ISU a ignorat două ore informaţiile primite de pe telefonul medicului Zamfir, privind localizarea avionului prăbuşit. Dosarul, preluat de Parchetul Militar

ISU a ignorat două ore informaţiile primite de pe telefonul medicului Zamfir, privind localizarea avionului prăbuşit. Dosarul, preluat de Parchetul Militar

Medicul Valentin Calu este scos din Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj şi urcat într-o ambulanţă SMURD FOTO: Adevărul/Florina Pop

Dosarul în care este cercetat accidentul din Apuseni a fost preluat de procurorii militari. Aşa a anunţat procurorul şef al Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, care a adăugat că în cazul accidentului există „suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor miniştri”. Ancheta arată că, în ziua tragediei, informaţiile primite de pe telefonul din reţeaua Orange al medicului Zamfir au fost folosite de angajaţii de la ISU abia după două ore.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, marţi, că, din puntul său de vedere, cuprins şi într-un raport al ministerului, este o "speculaţie" afirmaţia potrivit căreia STS a transmis coordonate eronate în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni.

"Restul speculaţiilor, că nu erau bune coodonatele, că puteau să fie câţiva kilometri mai la stânga, câţiva kilometri mai la dreapta, nu le pot stabili eu şi nu pot spune eu cu certitudine dacă este aşa. Există specialişti care vor face lucrul acesta. Mie nu-mi place să speculez, mai ales în astfel de situaţii", a spus ministrul, potrivit Mediafax.

Ramona Mănescu a făcut aceste declaraţii la Senat, după ce a participat la întâlnirea preşedintelui Senatului, Crin Antonescu, cu delegaţia FMI, CE şi BM.

"Coordonatele care au fost date, au fost luate ca atare. Au fost verificate, după ce au fost primite de la ISU, au fost reverificate de ROMATSA şi într-adevăr acele coordonate se aflau în perimetrul pe care şi ROMATSA a putut să-l stabilească, ceea ce a dus la concluzia că acelea posibil sunt datele", a replicat Mănescu.

Unde a fost speculaţia

"S-au făcut speculaţii cum că STS a dat nişte coordonate eronate, ceea eu nu cred că este cazul. Adică nu cred că STS în mod voit sau cineva în mod voit a dat nişte coordonate eronate. Deci, e prea mult să acuzăm oamenii fără fundament", a explicat ministrul.

Mănescu a fost întrebată dacă nu are nimic să-şi reporşeze.

"Ce aţi vrea să-mi reproşez eu când vă spun că ROMATSA a făcut ce a considerat că trebuie să facă, noi am luat măsurile administrative, premierul a considerat necesar şi a fost o decizie pe care am luat-o împreună să sancţionăm administrativ conducătorii ROMATSA, care erau în acea zi responsabili cu coordonarea misiunii de căutare şi salvare", a replicat ministrul.

De ce nu a putut ROMATSA să localizeze avionul prăbuşit

Ea a precizat că nu s-a putut face localizarea prin sistemele ROMATSA, pentru că antena care emitea pe frecvenţa de 406 MHz şi putea face localizarea prin sistemul de la Moscova a fost ruptă în momentul impactului, fapt care a îngreunat procedura de salvare.

"S-a utilizat acest accident doar pentru a ataca instituţiile statului şi atâta tot (...) În curs se află o anchetă a procuraturii pe care eu nu o pot discuta, nu o pot comenta şi cu siguranţă procuratura va face lumină în sensul că va stabili vinovăţii acolo unde există", a spus Mănescu.

Ea a menţionat că, din momentul în care au comunicate coordonatele prăbuşirii, coordonarea acţiunii de salvare a fost preluată de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.

Ministrul a susţinut că "s-a creat o stare generală de tensiune şi de neîncredere faţă de instituţiile statului". Ea a precizat că mai există o investigaţie în curs a CIAS, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, care va stabili cauzele accidentului.

De ce nu s-a întrunit comitetul de urgenţă la Transporturi

Mănescu a precizat că în cazul accidentului din Apuseni nu au fost întrunite condiţiile pentru convocarea comitetului ministerial, deoarece acest comitet se întruneşte în momentul în care "în urma unui accident se provoacă disfuncţionalităţi ale infrastructurii de transport, disfuncţionalităţi majore care au un impact social şi economic". Ea a menţionat că până în prezent acest comitet nu a fost convocat în cazul vreunui accident care a avut loc până în prezent.

