Ambulanţa şi SMURD-ul trec la raportarea cazurilor medicale pe tablete

Ambulanţa şi SMURD-ul trec la raportarea cazurilor medicale pe tablete

Fişele de hârtie de la Ambulanţă şi Smurd vor fi înlocuite de repoarteare digitală prin intermediul tabletor

Autorităţile vor ca fişele de hârtie de la ambulanţă, SMURD şi din unităţile de primiri urgenţe să fie înlocuite treptat de raportarea digitală, prin intermediul unor tablete, medicii şi asistenţii spun că sistemul este unul greoi, care mai tare îi încurcă decât să îi ajute. Din acest motiv ar trebui să se meargă o perioadă în sistem paralel, la fel cum s-a întâmplat cu reţeta electronică, arată specialiştii

Ştiri pe aceeaşi temă

Începând din 1 martie, fişele de hârtie de la ambulanţă, SMURD şi din unităţile de primiri urgenţe ar putea fi înlocuite cu un sistem digitalizat de raportare după ce atât serviciile de urgenţă, cât şi o parte din unităţile sanitare au fost dotate cu tablete achiziţionate pe bani europeni. Concret, noul sistem ar trebui să ducă la o corelare mai uşoară a datelor pacienţilor, a cazurilor venite prin 112, dar şi la o monitorizare mai atentă a consumabilelor şi medicamentelor folosite în sistemul de urgenţă, eliminându-se, astfel, risipa. 

„Suntem încă în faza de testare şi încercăm ca, până la sfârşitul lunii februarie, să îl folosim ca sistem principal de raportare. Încercăm ca, de la 1 martie, să ajungem către oprirea utilizării hârtiei în sistem, vom scoate treptat hârtia şi vom folosi doar sistemul digital de raportare. Fişele pacienţilor nu vor mai fi completate pe hârtie. Nu suntem primii care facem acest lucru, sunt foarte multe ţări în care nu se mai foloseşte hârtia nici pe ambulanţe, nici în UPU-uri, ci se folosesc doar raportări digitale”, a explicat doctorul Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU). 

Care e realitatea din teren

În teren, însă, situaţia pare a fi diferită. Dacă la SMURD rata de raportare depăşeşte deja 90%, situaţia este diferită la serviciile de ambulanţă şi în spitale. În plus, urgentiştii afirmă că utilizarea tabletelor nu vine în sprijinul lor, pe motiv că numărul acestora este insuficient, iar odată ce o fişă este închisă, nu mai pot opera modificări în ea deşi situaţia pacientului de la urgenţe este într-o continuă evoluţie. Ba mai mult, aceştia se plâng că nu toate spitalele au acest sistem implementat astfel că accesul unora dintre pacienţi la servicii medicale ar putea fi îngrădit. 

„Este extrem de laborios acest sistem, nu e împlementat în toate spitalele. De exemplu, noi am primit în Unitatea de Primiri Urgenţe trei tablete, în care să introducem toate fişele pacienţilor. Avem zilnic 300 de cazuri. O altă problemă este că medicul coordonator are acces la o fişă închisă de medicul curant, dar acesta din urmă nu, deşi îşi pune parafa acolo. Iar acest lucru este anormal”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul Fiorella Mitoiu, şefa Unităţii de Primiri Urgenţe de la Spitalul Pantelimon din Capitală, unde sistemul a fost doar testat. 

Prea puţine tablete la UPU

Reacţia pacienţilor, care nu sunt obişnuiţi cu un asemenea sistem, îi pune, de asemenea, în dificultate, completează Mitoiu. „Lumea nu înţelege ce faci cu tableta, de ce completezi în ea în loc să le acorzi atenţie pacienţilor. S-a ajuns şi la agresiuni verbale din cauza asta. De asemenea, nu ai ce să faci cu trei tablete în UPU, ar trebui măcar una pentru fiecare medic de gardă sau la fiecare pat”, a mai declarat urgentista. 

În ceea ce priveşte echipajele de la Ambulanţa Bucureşti Ilfov, nu toate sunt dotate cu astfel de tablete. Maşinile de transport şi cele de consultaţii nu au obligaţia de a raporta digital cazurile. 
„Sunt în continuare nemulţumiri, au existat discuţii şi li s-a cerut să folosească tableta din septembrie anul trecut. Tableta a fost gândită ca să se transmită fişa direct în dispecerat fără să se mai dicteze prin radio, ceea ce e o idee bună. Totodată, un alt scop al tabletei este acela de a transmite timpii de ajungere la caz, de plecare de la caz, ceea ce nu e rău, doar că apar dificultăţi tehnice, vorbimd e dispozitive electronice, trebuie să existe şi fişa format pe hârtie”, au arătat oficiali din SABIF.

Reticenţa persoanelor trecute de 40 de ani

Potrivit acestora, e nevoie şi de o armonizare a legislaţiei astfel încât să se poată trece la un asemenea sistem de raportare. Dar reticenţă există şi din partea personalului medical, în special a persoanelor trecute de 45 de ani. 

„În ţară sunt aceleaşi nemulţumiri ca la noi, oamenii au făcut exerciţii dar lucrează destul de greu cu tabletele. Cei care îşi asumă răspunderea datelor sunt şefii echipajelor, dar completează cei cu o mai mare mobilitate în a utiliza aceste dispozitive mobile”, au precizat oficialii. 
Sistemul de raportare digitală este implementat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) în cadrul unui proiect susţinut printr-o finanţare europeană. „Toată lumea a fost dotată — şi la UPU-uri, şi la serviciile de Ambulanţă, şi la SMURD — cu tablete şi sisteme fixe, calculatoare, în UPU, pentru raportări digitale la punctul de triaj, pentru cei care văd pacienţii”, a explicat şeful DSU, Raed Arafat.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările