Am citit propunerea legislativă cu pricina, iniţiată de un grup de senatori şi semnată de Georgică Severin, preşedintele Comisiei de Cultură a Senatului, şi am găsit-o cât se poate de rezonabilă. În fond, se urmăreşte modificarea şi completarea Legii nr.41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi (a) Societăţii Române de Televiziune.

Semnăturile intelectualilor

Ceea ce mi-a atras atenţia este că lista de semnături aflată în circulaţie se referă cu prioritate la atribuţiile în materie de cultură ale Radioului public. Asta mi-a adus aminte că, în vara lui 2013, a fost pusă pe internet şi publicată în câteva reviste o listă prin care aceleiaşi conduceri a Radioului public i se reproşa scoaterea din grila de programe a unor emisiuni culturale, înlocuite cu unele de divertisment.

Lista din 2013 a fost semnată de aproape 1000 de intelectuali din toate domeniile, majoritatea zdrobitoare, neangajaţi în Radio, printre care destule mari personalităţi. Un răspuns din partea conducerii Radioului a venit abia după câteva săptămâni, superficial şi chiar ofensator la adresa semnatarilor, iar lucrurile au rămas ca înainte. Nu peste mult timp, oricum mai puţin decât acela de care avusese nevoie ca să răspundă, directoarea de la Cultural, autoare a mizerabilului răspuns, Oltea-Pârău, a fost înscăunată director şi peste Muzical. (A fost apoi condamnată într-o altă cauză la închisoare cu suspendare, ceea ce n-o va împiedica, se pare, să revină în Radio pe post de consilier.) Aceste detalii nu sunt lipsite de interes pentru cunoaşterea situaţiei instituţiei care protestează astăzi. O situaţie ajunsă, de altfel, sub ochii presei scrise şi ai mass-media.

O recentă dezbatere de televiziune pe temă a rămas în coadă de peşte. Moderatorul n-a ştiut pe cine să invite şi nici ce întrebări să adreseze invitaţilor. I-am sugerat printr-un s.m.s., chiar în timpul primei emisiuni, câteva nume şi probleme. Mai ales că puţini oameni din Radio erau dispuşi să vorbească. Nu s-a mai întâmplat nimic până la sfârşitul lui februarie, când a fost publicat comunicatul de presă al Senatului.

Separarea funcţiilor

O întrebare, întrucâtva retorică, este ce au de reproşat şefii Radioului public propunerii şi, mai ales, de ce o fac prin presiunea listei de semnături. Două sunt modificările principale din propunerea legislativă. Una este introducerea de „criterii şi incompatibilităţi pentru viitorii membri ai consiliului de administraţie”. Aceste criterii completează articolul 19 din Legea nr. 41. Iată-le:

a) prestigiu profesional şi civic;

b) experienţă profesională de minimum 5 ani, în unul din următoarele domenii: mass-media, cultural, economico-financiar sau juridic;

c) experienţă şi capacitate decizională;

d) cunoaşterea legislaţiei privind organizarea şi funcţionarea SRR, precum şi din domeniul audio-vizualului;

e) cunoaşterea a cel puţin unei limbi de circulaţie internaţională.

A doua modificare constă în separarea funcţiilor de preşedinte al consiliului de administraţie şi, respectiv, a celei de director general, cel de al doilea urmând a fi ales pe bază de concurs de proiecte de management pentru un mandat „bine definit“.

Nu e greu de răspuns la întrebarea de mai sus: şefii Radioului public îşi văd periclitate funcţiile. Nici vorbă de cultură! Nici una din propunerile de modificare a Legii nr. 41 nu limitează capacitatea instituţiei de a difuza veritabile emisiuni de cultură. Când în 2013 au desfiinţat emisiuni de enorm prestigiu şi audienţă, care datau, unele, dinainte de Războiul Mondial şi la care colaboraseră mari scriitori, promiţând a le relua, dar neţinându-se de cuvânt, nu dovedeau nici o fărâmă din acest interes subit redeşteptat faţă de cultură, pe care îl manifestă astăzi. Ce să-i fi apucat aşa, deodată? E cât se poate de limpede ce i-a apucat. Măcar să o fi făcut cu mâna lor, nu apelând la semnătura unor oameni din Radio sau a unor naivi, gata oricând să semneze orice li se pune sub ochi. Am o tristă experienţă în privinţa manipulărilor de acest fel, ca să ştiu ce spun.