Ministerul Transporturilor nu a convocat comitetul de urgenţă în cazul accidentului aviatic din Apuseni, întrucât a considerat că acesta nu reprezintă un accident major, arată un raport al instituţiei, citat de Digi24. Comitetul de urgenţă este convocat numai dacă numărul victimelor este mai mare de zece

Ministrul Mănescu a precizat că nu a primit vreo citaţie din partea procurorului de caz în situaţia accidentului din Apuseni pentru a fi audiată. Oficialul a adăugat că nu i s-a cerut demisia până în prezent, ca urmare a modului în care a fost gestionat accidentul aviatic din Apuseni.

UPDATE "Există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militari şi care ar atrage competenţa procurorului militar. De asemenea, există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au făcut parte din celulele de criză din instituţiile centrale ale statului. Acele celule de criză au fost coordonate de persoane care au calitatea de ministru şi în final se va da o soluţie cu referire la toate aceste persoane", a declarat procurorul şef Lazăr.

El a spus că astfel s-a pus problema dacă este atrasă competenţa Parchetului Curţii Militare de Apel sau competenţa secţiei militare a Parchetului ICCJ.

"În final va trebui să se dea o soluţie, să se cenzureze conduitele persoanelor care au avut atribuţii în acest domeniu şi să se clarifice dacă ele au fost conforme cu procedurile care au fost ridicate şi depuse la dosar sau au acţionat cu întârziere şi atunci ar exista o anumită culpabilitate pentru anumite persoane", a spus el.

El a menţionat că sunt câteva categorii de persoane care au fost audiate şi care reprezintă personalul ISU, Jandarmeriei, personalul silvic, localnicii, pădurarii care au participat la căutări şi victimele.

"În continuare urmează o altă fază a anchetei în care vor fi audiate persoanele care au avut atribuţii de serviciu pentru a pregăti avionul de zbor, Romatsa, apoi persoanele care au coordonat în cadrul celulelor din instituţiile centrale", a mai spus Lazăr.

UPDATE Dosarul privind accidental aviatic din Munţii Apuseni a fost preluat, marţi, de Parchetul Curţii Supreme, secţia parchetelor militare.

Până în acest moment, potrivit procurorilor, în acest dosar au fost efectuate cercetările la locul producerii accidentului, ridicarea probelor de la faţa locului şi au fost audiaţi 28 de martori din cadrul ISU, SMURD, personal silvic, jandarmi, localnici, precum şi cei cinci supravieţuitori. 

De asemenea, în acest caz anchetatorii au dispus efectuarea unor rapoarte medico-legale şi s-au solicitat şi depus documentele relevante de la instituţiile în cauză.

Medicul Cătălin Pivniceru este urcat într-o ambulanţă SMURD FOTO Adevărul/Florina Pop

Informaţii ignorate de ISU

Pe de altă parte, cercetările făcute de anchetatori în acest dosar arată că informaţiile primite de pe telefonul din reţeaua Orange al medicului Zamfir au fost folosite de angajaţii de la ISU abia după două ore de la primirea apelului .

„Medicul Zamfir a sunat de pe telefonul său din reţeaua Orange la ora 17.30. Atunci a fost înregistrat în reţea, iar datele despre zona aproximativă în care s-ar putea afla avionul prăbuşit au fost transmise către structurile Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Angajaţii ISU au folosit însă aceste date abia la ora 19.31, la fix două ore de la primirea lor”, au explicat surse din cadrul anchetei.  

   

Click pentru a mări imaginile
 

Potrivit reprezentanţilor STS, „perimetrele indicate prin hărţile difuzate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sunt cele construite în baza legii şi a Deciziei ANCOM 1023/2008. Precizia lor este conform acestor reglementări şi este la fel ca în alte 21 de ţări europene care folosesc aceeaşi metodă.Coordonatele şi informaţiile utilizate pentru construirea acestor perimetre sunt trimise STS de către operatorii de telefonie mobilă şi sunt actualizate odată la două luni. Utilizarea şi interpretarea acestor date revin agenţiilor specializate de intervenţie iar corelarea lor cu alte informaţii din alte surse trebuie făcută de către coordonatorul intervenţiei”. 

Orele la care a sunat doctorul Radu Zamfir de la locul accidentului
 
De altfel, în raportul înaintat de vicepremierul Gabriel Oprea prim-ministrului Victor Ponta la câteva zile după producerea accidentului aviatic din Munţii Apuseni se arată că Serviciul de Urgenţă a primit un apel prin Centrul 112 Cluj/STS la ora 16.16, moment în care doctorul Radu Zamfir a anunţat prăbuşirea aeronavei. 
 
Patru minute mai târziu, apelul a fost transferat către ISU Cluj, SJA Cluj, IPJ Cluj, dar şi către COAP/MApN (16.22 – 16.27), ROMATSA (între orele 16.28 şi 16.33), Salvamont Braşov (16.34) şi Elicopter Târgu-Mureş. 
 
„Alarmarea în caz de accident aviatic se face de către ROMATSA şi/sau de către Sistemul naţional pentru apeluri de urgenţă – 112”, se arată în raport. Potrivit documentului, Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri către 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 şi 19:31:51.

Medicii Calu şi Pivniceru au ajuns acasă

„Au aterizat la ora 10.10 cu aeronava SMURD donată de Ion Ţiriac. În avion au fost şi un medic şi o asistentă, pentru orice eventualitate. Au fost duşi la Spitalul Elias, pentru a fi preluaţi de familii”, a declarat pentru adevarul.ro Bogdan Opriţa, coordonatorul SMURD.

 

Primul scos din spital, pe o targă, întrucât aşa prevede protocolul medical, a fost medicul Valentin Calu de la Spitalul Elias din Capitală, acesta fiind urcat apoi într-o ambulanţă SMURD.

Şi doctorul Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" a fost scos din unitatea medicală pe targă şi urcat în aceeaşi ambulanţă, care îi va duce pe cei doi la aeroportul din Cluj. De acolo, medicii vor fi preluaţi de aeronava donată SMURD de omul de afaceri Ion Ţiriac.

Întrebat de jurnalişti cum se simte, medicul Valentin Calu a răspuns: "Foarte bine".

Pe aceeaşi temă:

STS: Dr. Zamfir a transmis, în loc de coordonate, ora de pe telefonul mobil. Sorin Ianceu: Am dat numele localităţilor din apropiere şi pe ce drum să vină la noi La două săptămâni de la tragedia aviatică din Apuseni, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a făcut publice "coordonatele" transmise de unul dintre supravieţuitorii accidentului, doctorul Radu Zamfir, susţinând că reprezentau de fapt „ ora afişată pe telefonul mobil”.
 
Accident aviatic în Munţii Apuseni. Dorin Ungur, şeful ISU Cluj: Romatsa ne-a dat coordonatele greşite Raportul Inspectoarutului de Urgenţă Cluj pe 2013 a fost prezentat, joi dimineaţă, de către şeful ISU Cluj, Dorin Ungur. Prezent la conferinţa de presă a fost şi Ioan Rus, directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale Cluj.
 
MApN ar fi limitat raza de căutare a avionului căzut în Apuseni la 2 km. Statul Major al Forţelor Aeriene susţine că radarele nu-l puteau localiza Radarele descoperă exclusiv aeronavele aflate în zbor şi nu pot fi utilizate pentru a descoperi ţinte terestre, iar dispariţia de pe radar a unui avion nu înseamnă neapărat că acesta s-a prăbuşit, precizează Statul Major al Forţelor Aeriene.
 
Lecţia de orientare pe înţelesul tuturor La ştirile de dimineaţă am auzit ceva incredibil: „autorităţile nu au ştiut să interpreteze corect coordonatele geografice” ale locului unde s-a produs accidentul aviatic. Îmi vine greu să cred că noţiunile care se învaţă la geografie în clasa a V-a sau în clasa a IX-a nu sunt ştiute de către cei puşi să gestioneze situaţii de urgenţă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările