Ce sunt cauciucurile reşapate şi de ce sunt mai ieftine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ce sunt cauciurile reşapate. Odată cu venirea iernii, şoferii care nu deţin anvelope speciale pentru iarnă se gândesc cu groază la banii pe care îi vor cheltui pentru „luxul” de a-şi folosi vehiculul personal în condiţii meteorologice precare. Cauciucurile reşapate sunt o alegere destul de populară datorită preţului scăzut al acestora – însă prezintă ele aceeaşi siguranţă în condiţii vitrege?

Anvelopele reşapate sunt, practic, pneuri „second-hand”; anvelope uzate care trec printr-un proces cunoscut ca reşapare sau rematriţare prin care li se extinde durata de viaţă utilă. Procesul de reşapare, în sine, poate fi executat în două moduri, divergente într-un singur punct: tratarea termică, care se face, după caz, la cald sau la rece.

Ideea anvelopelor reşapate se rezumă, practic, la reciclarea şi refolosirea cauciucurilor uzate, în loc de aruncarea acestora sau reprocesarea materialului. Utilizarea cauciucurilor reşapate este complet legală, dacă acestea respectă indicaţiile Uniunii Europene – ele trebuie testate conform aceloraşi criterii şi sarcini precum anvelopele noi şi clasificate potrivit acestora.

Ce sunt cauciucurile reşapate. Preţ scăzut, precum durata de viaţă

Anvelopele reşapate pot să ajunge să coste până la jumătate din preţurile unora noi, ceea ce se transmite într-o economie destul de importantă făcută la achiziţionarea de seturi. Ideea reşapării a fost mult timp ignorată în ţara noastră, clienţii fideli ai anvelopelor second-hand în general de firmele care se ocupă de transport rutier.

Însă trebuie luat în calcul că aceste anvelope au şi o durată de viaţă mai scăzută decât a celor noi: dacă o anvelopă nouă ar trebui, în general, să poată fi utilizate pentru 4-5 ani, cauciucurile reşapate rezistă aproximativ jumătate din această durată, în funcţie de nivelul de uzură anterior – asta deoarece cauciucurile uzate pot fi reşapate de maxim trei ori, durata lor de viaţă scăzând cu fiecare aplicare a acestei operaţiuni. Aceasta se traduce şi în durata garanţiei – garanţia pentru o anvelopă nouă este, în medie, de 24 de luni, în timp ce una reşapată are o garanţie de 12 sau 18 luni, în funcţie de modul în care a fost tratată termic. 

Ce sunt cauciucurile reşapate. Sunt viabile anvelopele de iarnă second-hand?

Anvelopele de iarnă pot fi folosite în cazul în care ajung la parametrii asemănători cu cele noi în urma procesului de reşapare, şi ajung să fie şi mult mai ieftine decât cele noi. Însă există şi destule argumente împotriva acestei practici – în special legate de calitatea pneurilor second-hand de iarnă.

În primul rând, fiindcă vorbim de anvelope utilizate în condiţii specifice, anvelopele de iarnă sunt mult mai rar date către reşapare decât cele normale, ceea ce înseamnă ca majoritatea anvelopelor de iarnă second-hand sunt vechi sau chiar foarte vechi. Astfel, pot apărea probleme din cauza unui proces de „îmbătrânire” al cauciucului care îi afectează aderenţa, elasticitate şi îi reduce drastic durata de viaţă.

Aceasta duce şi la o altă problemă – uzura generală a acestora. Dacă anvelopele de iarnă se uzează într-atât încât profilul lor ajunge mai mic de 5 milimetri, atunci ele sunt practic ineficiente pentru condiţii de iarnă. Astfel, această uzură intensă ar putea fi periculoasă dacă străbateţi des drumuri proaste în timpul iernii, recomandând anvelopele reşapate de iarnă mai mult pentru zone urbane, sau care prezintă drumuri de calitate.

Având în vedere toate aceste informaţii, utilizarea cauciucurilor de iarnă reşapate este, în mod cert, legală, dar în acelaşi timp prezintă şi destule compromisuri calitative. Ele pot fi o alternativă ieftină în cazul în care nu utilizaţi automobilul personal foarte des iarna, şi nu vreţi să riscaţi o amendă sănătoasă. Însă, în celelalte cazuri, este probabil mai recomandat să utilizaţi anvelope noi.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite