UPDATE Scandalul cozilor la permise auto trimite paşapoartele la mall

UPDATE Scandalul cozilor
la permise auto trimite paşapoartele la mall

Imaginile cu sutele de oameni stând la cozi interminabile la Serviciul Permise au stârnit revoltă FOTO stânga Mediafax, foto dreapta Dorin Chioţea

Program în două schimburi şi programări online sunt primele măsuri luate de autorităţi pentru a detensiona scandalul cozilor la Serviciul de permise din Capitală. Totodată, Serviciul Paşapoarte se va muta în incinta Mall Plaza România, unde este mai mult spaţiu. Specialiştii afirmă că problemele erau cunoscute demult, dar nepăsarea şi birocraţia au înclinat prea greu asupra Ministerului de Interne.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE Ministrul de Interne a mers, luni dimineaţă, în control inopinat la Direcţia de Permise şi Înmatriculări din Pipera pentru a vedea dacă măsurile pe care le-a dispus vineri sunt respectate. Dragoş Tudorache a declarat că a văzut că totuşi cozile la permise sunt mai mari decât se aştepta, dar că e un lucru bun că nu mai sunt cozi afară. De asemenea, ministrul a precizat că are de gând să vină în fiecare zi în control. 

Ministrul a adăugat cei 60 de funcţionari care au fost aduşi la Direcţia de Permise au fost deja instruiţi şi vor asigura partea de ghişeu unde nu este nevoie de o specializare mai ridicată. În prezent, toate ghişeele de la Serviciul Permise sunt deschise.

Situaţia revoltătoare de la Serviciul permise şi înmatriculări auto din Capitală, unde de luni întregi sunt cozi uriaşe la care oamenii se aşază încă din timpul nopţii, ar putea să ia sfârşit. Asta după ce ministrul de Interne, Dragoş Tudorache, i-a chemat la raport pe prefecţii de Bucureşti şi Ilfov pentru a afla de ce bucureştenii trebuie să-şi ia concediu ca să poată sta la cozi să-şi înmatriculeze maşina.

Pensionările de la Direcţia de Permise şi Înmatriculări din Bucureşti a fost scuza autorităţilor pentru cozile umilinţei. Însă despre birocraţia din instituţiile din România nu a vorbit nimeni. Asta deşi vedem cu toţii că în ţările civilizate înmatricularea unei maşini durează câteva ore, comparativ cu România unde această operaţiune teoretic banală este o adevărată aventură, care se întinde pe durata a săptămâni întregi.

Birocraţie şi nepăsare

Tocmai de aceea, şeful de la Interne a anunţat că de acum la Direcţia Permise se va lucra în două schimburi, în intervalul 7.00-21.00, iar programările se vor putea face online: cei din Bucureşti îşi pot face programarea pe site-ul prefecturabucuresti.ro, iar cei din judeţul Ilfov pe site-ul prefecturailfov.ro. Aceştia vor avea ghişee dedicate şi nu vor fi nevoiţi să aştepte la coadă, fiind suficient să ajungă la ora stabilită. De asemenea, puteţi urmări, în timp real, imagini cu coada din faţa ghişeelor la permise şi la înmatriculări

Totodată, Serviciul Paşapoarte se va muta din 30 ianuarie în incinta Mall Plaza România, unde este mai mult spaţiu. Spaţiul din centrul comercial deja a fost validat de conducerea serviciului. „Prezenţa serviciului paşapoarte în acelaşi centru cu serviciul pentru eliberarea permiselor şi a certificatelor de înmatriculare îngreunează procesul în acea locaţie. Vom muta serviciul paşapoarte din Pipera într-unul dintre mall-urile mari din Bucureşti. Într-un spaţiu adaptat după modelul din Cluj şi din Timişoara care s-a dovedit să funcţioneze foarte bine“, a spus Tudorache.

Ministrul a mai decis alocarea imediată a 60 de posturi suplimentare, 50 pentru Bucureşti şi 10 pentru Ilfov. De asemenea, Dragoş Tudorache a precizat că speră ca în urma acestor măsuri să vadă schimbări efective şi vizibile, el arătând că este inacceptabil să fim martori la această situaţie şi să nu facem nimic.

„Voi monitoriza personal modul în care acest management dinamic al situaţiei va fi făcut în zilele următoare“, a precizat Dragoş Tudorache.

Nepăsarea funcţionarilor ne omoară

Specialiştii afirmă că birocraţia excesivă a dus la această situaţie revoltătoare. Măsurile anunţate acum puteau fi luate mult mai devreme, dar nimănui nu i-a păsat de contribuabil, este de părere sociologul Mircea Kivu.

„Eu cred că e vorba pur şi simplu de nepăsarea unor funcţionari şi mă refer, evident, la cei care ar trebui să organizeze activitatea Serviciului Permise, nu a celor care lucrează direct cu publicul. Pentru că eu sunt convins că dacă activitatea este organizată cum trebuie, cu programări pe internet, situaţia va fi alta. Totul e pe problemă de nepăsare a unor funcţionari“, a explicat Mircea Kivu.

Sociologul afirmă că scandalul declanşat de Călin Popescu Tăriceanu când a blocat activitatea Serviciului Permise ca să-şi ridice carnetul de conducere ar fi trebuit să fie un semnal pentru autorităţi, dar n-a fost. „Oamenii au văzut că nu toţi sunt egali. Toţi demnitarii intră pe uşa din spate pentru a-şi lua permisele. Asta mi se pare de condamnat. Când a ieşit scandalul cu Tăriceanu, s-a făcut anchetă ca să se vadă dacă i s-a eliberat permisul în mod preferenţial. Dar nu s-a făcut anchetă de ce stăteau oamenii zeci de ore la coadă. Presiunea publică e un semn bun, oamenii reacţionează şi înţeleg că există şi efecte. Pentru că poate fi şi situaţia inversă: oamenii să protesteze şi să nu se întâmple nimic. Din păcate, funcţionarului nu-i pasă ce e dincolo de ghişeul lui“, a mai spus specialistul. 

Semnale de alarmă au fost

Dumitru Coarnă, vicepreşedinte Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual (SNPPC), reclamă insuficienţa personalului de la Serviciul Permise, dar spune că oficialii MAI ar fi trebuie să ia măsuri mai demult.

„Problema fundamentală e de personal. Sigur, era previzibil că nişte oameni vor ieşi la pensie. Ar fi trebuit să se ia măsuri mult mai devreme, să fie un echilibru între nivelul de pensionare şi cel de şcolarizare. Eu spun asta de vreo zece ani, dar politicile Ministerului de Interne au fost fix în sensul acesta, de a diminua efectivele. Iar acum, problemele s-au acumulat şi ne doboară. În Ministerul de Interne, cele mai importante decizii de intrare în normalitate s-au luat în urma presiunilor publice“, a explicat, pentru „Adevărul“, liderul sindical.

În ceea ce priveşte rezolvarea problemei, Dumitru Coarnă crede că MAI ar trebui să angajeze personal din sursă externă. „Soluţia indentificată de minister este una temporară, de avarie. Problema de deficit rămâne şi, probabil, vor încerca să acopere această perioadă prin delegare, iar ulterior prin recrutare de personal din sursă externă. Cerinţele nu sunt mari, este vorba de studii medii. Avem destui tineri care îndeplinesc condiţiile pentru aceste posturi. Sigur, apoi este nevoie de stagii de şcolarizare de 3-7 luni, iar lucrurile se vor rezolva cât de cât“, a mai spus Dumitru Coarnă.

Cum se scuză Prefectura Bucureşti

Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bucureşti (SPCRPCIV) se confruntă cu un deficit de personal de 22%, susţin reprezentanţii celor care îi umilesc zilnic pe bucureşteni. Potrivit Prefecturii Bucureşti, SPCRPCIV are un efectiv de 88 de angajaţi, dintre care doar 66 sunt prezenţi la serviciu, restul fiind în concediu de odihnă sau medical.

Marea majoritate a celor aflaţi la serviciu sunt repartizaţi pentru activităţi specifice de lucru cu publicul la ghişeu sau examinare a candidaţilor la proba practică, menţionează Prefectura Bucureşti. Timpul mare de aşteptare la ghişee este explicat şi prin debutul cu întârziere al programului „Rabla 2016“ — luna iunie, „ceea ce a condensat într-o perioadă mai scurtă de timp un număr mult mai mare de solicitări, pe toate palierele de evidenţă a vehiculelor“, arată instituţia.

„Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, activitatea societăţilor de leasing şi a dealerilor de vehicule atât noi, cât şi second-hand a cunoscut o creştere, în medie, de 15%, în condiţiile în care 80% dintre aceşti agenţi economici sunt concentraţi în Bucureşti, iar 75% dintre vehiculele înmatriculate la cererea acestora sunt pentru utilizatori din afara municipiului Bucureşti“, mai precizează Prefectura Bucureşti.

Blocaje la sistemul informatic

De parcă statul la cozile umilinţei nu ar fi fost suficient, cei care încearcă să-şi scoată permisul sau să înmatriculeze o maşină se mai confruntă cu încă o problemă: blocajele sistemului informatic de la Direcţia Permise. Ca şi în sistemul de Sănătate, şi aici softul se blochează frecvent şi imediat apare haosul. Celebru este blocajul din 8 august 2016. Atunci sistemul informatic al DRPCIV a clacat, nemaiputând fi eliberate permise de conducere în toată ţara. Totodată, nu s-au putut susţine examenele teoretice pentru obţinerea permisului auto şi nici nu s-au mai făcut programări pentru examenele practice. Situaţia a durat aproape două zile.

Cum a fentat Tăriceanu cozile de la Permise

În august 2016, preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a fost filmat când s-a dus la sediul DRPCIV să-şi reînnoiască permisul de conducere şi a ocolit coadă de aproximativ o mie de persoane pe o uşa din curtea interioară. Acolo a fost aşteptat de reprezentanţi ai instituţiei, care l-au condus în clădire şi i-au făcut procedurile pentru eliberarea documentului. în tot acest timp, în care Tăriceanu a completat documentele şi a făcut fotografia pentru noul permis, publicul nu a avut permisiunea să între în clădire. Scandalul declanşat atunci a determinat MAI să facă o anchetă. Ulterior, Direcţia Permise a anunţat că doi angajaţi ai instituţiei au fost sancţionaţi cu mustrare scrisă pentru „intervenţia pentru influenţarea soluţionării unor cereri privind satisfacerea intereselor oricărei persoane“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările