Alegerile parlamentare 2012 pe Facebook: cum folosesc candidaţii reţelele sociale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ungureanu este unul dintre cei mai populari candidaţi de pe Facebook, cu 16.500 de fani
Ungureanu este unul dintre cei mai populari candidaţi de pe Facebook, cu 16.500 de fani

Campania electorală se apropie de sfârşit. Alegerile din toate ţările din 2012 au reprezentat poate primul moment când reţelele sociale şi-au spus cuvântul şi au fost folosite cu intensitate de candidaţi. În România, candidaţii încă sunt la nivelul de bază, deşi se observă tendinţe interesante.

Toamna ne-a prins cu alegerile din Statele Unite ale Americii, iar atunci o lume întreagă era impresionată de dexteritatea candidaţilor şi a echipelor lor să mânuiască reţelele sociale. Facebook, Twitter, Reddit, toate au fost luate cu asalt de echipele lor, s-au organizat evenimente exclusiv online şi 2012 ne-a demonstrat că marşurile de susţinere nu se mai ţin doar pe stradă, la mari adunări populare. Când ai 5 milioane de români pe Facebook, cine are nevoie de mitinguri?

Cel mai productiv politician român pe Facebook este premierul Victor Ponta, care are două conturi. Pe pagina personală, premierul are 55.000 de abonaţi, iar pe pagina de personaj, are 60.000 de like-uri. Ponta are o echipă extrem de activă pe Facebook şi îi ţine în priză mereu pe fanii săi.

De exemplu, acum trei ore contul lui Victor Ponta a postat o poză de profil în care le mulţumeşte internauţilor că au ajuns 60.000 , iar poza mare de pe Facebook îi îndeamnă pe oameni să vină la vot pe 9 decembrie.

Ponta şi echipa sa au înţeles cum merg reţelele sociale. Monologul politic este dus la un nivel avansat, în care există un anumit dialog cu cititorii şi reacţii în momente care nu ţin neapărat de scena electorală. De exemplu, aseară, odată cu egalul Stelei de la Copenhaga, care i-a dus pe roş-albaştri mai departe în Cupa Europa, Victor Ponta a postat un mesaj de felicitare, cu o poză din timpul meciului. 1.605 oameni au apreciat, 215 au distribuit şi 151 au comentat.

Nu contează cât de bun politician este Victor Ponta, el a învăţat la ce foloseşte internetul. Astfel, echipa sa are un cont de YouTube activ, un blog personal, un site, un profil de LinkedIn şi un cont de Twitter. Acesta din urmă are aproape 4.000 de abonaţi şi 1.613 mesaje postate în total.

Dan Diaconescu – la fel de profesionist ca şi OTV

Contracandidatul lui Victor Ponta de la Gorj, preşedintele PP-DD, Dan Diaconescu, are şi el o pagină apreciată pe Facebook, dar prezenţa lui este un exemplu de „aşa nu“. Diaconescu are 31.000 de fani, dar doar 1.400 de oameni vorbesc despre aceasta, iar amprenta lui Diaconescu este aproape inexistentă pe reţeaua socială.

Ultimul mesaj postat de Diaconescu a fost pus pe 19 noiembrie, în condiţiile în care este campanie electorală. De asemenea, ultima postare a fost la începutul campaniei, când s-a pus şi un album foto cu lansarea de la Târgu Jiu.

În plus, Diaconescu, vedeta OTV, face o greşeală gravă pentru internet: postează mesaje cu Caps Lock, cunoscute pentru că nu sunt citibile.

Nu se ştie dacă pagina lui Diaconescu este una oficială sau nu, dar oricum nu este un exemplu pentru folosirea reţelelor sociale.

Ungureanu sau cum să uiţi de conturile sociale

La competiţie cu Ponta stă liderul Alianţei România Dreaptă, Mihai-Răzvan Ungureanu. Acesta are o pagină activă, cu 17.000 de fani şi 7.000 de oameni care vorbesc despre ea, un procent destul destul e bun.

Ungureanu a înţeles foarte bine şi el ce înseamnă să postezi pe Facebook. Zilnic sunt puse câteva mesaje, inclusiv poze cu mesaj, citate, galerii foto cu Ungureanu în popor şi mesaje către popor în zi de sărbătoare, cum ar fi Sfântul Nicolae.

Ce face totuşi Ungureanu greşit? Dacă Ponta a ajuns până acolo încât are o aplicaţie pentru iPhone, Ungureanu se limitează la site-ul propriu, la un cont de Twitter care a fost uitat şi la un site postat pe profilul său care a fost … suspendat. În plină campanie electorală, Ungureanu face mişcări greşite în peisajul social media.

Iccd.ro nu duce nicăieri, contul de pe Twitter, numit @centru_dreapta a fost updatat ultima oară pe 8 noiembrie şi are doar 231 de abonaţi, adică nimic. Site-ul lui în schimb este unul dintre cele mai bune. Ungureanu este în plină campanie de schimbare a imaginii. Din diplomat, el se întoarce la popor, iar pe site-ul său, imaginile cu mâneca suflecată sunt la loc de cinste.

Ungureanu are un blog, o secţiune de fotogalerii şi videogalerii, o secţiune unde-şi prezintă viziunea şi una pentru acoperirea din presă.

Dacă nu existau greşelile de pe Twitter şi cu site-ul iccd.ro, Ungureanu ar fi chiar un exemplu, dar neactualizarea este o greşeală esenţială pe reţelele sociale.

Plictiseala nu e bună pe Facebook

Dacă am luat conturile mai mari de pe Facebook, nu trebuie să-l uităm pe Crin Antonescu. Spre deosebire de Ponta, care este mult mai activ şi mai implicat, aproape de un popor Facebook mai modern, Antonescu postează mai rar şi în campanie electorală chiar au fost zile când mesajele lui nu au ajuns la fani, adică la cei 33.000 de oameni de pe Facebook.

Antonescu face un monolog, trimiţând mai ales către site-ul său de pe platforma pnl.ro, iar rezultatele se văd şi în cei care vorbesc: doar 6.400 de oameni.

Ecaterina Andronescu, pagina nimănui

Probabil un exemplu exemplu negative este pagina Ecaterinei Andronescu. 6.400 de fani, 123 de oameni care vorbesc despre ea. În afară de faptul că numele îi este scris cu familia în faţă, greşeală după toate regulile nescrise ale Facebook, Andronescu nu a postat nimic în timpul campaniei electorale.

Mulţi chiar s-au întrebat dacă acesta este contul personal al ministrului şi li s-au răspuns că da, oferindu-li-se chiar o adresă de mail de pe Yahoo unde pot trimite plângerile şi mesajele lor.

Practic, am putea descrie pagina ministrului ca una de întrebări şi răspunsuri. Înţelegerea Facebook ca o interacţiune este redusă, dar de apreciat este că Ecaterina Andronescu sau consilierii săi răspund la întrebările oamenilor din comentarii.

Hitler, armă de campanie la ARD

Cum se comportă partidele politice şi alianţele prezente la aceste alegeri pe Facebook? Surprinzător, „votul“ Facebook este strâns. Şi USL, dar şi ARD au aproximativ 13.000 de fani, cu un uşor avantaj pentru primii. , dar ARD are avantajul că 22.000 de oameni vorbesc despre ei. Poate părea paradoxal să vorbească mai mulţi oameni decât sunt fani, dar pe Facebook este posibil. În cazuri rare, dar este posibil.

Prin ce se diferenţiază ARD pentru a ajunge la asemenea performanţă? Nu vom judeca performanţele politice sau promisiunile, ci activităţile preferate pe Facebook. Spre deosebire de USL, concentrată pe poze şi mesaje, ARD vine şi cu o mulţime de video-uri, inclusiv unele ironice.

De exemplu, astăzi Alianţa România Dreaptă a realizat un videoclip ironic la adresa USL. Scena este din filmul „Der Untergang“, în care subiectul este Hitler şi ultimele sale zine. Momentul când este anunţat de apropiaţii săi că totul s-a terminat a fost ironizată şi refăcută de nenumărate ori pe internet sub forma „Hitler află că…“. Astăzi, Hitler află de la ARD că USL va scoate sub 50% la parlamentare.

În plus, ARD are şi o televiziune online, numită ARD.tv, care are 5.000 de fani şi 5.500 de oameni care vorbesc despre ea. Aici sunt puse mesajele candidaţilor şi susţinătorilor alianţei. Alianţa România Dreaptă a reuşit să se inspire din Occident şi pagina aceasta de Facebook are secţiuni de Live, secţiune de candidaţi, conferinţe de presă video şi aplicaţia „Blaga te ascultă“.

Alţi candidaţi care folosesc intens reţelele sociale

Anca Boagiu – 9.200 de fani, 6.500 care vorbesc despre pagină.

Gabriel Biriş – 4.000 de fani, 2.800 care vorbesc.

Iulian Crăciun – 4.600 de fani, 3.500 care vorbesc.

Ora de social media. Profesor Obama, corigent Mitt Romney

Lecţia de social media care vine din Statele Unite ale Americii este una a continuităţii. Toţi candidaţii continuă să-şi întreţină paginile prin ajutoarele lor şi nu le abandonează. La noi, există pagini abandonate chiar din timpul campaniei.

Alegerile prezidenţiale, disputate între Barack Obama şi Mitt Romney au arătat cu adevărat forţa internetului. Dezbaterile dintre cei doi candidaţi au fost transmise în direct pe YouTube, declaraţiile au fost comentate pe site-urile care verificau veridicitatea , Twitter-ul comenta în direct fiecare cuvinţel, iar acestea deveneau legendă.

Efectul necomunicării pe reţelele sociale a fost resimţit prin fenomenul „Mitt Romney“. Căderea acestuia de pe Facebook şi Twitter, după ce a devenit doar „contracandidatul lui Obama“ a fost legendară. 12 milioane de fani, dar doar 25.000 mai vorbesc. În plus, ultima poză este pusă de Ziua Recunoştinţei, pe 23 noiembrie.

Barack Obama şi echipa lui arată cum se face politică 2.0. 24 de milioane de oameni îl urmăresc pe Twitter, 34 de milioane pe Facebook. Echipa lui a organizat evenimente şi a învăţat să folosească internetul. În timpul campaniei electorale, Obama a fost primul preşedinte al SUA care a participat la o sesiune de întrebări şi răspunsuri pe Reddit. Pe 29 august 2012 site-ul care a devenit atât de popular anul acesta a picat din cauza traficului uriaş. 25.000 de întrebări i-au fost adresate lui Obama, iar preşedintele s-a apropiat de oameni prin postarea de poze personale sau arătându-l răspunzând de la calculator.

Acest ultim exemplu a fost demonstrat de curând. Pe 3 decembrie, preşedintele a organizat o asemenea sesiune de întrebări şi răspunsuri pe Twitter pe tema taxelor care ar ajunge la 2.000 de dolari pe an pentru o familie din clasa mijlocie. Casa Albă a postat imagini cu preşedintele la laptop, iar apoi le-a organizat într-o poveste 2.0 cu ajutorul site-ului Storify, după hashtagul (subiectul) #my2k. 

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite