Coaliţia face paşi spre plafonarea preţurilor la carburant. La ce sumă ar putea ajunge litrul de motorină şi cel de benzină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marcel Ciolacu este cel care insistă cel mai mult pentru plafonarea preţurilor FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Marcel Ciolacu este cel care insistă cel mai mult pentru plafonarea preţurilor FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

PSD cere plafonarea preţurilor la carburant la o sumă de aproximativ şapte lei, în timp ce PNL tinde să accepte soluţia, dar aşteaptă toate analizele ca să vadă dacă este nevoie şi de alte măsuri suplimentare.

Şeful PSD, Marcel Ciolacu, a lansat, luni, un discurs dur la adresa companiilor care au crescut în ritm accelerat preţurile la pompă, fiind solicitată o decizie cât mai rapidă a plafonării preţurilor la carburant. „Statul a cheltuit imens să combată pandemia, câteodată eficient, câteodată neeficient. Un efort din partea acestor companii nu este nici incorect, nici injust, este un element corect în orice stat. Eu vreau să ne aşezăm la masă să luăm deciziile cât mai corecte, unde sunt speculanţi, precum pe zona de carburanţi. Este clar că trebuie să venim cu o plafonare. Părerea mea este că trebuie plafonat preţul şi cu o marjă de profit”, a afirmat Ciolacu, înainte de o şedinţă cu liderii PSD.

Precizări suplimentare referitoare la ce vor social-democraţii a făcut senatorul Daniel Zamfir, preşedinte al Comisiei economice, de industrii şi servicii, unul dintre responsabilii PSD pe zona economică şi fiscală. „Trebuie categoric găsit mecanismul care să readucă, pe termen limitat, la benzină şi motorină, în jur de 7 lei, pentru a nu sufoca economia, în primul rând, şi a ţine sub control preţurile. Reducerea accizei s-a dovedit că nu dă rezultatul scontat. Nu face decât să îngroaşe profitul companiilor”, a punctat Zamfir, într-o declaraţie pentru „Adevărul”. Social-democratul nu s-a abţinut şi a subliniat că în continuare ministrul Energiei, Virgil Popescu, nu a venit cu măsuri clare, iar în acelaşi timp a pus tunurile pe şeful Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, „care n-a făcut nimic până acum. Nu putem aştepta 5 ani, cât durează o investigaţie a Consiliului Concurenţei”, a completat senatorul PSD. De altfel, Ciolacu şi PSD l-ar vrea îndepărtat pe Chiriţoiu de la Consiliul Concurenţei.

PNL, îndreptat spre mix de măsuri

Robert Sighiartău, vicepreşedinte al PNL şi membru al Comisiei de buget-finanţe din Camera Deputaţilor, a precizat că la nivel de partid şi de Guvern încă au loc analize despre care este mixul de măsuri cel mai potrivit pentru a rezolva problema creşterii accelerate a preţurilor la carburant: „Suntem pro reducerea preţului la carburant. Iar acest lucru se poate face în mai multe moduri, de aceea trebuie să luăm decizia cea mai bună. De exemplu, poţi să scazi acciza, dar acest lucru să nu se vadă prea mult la preţul la pompă. De aceea, e posibil ca o soluţie să fie şi plafonarea preţurilor. Însă suntem într-un proces de analiză a măsurilor şi mesajul e clar: trebuie redus preţul la carburant, pentru că aşa nu se mai poate”, a precizat, pentru „Adevărul”, Sighiartău.

La rândul său, premierul Nicolae Ciucă a spus vineri că trebuie intervenit pe segmentul preţurilor la carburant, dar nu a avansat încă soluţia pe care ar prefera-o. La fel de criptic a fost şi vicepremierul din partea UDMR, Kelemen Hunor, care a afirmat că aşteaptă să vadă rezultatul analizelor specialiştilor. Cert e că eventualele măsuri ar trebui luate la nivel guvernamental, în condiţiile în care Parlamentul e aproape de intrarea în vacanţă, fiind ultimele zile de activitate ale aleşilor poporului.

Fost ministru: Guvernul are două soluţii

Fost ministru al Finanţelor în Guvernul Boc, Gheorghe Ialomiţianu susţine că Executivul are la îndemână două soluţii. „Prima soluţie este plafonarea preţului la pompă, dar cu reducerea accizei şi a TVA-ului. A doua soluţie e impozitarea cu 90% a preţurilor nejustificate. Dacă pe intrările pe lanţ la firmele de carburant sunt la un anumit nivel, apoi vedem că ei măresc foarte mult, acea creştere a preţului să fie impozitată la 90%. E o măsură de descurajare”, a precizat Ialomiţianu.

În ceea ce priveşte prima soluţie, fostul ministru consideră că toate cele trei elemente ar asigura faptul că marile companii şi statul reuşesc să menţină preţul la un nivel suportabil. O eventuală reducere de acciză şi TVA, fără plafonare, ar putea duce la creşteri imediate. Cert e, potrivit fostului demnitar, că statul trebuie să ia o decizie cât mai repede, consecinţele fiind vizibile: „Observăm că multe firme din domeniul carburantului şi-au dublat profitul. A fost o oportunitate pentru ele. Efectul e dezastruos pentru celelalte şi populaţie. Multe îşi reduc activitatea. Populaţia nu poate să facă faţă şi efectele sunt şi altele. Va creşte şi evaziunea fiscală. În martie au scăzut încasările din accize cu un miliard de lei. Formele de evaziune fiscală vor evolua”, a subliniat Ialomiţianu.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite