Un miliardar rus, noul proprietar al Aeroportului Internaţional Chişinău. Deputat: „Aeroportul a ajuns sub influenţa Rusiei”

Un miliardar rus, noul proprietar al Aeroportului Internaţional Chişinău. Deputat: „Aeroportul a ajuns sub influenţa Rusiei”

Compania „Avia-Invest”, căreia statul i-a concesionat Aeroportul Internaţional Chişinău pentru o perioadă de 49 de ani, confirmă că NR Investment Limited, companie care în august 2019 a procurat 95% din „Avia Invest”, a cedat controlul asupra companiei către „Komaksavia Airport Invest” Ltd, care de acum încolo va deţine 95% din „Avia-Invest” şi va gestiona Aeroportul Internaţional Chişinău.

Ştiri pe aceeaşi temă

Într-un comunicat de presă, reprezentanţii „Avia Invest” au confirmat informaţiile apărute în mass-media că omul de afaceri din Rusia Andrei Goncearenko este beneficiar al companiei „Komaksavia Airport Invest” Ltd.

Potrivit comunicatului de presă, Andrei Goncearenko „este fost top-manager la Compania „Gazprom”, cu interese de afaceri în diferite domenii precum construcţii, dezvoltarea infrastructurii, imobiliare şi comerţ”.

„În ultimii ani, Aeroportul, fiind administrat de compania concesionară, s-a dezvoltat dinamic. Este clar că dezvoltarea în continuare a aeroportului ca centru regional de transport între Europa şi Asia depinde de volumul şi stabilitatea investiţiilor atrase. Printre priorităţile mele se numără construirea unei noi piste de decolare-aterizare pentru avioanele de mari dimensiuni, precum şi a unui nou terminal, care va fi cel mai modern din regiune. Atragerea investiţiilor pentru realizarea acestor planuri este sarcina mea principală în calitate de nou participant. Avem mult de lucru. Scopul nostru este să majorăm numărul anual al pasagerilor până la 5 milioane în următoarea perioadă”, a declarat Andrei Goncearenko.

Reacţia opoziţiei

Partidul Acţiune şi Solidaritate, condus de ex-premierul Maia Sandu, a emis un comunicat de presă în care spune că „ultimele evoluţii în cazul Aeroportului Chişinău arată că înţelegerea dintre Dodon (PSRM) şi Plahotniuc (PDM) cuprinde şi schimbarea proprietarilor aeroportului Chişinău”.

„Astfel, noul proprietar devine miliardarul rus Andrei Gonchearenko, iar unul din cele mai strategice obiective ale ţării cade sub controlul direct al unei ţări străine, riscând să devenină astfel aeroport intern al Federaţiei Ruse. În această ordine de idei, devine tot mai clară graba cu care PSRM şi PDM a demis guvernul Sandu, care ar fi împiedicat o astfel de tranzacţie”, se spune în comunicat.

Prim-vicepreşedinta Partidului Mişcarea Populară Antimafie, Daniela Bodrug, susţine că Maia Sandu, pe când era în funcţia de premier, ar fi contribuit ca Aeroportul Internaţional Chişinău să treacă în gestiunea miliardarului rus Andrei Goncearenko.

Fostul preşedinte al Parlamentului, deptuatul democrat Andrian Candu, a declarat că prin procurarea Avia Invest de către NR Investment Limited, Republica Moldova a avut posibilitatea ca un investitor cu renume, de talie mondială să aducă investiţii occidentale, însă Moldova „a pierdut această posibilitate şi nu doar, din cauza hărţuielilor, a instabilităţii şi a incapacităţii statului de a securiza investiţiile”.

„Din naivitate sau cu buna ştiinţă a pro-europenilor care au preluat guvernarea în luna iunie, la fel ca şi alte obiective ce ţin de securitatea statului, aeroportul a ajuns sub influenţa Rusiei. Cu regret, Republica Moldova îşi întăreşte „poziţia” de zonă gri, postură din care ţara noastră nu va cunoaşte dezvoltare şi evoluţie.”, a spus Candu într-o postare pe Facebook.

Amintim că pe 19 august curent, NR Investments Ltd, o firmă de investiţii imobiliare, fondată în 2007 şi înregistrată în Insulele Canalului, a procurat 95% din compania Avia Invest, concesionară a Aeroportului Internaţional Chişinău. 

Maia Sandu a anunţat joi, 12 septembrie, pe când deţinea funcţia de premier, că Agenţia Proprietăţii Publice (APP) a depus o cerere de chemare în judecată împotriva SC „Avia Invest” S.R.L. prin care a solicitat recunoaşterea nulităţii contractului din 30 august 2013 de concesiune a activelor aflate în gestiunea Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a terenului aferent acestora.

„Aeroportul trebuie să aducă beneficii statului şi cetăţenilor Republicii Moldova”, a scris Maia Sandu pe pagina sa de Facebook.

Prim-ministra consideră „că acest contract de concesiune este unul abuziv, a fost încheiat cu multiple încălcări ale cadrului normativ în vigoare, fiind, de asemenea, în detrimentul interesului statului”.

„Credem că există suficiente argumente pentru declararea nulităţii contractului de concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău”, a afirmat Maia Sandu.

De asemenea, Guvernul Sandu a abrogat mai multe decizii ce ţin de concesionarea Aeoportului Chişinău. Maia Sandu a subliniat, citată de IPN, că abrogările hotărârilor de Guvern nu sunt retroactive, dar astfel cadrul legal va fi adus în concordanţă cu decizia Curţii Constituţionale. În declaraţiile de presă oferite după şedinţa Guvernului din 4 septembrie, Maia Sandu a spus că, „în continuare, pe baza informaţiilor prezentate de comisia parlamentară şi de alte instituţii ale statului, Ministerul Justiţiei lucrează la acest dosar, cu care se va merge în următoarele zile în instanţă, unde va cere anularea contractului de concesionare”.

Premierul a mai precizat că până la o decizie a instanţei de judecată, contractul de concesionare a aeroportului rămâne în vigoare.

Preşedintele Igor Dodon spunea la acea vreme că în cadrul ultimei şedinţe a Consiliului Suprem de Securitate i-a fost comunicat că nu va fi posibilă finalizarea tranzacţiei de vânzare a companiei Avia Invest SRL, deţinătoarea contractului de concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău, către NR Investments Ltd. 

Guvernul a reacţionat la anunţul privind finalizarea tranzacţiei de vânzare a companiei Avia Invest SRL, deţinătoarea contractului de concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău, către NR Investments Ltd. Într-un comunicat de presă emis de Executiv se spunea că „nu a existat nicio consultare între Guvern şi NR Investments Ltd”.

Igor Dodon a declarat vineri, 23 august, după şedinţa Consiliului Suprem de Securitate, convocată în contextul tranzacţiei de vânzare a Avia Invest, că există temei şi chiar trebuie de reziliat contractul dintre Guvern şi Avia Invest, pentru că există suspiciuni că o parte din bani ar fi venit din „furtul miliardului” şi nici condiţiile contractuale nu ar fi fost respectate.

Operaţiunile şi managementul Aeroportului Internaţional Chişinău au fost transferate către Avia Invest în noiembrie 2013, în baza unui parteneriat public-privat. Compania concesionară s-a angajat să administreze aeroportul timp de 49 de ani şi să investească în modernizarea lui 250 de milioane de euro.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările