CM 2014. Sao Paulo, locul în care bogaţii sunt deasupra muritorilor de rând, la propriu: care e ultima fiţă în cel mai mare oraş din America de Sud

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Bucureşti, oamenii cu bani dau ture prin Dorobanţi în maşinile lor de fiţe. La Sao Paulo, nici nu-i vezi la faţă pe cei care câştigă mii de euro lunar, fiindcă sunt deasupra ta, la propriu.

Oraş cu 11 milioane de locuitori, zona metropolitană cu 20 de milioane de suflete, un stat în care s-au adunat 40 de milioane de oameni.

Cifrele reflectă fidel dimensiunea acestui colos sud-american, care e Sao Paulo. E centrul industrial al Braziliei, iar un jurnalist local îmi spune: “Aici oamenii câştigă banii muncind pe rupte, iar la Rio de Janeiro îi cheltuie pentru a se distra”. Iar omul are dreptate. În acest furnicar, care e Sao Paulo, lumea pare că n-are timp pentru nimic. Nici măcar pentru Cupa Mondială. Cu excepţia zilei în care a jucat Brazilia cu Croaţia, în rest, atmosfera turneului final a fost inexistentă aici. Totul pare o goană după bani şi după eliberarea din traficul infernal. Şi această a doua observaţie vine din partea unui om care a trăit 11 ani la Teheran, un oraş renumit pentru străzile sale blocate la orele de vârf.

Pe “Ayrton Senna” se merge bară la bară

Cu circulaţia blocată din Sao Paulo faci cunoştinţă repede. Imediat după ce ai ajuns aici, dacă ai avut ghinionul să aterizezi la 7-8 dimineaţă sau între 5 şi 8 seara. De la aeroport până în centru sunt vreo 40 de kilometri. În mod normal, la orele fără trafic, drumul îl faci în 35-40 de minute. La orele de vârf, stai şi mai bine de două ore în maşină.

Autostrada care leagă oraşul de Aeroportul Internaţional se numeşte “Ayrton Senna”, în amintirea legendarului pilot brazilian de Formula 1, decedat în timpul unei curse. Vă asigur însă că pe autostrada care îi poarte numele nu se poate face nicio cursă. Aici se merge bară la bară, dimineaţă, când lumea vine spre oraş, dar şi seara, atunci când cei care stau aproape de Sao Paulo se întorc acasă.

Cheile de la maşină şi un DVD

Din cauza traficului, aici, când ies de pe uşa dimineaţă, oamenii îşi iau cu ei cărţi şi DVD-uri cu filme! “Aşa, măcar timpul trece mai uşor, când stai pe loc în trafic”, îmi explică tipa de la recepţia hotelului.

Potrivit ultimelor cifre, peste opt milioane de maşini circulă, zilnic, pe străzile celui mai mare oraş din America de Sud. Şi lunar numărul lor creşte cu încă 15.000 de autovehicule! Aceste cifre devin, efectiv, horror, atunci când vorbim despre statul Sao Paulo: 23,5 milioane de maşini pe străzi, iar încă 100.000 se alătură traficului în fiecare lună.

Cum mijloacele de transport în comun nu fac faţă, iar restricţiile impuse de autorităţi, în ceea ce priveşte intrarea cu maşină în anumite zone, nu deblochează circulaţia, bogaţii din Sao Paulo au găsit o alternativă eficientă pentru a “dribla” traficul. Cum? Ridicându-se deasupra lui.

Parcă eşti într-un SF al lui Spielberg

Sao Paulo e oraşul în care decolează, zilnic, cele mai multe elicoptere, depăşind New York şi Tokyo la acest capitol. De fapt, când mergi pe stradă, claxoanele maşinilor şi zgomotul elicopterelor care zboară deasupra ta se aud, aproape la fel de des.  

Foarte multe clădiri sunt dotate cu heliport-uri, de unde decolează aparatele de zbor sau unde acestea aterizează pe parcursul zilei. Mergând pe Avenida Paulista, acolo unde eşti înconjurat de zgârie-nori şi unde zgomotul traficului se amestecă, frecvent, cu cel emis de aparatele de zbor, ai senzaţia că eşti într-un SF al lui Spielberg.

image

Două ore în taxi, zece minute în aer

“Adevărul” a vorbit cu unul dintre angajaţii de la “Teresa Perez”, cea mai renumită firmă din Sao Paulo, atunci când vine vorba de închirierea elicopterelor. “Clienţii noştri sunt directorii unor companii mari. Nu-şi permit să piardă timpul în trafic. Drumul pe care dumneavoastră îl parcurgeţi în taxi, în două ore, de la centru până la Aeroportul Internaţional, se poate face cu elicopterul în zece minute”, îmi spune Leo Goncalves.

1.400  de piloţi de elicopter lucrează la firmele din Sao Paulo, specializate în transportul aerian.   600  de elicoptere au permis de zbor la Sao Paulo, potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Transporturilor.   450 de zboruri cu elicopterul se efetuează, zilnic, în Sao Paulo în scopuri comerciale.   250  de heliporturi există în oraşul Sao Paulo, potrivit ultimelor date.  

 Rapid, dar scump: care sunt preţurile pentru zborul cu elicopterul?

Cei de la “Teresa Perez” oferă o gamă largă de servicii. Poţi închiria elicopterul pe post de taxi aerian, pentru transportul de urgenţă a unor colete sau, pur şi simplu, pentru a face un tur al oraşului, în scop turistic. Elicopterele se închiriază pe oră. Un aparat mai mic, care poate transporta trei persoane, costă 700 de euro pe oră. Un aparat mai mare, de cinci persoane, costă 1.200 de euro pe oră.

Ameninţarea firmelor fără licenţă: preţuri reduse la jumătate, dar risc dublu

Leo Goncalves spune că cea mai mare provocare pentru “Teresa Perez” e să ţină pasul cu firmele care oferă elicoptere spre închiriere, fără să aibă licenţă. Bineînţeles, preţurile firmelor care operează ilegal sunt mult mai mici, reduse până la 50 la sută faţă de tarifele celor de la “Teresa Perez”. Mai ieftin înseamnă însă şi mai periculos. Cei de la “Teresa Perez” n-au avut niciun accident, de-a lungul anilor. În schimb, firmele fără licenţă au aparate care nu sunt bine intreţinute. Rezultatul? Peste 150 de accidente, 40 dintre ele mortale, în ultimii doi ani.

[<a href="//storify.com/Alinavasile123/amir-despre-campionatul-mondial" target="_blank">View the story "Amir despre Campionatul Mondial " on Storify</a>]

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite