BMW X3 - xDrive Unchained

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Alexandru Matei
FOTO Alexandru Matei

Pentru că iarna încă îşi face de cap în România şi pentru că ne-am hotărât să acordăm o atenţie sporită automobilelor destinate publicului tânăr, am ales pentru test un BMW X3 şi l-am supus tuturor probelor posibile ce ţin de carosabilul românesc, fie el asfaltat sau nu.

Astfel, X3-ul din test a făcut cunoştinţă pe parcursul a trei zile cu mai multe suprafeţe decât o fac fraţii lui, atât de des întâlniţi în mediul urban. După cum era de aşteptat, X3 şi-a inceput aventura pe aglomeratele străzi ale capitalei, trecând apoi de la autostradă la drumuri naţionale, pentru ca într-un final să ajungă pe drumuri forestiere şi porţiuni acoperite de zăpadă.

În ciuda imaginii fals dobândite de SUV urban, X3 îşi merită pe deplin statutul de Sports Activity Vehicle, cu un mare accent pe termenul Activity. X3 nu va spune pas niciunei provocări, indiferent de suprafaţă. E dovedit!

Motor / Transmisie

Sub capota modelului testat am întâlnit deja celebrul propulsor diesel cu patru cilindri în linie, cunoscut în principal datorită indicativului “20d”. Dintr-o capacitate cilindrică de 2000 cmc, motoriştii bavarezi au scos 184 CP şi 380 Nm. Valori care, vă asigur, nu sunt deloc modeste.

Raportat la masa maşinii, acest propulsor este fără îndoială cea mai bună alegere atunci când vine vorba de o utilizare intensă în mediul urban. Ajutat de un sistem Start/Stop şi de tehnologiile EfficientDynamics implementate pe acest model, motorul bavarez se remarcă datorită echilibrului foarte fin dintre performanţe şi consum.

BMW X3 8

Transmisia modelului testat a fost asigurată de o cutie de viteze automată cu 8 trepte, devenită deja celebră în gama BMW. Rapoartele cutiei sunt foarte bine adaptate cuplului livrat de motor, aşa că orice acceleraţie mai viguroasă va determina un raspuns extrem de rapid al maşinii, atât în oraş, acolo unde fiecare spaţiu liber contează, cât şi în afara acestuia, unde vor apărea în mod involuntar depăşirile.

Ţinuta de drum

Aici ne-am propus să evaluăm automobilul german dintr-o perspectivă 3D, dar am schimbat un pic regulile jocului şi am notat cele trei axe ale sistemului cu termenii urban, extraurban şi off-road.

În oraş, X3-ul se distinge prin confort şi agilitate, în ciuda dimensiunilor destul de generoase. Motorul îi asigură maşinii suficientă putere pentru a profita de orice spaţiu liber ivit în trafic. Dacă alegem setarea “EcoPro” din butonul Driving Experience Control, maşina se transformă imediat într-un automobil docil, care economiseşte combustibil într-un ritm alert.

Odată scos din oraş, X3-ul se transformă intr-un automobil extrem de confortabil, care te îndeamnă să foloseşti Cruise Control-ul fără oprire. Maşina se simte extrem de bine la drum întins, iar autostrada nu face decât să-i scoată în evidenţă alte calităţi: rularea la viteze medii şi mari în condiţii de confort crescute, reprizele surprinzătoare la viteze mari şi adaptarea excelentă la condusul constant.

Odată ieşit de pe autostradă şi intrat pe un drum virajat, X3-ul ne-a îndemnat să comutăm pe “Sport”. Am făcut-o fără ezitare şi am descoperit un automobil sprinten, ce devorează serpentine cu o viteză extraordinară, fără a îndepărta vreun moment senzaţia de siguranţă. Trebuie să vă mărturisesc, mă aşteptam la un comportament mult mai nesigur al maşinii. Dar se pare că distribuţia maselor, setările sport şi sistemul xDrive transformă X3-ul într-un adevărat Activity Vehicle.

BMW X3 13

Nu am rezistat tentaţiei de a duce BMW-ul pe un teren accidentat, aşa că ne-am ales un drum forestier şi imaginându-ne că aşa ajungem la cabană după o lungă zi de schi, am vrut să vedem cât şi ce poate xDrive.

Din nou, surpriză! Sistemul de tracţiune proiectat de BMW s-a dovedit a fi mai mult decât capabil, X3-ul urcând în ritm alert pe un drum forestier plin de noroi şi denivelări. Contrar aparenţelor, primii care au cedat am fost noi, aşa că ne-am declarat pe deplin mulţumiţi de aptitudinile off-road ale maşinii şi ne-am întors pe şosea. Acum să nu credeţi că X3 ar fi vreun Defender modern, dar nici să nu cădeţi în plasa ignoranţilor care susţin că sistemul e proiectat “doar ca să sară borduri”.

Design

Din punct de vedere al aspectului exterior, X3 a înregistrat un salt masiv de la generaţia precedentă a modelului. Primul automobil botezat astfel a venit cu o caroserie diformă, care s-a făcut imediat remarcată datorită proporţiilor inegale. Personal, primul model mi-a lăsat impresia unui autoturism lansat în grabă, din dorinţa de a nu pierde teren în faţa rivalilor.

Noul X3 a corectat toate defectele stilistice ale predecesorului său, caroseria bavarezului fiind acum un exemplu demn de urmat. Liniile au devenit fluide, caroseria mizând pe forme simple, dar bine integrate. X3 nu are artificii de design, dar proporţiile extrem de bine gândite îi dau o expresivitate aparte. Expresivitate care se face remarcată atât pe şosea, fie ea în oraş sau pe autostradă, cât şi în off-road, acolo unde priveliştea unui BMW plin de noroi surprinde.

BMW X3 2

Fără îndoială, linia de design aplicată noului X3 va determina un trend în gama BMW, întrucât viitorul apropiat ne va aduce un X5 nou. Şi sunt mai mult ca sigur că acesta va împrumuta elemente de la fratele său mai mic.

Interior

Habitaclul modelului testat m-a cucerit datorită luminozităţii excesive, ce pune în valoare ornamentele interioare din lemn şi tapiţeria din piele şi stofă, aplicată scaunelor sport opţionale. Imensa trapă panoramică accentuează şi mai mult spiritul tânăr al maşinii, interiorul acesteia lăsând clar impresia unui SUV dedicat publicului neajuns încă la maturitate.

Cotate ca fiind sport, scaunele montate pe X3 s-au dovedit a fi extrem de confortabile la drum lung, iar perechea formată de acestea cu volanul sport îţi lasă impresia unui automobil dedicat condusului sportiv, nu unui vehicul 4x4.

BMW X3 27

În ciuda ambianţei interioare extrem de plăcute, mi-aş fi dorit să văd pe X3 un oarecare grad de individualitate, întrucât, din păcate, interioarele BMW au cam devenit identice ca design, singura diferenţă între modelele de 30.000 euro şi cele ce sar de 100.000 euro fiind calitatea materialelor folosite. Şi vorbim aici de o diferenţă mică, pentru că toate BMW-urile au interioare bine reprezentate din punct de vedere calitativ.

Deşi X3 este cotat ca fiind Activity Vehicle şi nu Utility Vehicle, am remarcat cu plăcere funcţionalitatea interiorului, acompaniată de o mulţime de spaţii de depozitare şi de un portbagaj extrem de generos. Mai mult de-atât, fracţionarea 40-20-40 a banchetei spate permite o mai bună compartimentare a spaţiului interior, astfel încât pasionaţii sporturilor de iarnă pot adăposti sau transporta fără probleme schiuri sau o placă. Mulţumim, BMW!

Preţ

Maşina testată avea ca preţ de plecare valoarea de 41.726 euro, dar opţionalele adăugate au ridicat preţul final până la considerabila sumă de 56.189 euro. Eliminându-le pe acelea mai puţin importante, obţinem un X3 decent, care costă aproximativ 50.000 euro.

Totuşi, o parte din opţionalele eliminate pentru a obţine un preţ accesibil dau maşinii o notă aparte de individualitate. Vorbesc aici despre trapa panoramică, pachetul X Line sau barele longitudinale din aluminiu satinat. Adăugând alte câteva opţionale ce ţin de tehnologie, există riscul să depăşim pragul psihologic de 60.000 euro, intrând involuntar pe terenul fratelui mai mare X5. Care devine brusc mult mai interesant.

Concluzii

Deşi au trecut doi ani de când acest model este disponibil în România, X3 rămâne în continuare în topul preferinţelor când vine vorba de un SUV dinamic de dimensiuni mici.

Design-ul reuşit, calitatea fabricaţiei, performanţele sporite şi dinamica ieşită din comun pentru segmentul din care maşina face parte sunt atuuri serioase pentru orice tânar dornic să-şi achiziţioneze un automobil complet, care să-i permită atât o utilizare urbană cât şi o escapadă la munte, fie pentru a practica sporturi de iarnă, fie pentru a se bucura pur şi simplu de un peisaj.

BMW X3 16

Fotografii : Alexandru Matei

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite