40 de ani de la inaugurarea Transfăgărăşanului, şoseaua care trebuia să poarte numele lui Ceauşescu

40 de ani de la inaugurarea Transfăgărăşanului, şoseaua care trebuia să poarte numele lui Ceauşescu

Astăzi se împlinesc 40 ani de la deschidere drumului Transfăgărăşan, după ce, la 20 septembrie 1974, acesta era inaugurat în prezenţa lui Nicolae Ceauşescu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Considerată una dintre cele mai spectaculoase şosele din lume, Transfăgărăşanul este cunoscut, în special, ca atracţie turistică, însă raţiunile care au dus la construirea drumului au fost cu totul altele. Primul proiect în care se pomenea de o cale de acces în acea zonă, la începutul anilor ’60, viza exploatările forestiere, însă a fost abandonat din cauza costurilor foarte mari.

Zece ani mai târziu, proiectul a intrat în atenţia lui Nicolae Ceauşescu. Una din explicaţiile vehiculate de cei care i-au fost alături este aceea că, după invadarea Cehoslovaciei de către trupele sovietice în 1968, dictatorul şi-a dorit construirea unui drum strategic care să creeze o legătură în plus între Transilvania şi Muntenia, considerând că trecerile existente între cele două regiuni ale ţării ar fi vulnerabile în cazul unei situaţii de război. 

Lucrările propriu-zise au început la 10 martie 1970, iar regimul comunist şi-a propus să finalizeze acest proiect grandios în numai trei ani. În acest scop, a fost mobilizată Armata, dar alături de militari a fost folosită şi forţa de lucru a sute de muncitori aduşi din diverse zone ale ţării. Aceştia erau atraşi cu salarii foarte mari pentru acele vremuri, circa 6.000 de lei pe lună.

Muncitorii erau prinşi de avalanşe

Pentru aceşti bani, trebuia să prestezi o muncă deosebit de grea şi de periculoasă. La construcţia Transfăgărăşanului s-a lucrat zi şi noapte, în trei schimburi, inclusiv iarna. Nu de puţine ori muncitorii erau prinşi de avalanşe, după cum povesteşte inginerul Dumitru Ducaru, în cartea “Fascinaţia trecerii munţilor”.
De altfel, la lucrările făcute pentru a construi drumul care traversează munţii Făgăraşului la o altitudine de peste 2.000 de metri, s-au produs nenumărate accidente. Varianta oficială este de 40 de morţi, însă cei care au lucat pe şantierele Transfăgărăşanului spun că numărul celor decedaţi a fost mult mai mare.   

Din cauza condiţiilor foarte dificile, termenul de finalizare a lucrării a fost amânat cu un an, Transfăgărăşanul fiind inaugurat la 20 septembrie 1974, în prezenţa lui Nicolae Ceauşescu. A mai durat patru ani până când drumul a fost asfaltat în întregime, pentru ca în 1980 şoseaua să fie adusă la stadiul pe care îl cunoaştem astăzi.

Conform celor povestite de generalul Nicolae Mazilu, implicat în proiectului Transfăgărăşanului şi decedat în urmă cu doi ani, cei din jurul lui Nicolae Ceauşescu i-au propus dictatorului ca şoseaua să poarte numele său, însă liderul comunist a refuzat. “Elena Ceauşescu îl îndemna să accepte, dar el a refuzat”, a povestit Nicolae Mazilu.

Transfăgărășan - Tonsonul 5 - un utilaj militar adaptat conditiilor de lucru     FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan

Imagini din aceeasi galerie
  • 
Transfăgărășan - Tonsonul 5 - un utilaj militar adaptat conditiilor de lucru     FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  • 
Transfăgărășan - Tronsonul 5 - săparea rigolelor        FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  • 
Transfăgărașan - operațiune de taluzare Tronsonul 5      FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  • Transfăgărășan - utilaj modificat pentru a putea lucra la altitudini mai mari de 2000 m 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - Tronsonul 5 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - echipă de militari zidari la
  •  Transfăgărășan - degajarea drumului 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - utilajele erau forțate să lucreze și pe pante care aveau o înclinatie de 60 grade 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - pregatirea furnalului in Tronsonul 3  
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Lacul de acumulare Vidraru - făcea mai rapid accesul la echipele de militari         FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - pregătirea exploziilor pentru derocări     FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - ringuire și taluzare în tronsonul 6 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  • 
Transfăgărășan - Clădirea comandamentului unitatii militare    FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  •  Transfăgărășan - militarii își construiau singuri barăcile în care dormeau 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - echipa de cilindrare tronsonul 6 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - Tronsonul 2 -
Distribuie imaginea
citeste totul despre: