Test drive Dacia Sandero 1.5 dCi Prestige Easy-R
0Este un hatchback, unul la limita superioară a clasei mici, are cutie automată şi este diesel. Cu alte cuvinte, maşina pe care orice producător european o doreşte în gamă, şi dacă se poate, să fie perfectă. Cât de aproape de perfecţiune este un Sandero 1.5 dCi echipat cu o cutie de viteze pilotată cu şase trepte?
Să lămurim un lucru, sunt automobile care stârnesc pulsiuni, şi sunt automobile care fac parte din categoria bunuri de larg consum, cu alte cuvinte, sunt maşini care ar trebui să lase o amprentă cât mai mică în existenţa proprietarului, dar să aducă suficiente satisfacţii.
Dacia Sandero se poziţionează cu succes în ultima categorie. Are un preţ de pornire de 7.150 euro. Versiunea testată de noi, un Sandero Prestige are un preţ de bază de 9.800 euro. Dar evident, nu ne-am oprit aici, am avut modelul echipat cu propulsorul 1.5 dCi şi noua cutie pilotată cu 6 trepte care are un preţ de bază de 12.950 euro, la care mai puteţi adăuga opţionale de vreo 500 euro.
De la puţin peste 7.000 euro, am ajuns la aproape dublu... se justifică? Nu vreau să privesc în portofelul nimănui, dar pornim de la un model care are un parfum de vehicul comercial, unul bun de cărat marfă de la depozit la mica prăvălie din centru şi ajungem la un model care îţi oferă confortul, dotările şi gadgeturile unui automobil din 2016. Da, merită diferenţa.
Am avut parte de un preview urban al noii cutii de viteze, dar acum am scos maşina la plimbare, la drum lung.
Despre cutia Easy-R
Vorbim tot despre o cutie de viteze mecanică, dar la care schimbarea treptelor de viteză este robotizată. O soluţie adoptată tocmai din perspectiva reducerii costurilor.
Vorbim despre două cutii robotizate, una cu cinci trepte pentrumotorizarea 0.9 TCe, în timp ce pentru dieselul 1.5 dCi de 90 CP este oferită o cutie pilotată cu 6 trepte. Cutia de pe diesel este produsă la Mioveni, dezvoltată în România, la partea de calibrare software s-a lucrat într-o echipă mixtă româno-franceză.
Easy-R asigură astfel o utilizare comodă datorită soluţiei tehnice care elimină pedala de ambreiaj. Cutia dispune de un sistem de acţionare electromagnetic (pilotat de un calculator) care asigură debreierea, schimbarea vitezelor şi acţionarea ambreiajului în locul şoferului. Ea dispune de două moduri de funcţionare, adaptate tuturor nevoilor: Drive sau Manual (Impulsional).
Spre deosebire de o cutie automată clasică, una mecanică pilotată nu mai are poarta ”P”. Din start, nu trebuie să ne raportăm la ea, în utilizare, ca la una automată ci ca la una mecanică. Aşadar, la pornire, levierul cutiei va fi în poziţia ”N”, lucru valabil şi atunci când opreşti motorul. Maşina va fi asigurată cu frâna de mână, cât timp este parcată.
Viaţa în trafic cu noua cutie Easy-R
Am lămurit de data trecută că nu este o cutie pentru cei care uită să ridice piciorul de pe acceleraţie. Dar dacă adopţi un stil de condus uşor relaxat, sunt şanse să nu sesizezi schimbările de treaptă. În modul ”D” electronica are grijă de schimbări, retrogradări... softul sesizează şi nevoia unei retrogradări în cazul unui kickdown.
Plăcut este modul manual, mod în care poţi schimba singur treptele, poţi folosi frâna de motor, fluxul pare mult mai natural atunci când schimbi manual treptele, parcă acel mic gol de putere cât timp se realizează debreierea pentru schimbarea treptei nu mai este aşa mare. Evident, totul este uşor subiectiv, sunt timpi pe care în cazul unei cutii manuale nu îii percepi ca şofer pentru că eşti implicat în schimbarea treptelor, aici eşti spectator la acest proces, dar eşti totuşi implicat direct.
Dacă eşti în modul modul manual şi trebuie să frânezi, cutia retrogradează singură dacă tu uiţi să faci acest lucru.
Dacă rulezi la un 70-80 km/h în treapta a cincea sub 2.000 rpm, şi selectezi manual treapta a şasea, cutia îţi permite să rulezi la 1.200 rpm. Dacă eşti în treaptă mică, 1-2 şi vrei să urci o treaptă manual, dar eşti prea jos în ture, cutia nu va urca o treaptă.
În modul manual vei beneficia şi de sugestiile computerului de bord care îţi va recomanda când să retrogradezi sau să urci o treaptă.
Am fost plăcut impresionat de cât de fin lucrează cutia la viteze reduse în treptele 1 şi 2. Fără mici şocuri, lucru resimţit la alte unităţi similare.
Pe un traseu care a inclus autostradă, oraş dar şi drumuri judeţene... am avut o medie de 4,9 litri. O medie decentă în condiţiile în care nu am conjugat nicio clipă ideea de condus eco.
Dacia promite o durată de viaţă a ambreiajului similară cu cel de pe un model cu unitate manuală. Dacă eşti atent, poţi prelungi durata de viaţă a acestuia. Dacia recomandă ca în momentele de staţionare în trafic să poziţionezi levierul cutiei în ”N”.
Cutia este o reuşită, este un nou plus pentru gama Dacia. Şi din câte versiuni de cutie robotizată am testat până acum, cea de la Dacia a fost cea mai plăcută şi intuitivă în utilizare. Bravo Dacia!