Ruxandra Ion, „doamna de fier“ a serialelor românești: „Când oamenii îți mănâncă sufletul, omori personajul, e simplu“ | INTERVIU
0Producătoarea celor mai de succes seriale și telenovele românești, care a lansat zeci de actori tineri, vorbește despre munca și rigurozitatea de pe platoul de filmare.
Pe 25 august se lansează comedia romantică „Lasă-mă, îmi place! Camera 609“, produsă de Ruxandra Ion şi Dream Film Production pentru Antena 1. După mai mulți ani în care a abordat genul dramă, Ruxandra Ion schimbă registrul și trece la comedie romantică, deoarece în România „există apetența pentru acest gen“. În pesajul media impânzit de știri negative, producătoarea consideră că este nevoie de un produs TV „care să ofere o stare de bine“. Despre concurența dintre televiziunea tradițională și platformele de streaming, despre actorii cu care ar lucra oricând și despre disciplina și rigorile din platoul de filmare, care i-au adus renumele „doamna de fier“, Ruxandra Ion a vorbit într-un interviu pentru „Adevărul“.
Ruxandra Ion a produs și lansat unele dintre telenovelele și serialele românești care au făcut recorduri de audiență și au avut un succes uriaș la public: „Numai iubirea“, „Lacrimi de iubire“, „Inimă de țigan“, „Regina“, „Aniela“, „State de România“, „Pariu cu viața“, „Fructul oprit“, „Sacrificiul“, „Adela“ și multe altele.
Adevărul: Ce e diferit la acest proiect față de serialele precedente?
Ruxandra Ion: Faptul că e o comedie romantică. Se filmează altfel, se montează altfel. E un proiect mai complicat, comedia romantică se face mult mai greu decât o dramă.
E o adaptare după un serial turcesc, cât de mult ați intervenit pe varianta originală pentru ca producția să fie pe gustul publicului din România?
Noi intervenim mult, în primul rând pentru că vrem să-l facem românesc, în al doilea rând pentru că nu ne plac produsele copy/paste. Am văzut copy/paste pe piața românească, mai ales la serialul „Vlad“, multă vreme. Noi încercăm să nu facem asta. Vrem să inventăm lucruri, să venim cu lucruri noi. Practic, noi cumpărăm niște premize foarte bune, o idee foarte bună, folosim lucruri din linia mare a serialului turcesc, dar aducem totul în România, pentru că, până la urmă, diferențele culturale între români și turci sunt foarte mari.
Trăim ca vai de capul nostru între războaie, incendii, schimbări de taxe, accidente, morți, droguri, copii omorâți și așa mai departe. Nu te poți uita la știri, ți se face rău. Ai nevoie de un produs care să-ți dea o stare de bine.
Cele mai recente seriale românești au fost din genurile dramă sau acțiune. E comedia romantică un gen care prinde la telespectatorii români?
Eu am un control foarte simplu: cum apare o comedie romantică pe Netflix, indiferent că e poloneză sau spaniolă - nu americană, să cazi pe spate -, ajunge pe locul 1 în România. Deci apetența pentru gen există. Topul acela e făcut pentru România. Atâta vreme cât orice comedie romantică ajunge pe locul 1, înseamnă că există cerere. Explicațiile sunt simple: trăim ca vai de capul nostru între războaie, incendii, schimbări de taxe, accidente, morți, droguri, copii omorâți și așa mai departe. Nu te poți uita la știri, ți se face rău, eu am coșmaruri după ce mă uit la știri. Ai nevoie de un produs care să-ți dea o stare de bine.
Care să ofere o mică evadare din realitate?
Poți evada și dacă urmărești o dramă, pentru că, în subconștient, te bucuri că nu ți s-a întâmplat ție. În plus, într-o dramă ai și alte elemente: oameni bogați, case frumoase, haine frumoase. Și atunci, automat, e tot o evadare. Pur și simplu comediile romantice îți dau o stare de bine: când s-a terminat serialul și ai închis televizorul îți dai seama că te simți bine.
Credeți că platformele de streaming sunt o amenințare pentru televiziunea tradițională?
Oamenii care se uită la platforme de streaming se mai uită și la televizor, nu sunt complet separate lucrurile. Eu mă uit la televizor, dar mă uit în principal la streaming, asta mi-e meseria. Nu cred că televiziunea tradițională o să dispară prea curând. Platformele de streaming au forță foarte mare în America, de foarte mulți ani, și televiziunea nu a dispărut. Și atunci, atâta vreme cât există acest model, nu mă aștept ca aici să se întâmple mai repede decât în altă parte. În plus, puterea de cumpărare a românului e mult mai mică, cred că sunt puțini români care au abonamente la toate platformele de streaming, care își permit să plătească cinci platforme deodată. Cei mai mulți au una, iar alții nu au deloc. Sunt foarte mulți cei care nu au niciuna, iar ei se uită la televizor.
Serialul „Adela“, produs de dumneavoastră, a avut un parcurs în sens invers: a fost difuzat mai întâi la TV, la Antena 1, apoi a fost cumpărat de Netflix.
Corect și a mers foarte bine, după cum ați văzut (a ajuns în topul serialelor difuzate în România, devansând producții internaționale – n.r.). Sunt oameni care se uită mai mult pe streaming și așa au descoperit produsele mele. Mi-a dat mesaj domnul Florin Zamfirescu: «Măi, Ruxandra, e extraodinar serialul ăsta, nu mă pot dezlipi de el». Nici nu știa că fusese difuzat la televizor. Așa ajungi și la niște oameni care nu vin să se uite la posturile clasice de televiziune.
Cum a fost castingul pentru „Camera 609“?
Foarte greu. Și nu la actorii mari mă refer, că doar nu s-a mai pus problema să dea casting Magda Catone sau Emilia Popescu. Dar cu cei tineri a fost foarte greu. Inițial luasem un alt protagonist, nu a fost ce trebuia, am făcut alt casting... E foarte greu să găsești tineri care să fie și talentați, dar să arate și bine, așa cum ai nevoie când faci mai cu seamă producții TV. În filme îți poți permite să ai și oameni care nu-s modele de frumusețe, dar la televizor... Așa am fost tot timpul, trebuie și oameni frumoși. Și nu-i ușor. În special la băieții actori din România nu există cultura unui corp frumos. Nu mă întrebați de ce, dar sunt foarte puțini.
Doi dintre actorii care au devenit foarte cunoscuți în proiectele dumneavostră sunt acum protagoniști în seriale de la postul concurent. E un compliment?
Absolut (râde). Și, ce să vezi, amândoi arată foarte bine! Ce spuneam e că sunt greu de găsit. În America, fiecare pretendent la meseria asta face sală, aleargă, la noi nu prea există cultura aceasta...
Ați avut vreo revelație printre actorii tineri la acest casting?
Băieții toți sunt buni. Iar dintre fete, Maria Țăpușă. Abia a terminat liceul și a dat BAC-ul în vară. Trebuia să dea la facultate, dar a fost de acord să amâne anul acesta, ca să terminăm serialul. Atâta talent și energie rar am văzut. În anii care vor urma, merită să ajungă protagonistă, e foarte bună. De la casting ne-a pus «creierii pe bigudiuri», a fost absolut minunată. Mare revelație! E și model, e frumoasă foc!
Ați declarat într-un interviu că ați lua-o oricând pe Oana Zăvoranu într-un proiect nou. Cu cine dintre actorii cu care ați lucrat sau i-ați lansat ați lucra fără ezitare la următorul serial?
Cu Adela Popescu. Și cu Alina Chivulescu aș lucra în orice moment, cu ochii închiși, excepțională actriță și un om minunat. La noi în echipă, în afară de calitățile actoricești, trebuie să existe și calități umane. Pentru că ei stau mai mult pe platou decât stau acasă, cu familia. Și, într-un proiect care durează un an și jumătate și filmezi câte zece ore pe zi, dacă oamenii nu sunt de calitate, nu merge. E vorba de cei șapte ani de acasă, e vorba de rigoarea meseriei pe care, teoretic, ar trebui să o aibă toți. Unii, chiar dacă nu o au, o dobândesc și o dobândesc repede și nu ai probleme cu ei. Alții nu fac asta și atunci... La mine, la toate echipele cu care am lucrat, e o glumă: «Ascultă, că altfel mori repede». Când oamenii îți mănâncă sufletul și nu merge treaba, omori personajul, e simplu.
Poate din acest motiv vi se spune „doamna de fier“ a serialelor românești?
Probabil. Dar nu accept să întârzie lumea, nu accept să vină nepregătiți la filmare, până la urmă ține de normalitate și de un bun-simț elementar.
Despre comedia romantică „Lasă-mă, îmi place! Camera 609“
Serialul „Lasă-mă, îmi place! Camera 609“ este o adaptare după producţia turcească „Room 309“. Anda Sârbei și Matei Negrescu sunt cei doi protagoniști, iar distribuția este completată de actori tineri, dar și de nume mari ale scenei românești: Magda Catone, Emilia Popescu, Mihai Călin, Claudiu Bleonț, Virginia Rogin etc.
Serialul are în prim-plan o poveste de dragoste care nu se încadrează în clișee. Protagoniștii nu se îndrăgostesc la prima vedere, ci se întâlnesc din greșeală, iar din momentul acela se dă startul unei situații de tip domino, în care stângăciile, situațiile comice, dar și cele romantice și emoționante continuă fără oprire. Tot în prim-plan se află și o moștenire foarte mare, care nu se dobândește prin succesiune, ci printr-o condiție specială impusă prin testament. Desigur, moștenirea este foarte dorită de unii și extrem de dorită de alții, ceea ce stârnește o competiție tragi-comică.