Parsons, pe care nu le-a terminat. S-a lăsat pentru a se ­angaja ca asistentă la casa de modă a designerului american Anne Klein. Donna a fost promovată pe funcţia de designer-asociat.

Pe drumul său, din 1984

Atunci când Klein a murit, în 1974, casa de modă a fost preluată de un consorţiu nipon, Takihyo Corporation, iar Donna a devenit unul dintre cei doi directori ai echipei de creaţie a casei, celălalt fiind Louis Dell'Ollio, fostul ei coleg de clasă şi un bun prieten.

În 1984, Donna a plecat pentru a-şi înfiinţa propria casă de modă, Donna Karan, alături de soţul Stephan Weiss şi cu sprijinul Takihyo Corporation. Şi-a prezentat prima colecţie pentru femei chiar în următorul an.

„Regina de pe Seventh Avenue"

Însă ceea ce a făcut-o cu adevărat cunoscută este linia „Esenţiale", care oferea iniţial doar şapte piese vestimentare ce puteau fi combinate pentru a crea o întreagă garderobă. Karan a insistat mereu că nu va crea niciodată hainele pe care nu le-ar purta chiar ea.

În 1988, îşi câştigase deja porecla „Regina de pe Seventh Avenue" şi îşi extinsese linia „Donna Karan New York", o colecţie mult mai accesibilă pentru femei tinere, dând naştere mărcii DKNY. Doi ani mai târziu apărea şi linia DKNY Jeans, iar în 1991 a fost prezentată prima colecţie pentru bărbaţi, „Signature".

Click pe foto pentru a vedea creaţii din cea mai nouă colecţie Donna Karan



Compania, vândută în 2000

Anii '90 au marcat fără îndoială apogeul casei de modă. Atunci, în portofoliul Donna Karan se regăseau liniiile DKNY (devenită, între timp, high-end şi adresându-se unui public mai matur, cu mai multe resurse financiare), „Donna Karan Signature" (piese sport, preţuri mai mici, distribuţie la nivel mai vast), linia DKNY Lifestyle, DKNY Jeans şi DKNY Active, considerate cele mai accesibile. Acestea erau completate de o colecţie pentru copii, produse de înfrumuseţare, accesorii şi mobilă.

Astfel, dacă vânzările casei de modă se ridicau la 96,6 milioane de dolari în 1991, ele au ajuns la 510,1 milioane de dolari în 1995. Iar Karan depăşise de mult stadiul de „Regină de pe Seventh Avenue". Aproape o treime dintre produsele vândute se îndreptau către export.

În 1997, Donna Karan a demisionat din funcţia de CEO al companiei pe care o înfiinţase, însă şi-a păstrat poziţia de preşedinte şi director de creaţie. Din 2002, majoritatea colecţiilor au fost însă create de Peter Speliopoulos, fost designer al casei italiene Cerruti. Karan rămâne însă cea care finalizează fiecare piesă, contribuind de asemenea cu propriile modele. Liniile DKNY sunt create în totalitate de designerul Jane Chung, ­care i-a fost alături Donnei încă de când lucrau împreună la Anne Klein.

În noiembrie 2000, grupul LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) a finalizat achiziţia companiei Gabrielle Studio (ce purta numele fiicei creatoarei de modă), care deţinea marca Donna Karan, şi a companiei Donna Karan Inc. pentru aproximativ 640 de milioane de dolari. Primele schimbări aduse de LVMH, cel mai mare conglomerat de lux din lume, au fost înlăturarea liniei DKNY pentru bărbaţi, precum şi a celei „Signature" (atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi).

În august 2008, Karan a relansat parfumurile la care renunţase în anii '90, printre care „DK Fuel for Men", „Signature", „Chaos" şi „Black Cashmere".

Viaţa personală

La începutul anilor '70, Donna s-a căsătorit cu Mark Karan, cu care are o fiică, Gabrielle. A divorţat de acesta în 1978 şi s-a recăsătorit cu artistul Stephen Weiss, care a devenit ulterior director executiv al companiei Donna Karan. Weiss a murit în 2001, în urma luptei cu cancerul.

Motivele tribale

Colecţia de primăvară 2012 a fost primită cu foarte mult entuziasm de criticii de modă. După un 2010 petrecut mai mult în Haiti, unde a ajutat la operaţiunile de reconstruire în urma cutremurului, Karan a folosit motivele tribale atât de prezente aici atunci când a creat colecţia de primăvară pentru acest an. „Pasiunea şi obsesia Donnei Karan au fost principiile după care designerul a creat fiecare piesă încă de când a început, în anii '80. Noţiunile pretenţioase nu înseamnă nimic dacă nu sunt ancorate în realitate, a înţeles Karan", scrie „Vogue". A folosit, de asemenea, accesorii create de artizanii locali din materiale de bază precum lemn, lână şi sidef.

image



"Pasiunea şi obsesia Donnei Karan au fost principiile după care designerul a creat fiecare piesă încă de când a început, în anii '80."
Revista „Vogue"

14 ani avea Donna Karan atunci când a început să vândă haine pe străzile din New York.

Premii câştigate

1977 Coty American Fashion Critics' Award.
1982 Coty American Fashion Critics' Award (alături de Louis Dell'Ollio).
1984 A fost introdusă în Coty Hall Of Fame.
1985, 1986, 1987 Premiul special Council of Fashion Designers of America (CFDA).
1990 Womenswear Designer of the Year de la CFDA. 
1992 Menswear Designer of the Year de la CFDA. 
1996 Womenswear Designer of the Year de la CFDA. 
2004 Lifetime Achievement Award de la CFDA.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite