Ungurii ne dau lecţii: Câţi bani cheltuiesc pentru cea mai bună echipă de handbal feminin din Europa

0
0
Anita Görbicz (stânga) a jucat până anul trecut, la Győr, alături de Stine Bredal Oftedal
Anita Görbicz (stânga) a jucat până anul trecut, la Győr, alături de Stine Bredal Oftedal

La noi, se aruncă bani publici pentru finanţarea sportului şi se obţin nişte sume minuscule din sponsorizări. În Europa, e exact invers. O comparaţie între CSM Bucreşti şi Győr, două echipe importante de handbal, arată acest lucru.

Bucureştiul e un oraş în care mii de oameni stau fără căldură şi apă caldă în toiul iernii. Şi, probabil, nu-i încălzeşte cu nimic faptul că Primăria Capitalei finanţează un club sportiv.

Vorbim despre CSM Bucureşti, în care se „pompează“ bani publici de pe vremea Gabrielei Firea. Paradoxal, atunci, activistul Nicuşor Dan (foto) ataca această anomalie şi promitea că lucrurile se vor schimba, dacă va câştiga alegerile.

Nicusor

„Consider neoportun ca Primăria Bucureştiului să se milogească de guvern să nu taie furnizarea gazelor, să nu existe terenuri de sport în care copiii să poată face gratuit sport, să nu existe suficiente creşe şi grădiniţe de stat, dar aceeaşi primărie să plătească salarii de sute de mii de euro unor handbaliste“, scria Nicuşor Dan, într-o postare pe Facebook din 2016. Ulterior, îşi dezvolta această idee într-un interviu pentru prosport.ro: „CSM trebuie să se concentreze pe creşterea copiilor şi a juniorilor, să le ofere tinerilor care locuiesc în acest oraş posibilitatea de a face sport, nu să se lupte pentru nişte trofee care sunt, până la urmă, o mândrie goală. Nu putem ţine, pe bani publici, o pleiadă de vedete internaţionale. Cred că scopul Municipalităţii trebuie să fie altul“.

„Performanţa costă“

Doar că, odată ajuns primar al Capitalei, Nicuşor Dan a continuat ce făcea Gabriela Firea. Adică, a aruncat cu bani publici pentru finanţarea sportului de performanţă. Vorbim despre un domeniu care, peste tot în Occident, se autofinanţează prin sponsorizări şi prin sume investite de sectorul privat.

La noi, în schimb, doar secţia de handbal a clubului CSM Bucureşti „înghite“ anual 3,6 milioane de euro! Estimarea a fost făcută chiar de Nicuşor Dan, în aprilie 2021, pentru „Gazeta Sporturilor“: „Echipa de handbal CSM Bucureşti costă undeva, cu salarii, competiţii, cu tot, la 17-18 milioane de lei pe sezon“.

Dacă din această sumă grosul ar fi provenit din sponsorizări, aşa cum se întâmplă în alte ţări, contribuţia Primăriei ar fi fost de înţeles. La noi însă, ponderea e exact inversă! Adică, 81% din bugetul secţiei de handbal e asigurat de Primăria Capitalei. Şi, surprinzător, directorul general al clubului CSM, Gabriela Szabo - foto (46 de ani), chiar se mândreşte cu această anomalie.

Szabo

„Performanţa costă! Pentru performanţă trebuie să investim! Tot sportul românesc este susţinut de Guvernul României sau de autorităţile locale. Ceea ce nu este un lucru rău. Anul acesta, în pandemie, noi, clubul, ne putem lăuda că, pe lângă subvenţia pe care o primim din partea Primăriei Generale, am strâns peste 700.000 de euro din sponsorizări pentru echipa de handbal şi nu numai. Chiar şi pentru centrele de copii şi juniori ale clubului. Eu şi cu colegul meu de la marketing batem la uşile companiilor ca să strângem cât mai multe fonduri din mediul corporatist“, a declarat Gabriela Szabo pentru wowbiz.ro.

Gyor

Győr îşi ia 81% din bani, de la nemţi

Faptul că la noi, clubul CSM se laudă că îşi asigură 19% din bugetul alocat handbalului din sponsorizări, mergând pentru restul banilor la Guvern, e cu atât mai ciudat, cu cât la doi paşi de noi, adică în Ungaria, lucrurile stau cu totul altfel.

Győr e, în acest moment, cea mai tare echipă de handbal feminin din Europa. În Ungaria, a câştigat opt din ultimele zece ediţii ale campionatului. Iar în Liga Campionilor, a luat trofeul de trei ori la rând, în 2017, 2018 şi 2019. La ultima ediţie, în 2021, unguroaicele au terminat pe 3 în Ligă. 

Potrivit informaţiilor obţinute de „Adevărul“, bugetul clubului Győr a fost de 6 milioane de euro pe an în 2018 şi, treptat, a ajuns la 8 milioane de euro, în acest moment. Din această sumă, autorităţile locale asigură 1,5 milioane de euro. Restul banilor provin de la sponsorul Audi. Acest brand german are o fabrică uriaşă în oraş, cu zeci de mii de angajaţi, şi se mândreşte că asigură pentru Győr cel mai mare buget din handbalul feminin din Europa.

Audi

Contribuţia autorităţilor locale, pe lângă suma cu care completează bugetul echipei, se rezumă la asigurarea unei infrastructuri de cinci stele. De pildă, sala „Audi Aréna“, în care joacă Győr, cu o capacitate de 5.500 de locuri, a fost construită de Primărie. Şi a costat 16 milioane de euro. Vorbim însă despre o investiţie făcută o dată şi de care va beneficia oraşul în următorii mulţi ani.

2006 e anul în care Audi Hungaria a început sponsorizarea echipei de handbal din Gyor. Din 2011, brandul susţine şi clubul de fotbal.  

Sponsorizare

Deşi e cea mai mediatizată echipă de handbal feminin din România, la care joacă şi o vedetă uriaşă, Cristina Neagu, CSM atrage chiar o sumă mică din sponsorizări, dacă e să ne luăm după spusele Gabrielei Szabo. În acest moment, brandurile care îşi asociază imaginea cu CSM sunt: Game World Casino, Engie, Fiterman Pharma, Borsec şi Cocomax.

Cristina Neagu (CSM Bucureşti)

Neagu
Sport


Ultimele știri
Cele mai citite