Iohannis cere toleranță zero privind plagiatul: O Românie educată va trebui să fie o Românie corectă, fără excepție
0Klaus Iohannis a cerut ca în noile legi ale educației să fie toleranță zero privind cazurile de plagiat, fiind nevoie de prevederi care să întărească integritatea în mediul universitar și nu doar.
„Apreciez în mod deosebit contribuția valoroasă pe care profesorii și absolvenții universității dumneavoastră o aduc în prezent la planificarea și realizarea unor investiții în infrastructura publică, ce este sprijinită solid de finanțări europene, inclusiv din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență”, a declarat Klaus Iohannis.
„Ați optat să vă pregătiți pentru o profesie unică prin specificul său, acela de a înnobila lumea prin frumos și creativitate. Anii facultății nu sunt și nu au fost nicicând ușori, dar, spre deosebire de generațiile unora dintre profesorii voștri, voi aveți marele atu al unei studenții într-o societate democratică, într-un mediu al libertății academice și al autonomiei universitare, care vă sunt garantate. Lucrurile nu au stat întotdeauna așa. Înaintașii voștri, studenți și profesori, au suferit în trecut pentru convingerile lor. Dar nici în acele momente grele, ei nu și-au pierdut credința că actul de creație este o expresie a libertății și nu poate exista în lipsa acesteia”, a punctat șeful statului.
Președintele a vorbit de posibilitatea de exprimar eliberă. „Dacă actul de creație este fructul libertății, educația este rădăcina din care aceasta crește și dă naștere unei societăți cu oameni verticali, capabili să-și pună în valoare talentul și competențele, atât pentru împlinirea personală, cât și pentru binele comun. Din acest motiv, sunt convins că avem nevoie de o reformă profundă a sistemului educațional, pentru a-l adapta nevoilor secolului XXI și valorilor europene în care credem”, a completat Iohannis
Integritatea, valoare esențială
„Una dintre aceste valori este integritatea, motiv pentru care îmi doresc o paradigmă radicală, lipsită de echivoc în garantarea integrității și eticii în viața academică. Pentru aceasta, avem nevoie de toleranță zero în privința plagiatului, iar noile legi ale educației trebuie să includă prevederi explicite cu privire la prevenirea și sancționarea acestui fenomen toxic al mediului educațional. Miza este însăși credibilitatea sistemului de învățământ superior și a cercetării din România, dar și viitorul nostru ca societate democratică. Trebuie să devină clar că obținerea unei diplome academice reprezintă o onoare și este condiționată exclusiv de un merit real. O Românie educată va trebui să fie o Românie corectă, fără nicio excepție”, a subliniat șeful statului.
„Apreciez atitudinea universității dumneavoastră față de orice încercare de fraudare și îmi doresc ca aceasta să constituie un exemplu de responsabilitate publică pentru comunitatea academică românească. România Educată este un proiect atât de important pentru societatea noastră deoarece învățământul de calitate are impact direct asupra vieții de zi cu zi a fiecărui cetățean”, a mai afirmat Iohannis.
„Cel mai bun exemplu este chiar universitatea dumneavoastră. Localitățile în care ne place să trăim, grădinițele, școlile, liceele și universitățile pe care arhitecții le proiectează devin fundament al comunităților, întăresc coeziunea și contribuie la dezvoltarea simțului civic. Astăzi, avem oportunitatea de a coopera cu restul Europei într-o manieră intensificată, ca urmare a formării de rețele de universități europene, a creșterii sumelor alocate fondurilor de cercetare pan-europene și a creșterii numărului de cooperări punctuale pe teme de cercetare”, a mai precizat președintele.
Șeful statului a vorbit și de mobilitate academică, dar și de formarea dascălilor. „Mobilitatea academică implicând studenți și profesori, juriile internaționale care evaluează proiectele de diplomă, colaborarea în tehnicile avansate cu firme de top, toate aceste componente ale formării de specialitate din Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” sunt expresii ale internaționalizării învățământului superior, unul dintre obiectivele proiectului România Educată (...) Rolul profesorilor este esențial în modelarea parcursului în viață al elevilor și al studenților. Misiunea universității, care include formarea dascălilor din sistemul preuniversitar, este mai actuală ca oricând și sunt convins că întreaga comunitate academică de aici se va ridica la înălțimea sa”, a conchis Iohannis