Ministerul Transporturilor, despre suspendarea curselor Navrom Delta: „Nu avem datorii la ei”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Navă Navrom Delta foto: FB/Navrom Delta
Navă Navrom Delta foto: FB/Navrom Delta

Navrom Delta a anunţat că de duminică, 26 iunie, se află în imposibilitatea operării navelor de transport pasageri şi mărfuri de strictă necesitate din cauza unor datorii pe care Ministerul Transporturilor le-ar avea către ei. Navele companiei fac legătura între municipiul Tulcea şi localităţile din Delta Dunării.

De mai bine de 20 de ani, Navrom Delta este societatea comercială care asigură acest serviciu public, transportând peste 3, 2 milioane de pasageri şi peste 65 de mii de tone de mărfuri generale şi de strictă necesitate. 

Decizia suspendării transportului a fost luată după ce între Navrom Delta şi Ministerul Transporturilor, instituţia care subvenţionează acest serviciu public, au apărut neînţelegeri şi datorii. 

„Suntem în discuţii, de două luni, cu cei de la Ministerul Transporturilor legate de acordul cadru şi contractul subsecvent încheiat cu ei. De două luni încercăm să găsim formula cea mai bună legat de deschiderea finanţărilor. Dacă înainte o deschidere ce aceasta dura trei zile, avem două luni în care nu reuşim să ne punem de acord. Nu înţelegem de ce”, spune Nicolae Chichi, directorul Navrom Delta.

El arată că în acest moment Ministerul Transporturilor are datorii mari către Navrom Delta, ele ajungând la circa 4,1 milioane de lei (contravaloarea serviciilor pe trei luni). „Nu s-a mai întâmplat niciodată ca ministerul să aibă aşa datorii”, spune directorul.

Răspunsul Ministerului Transporturilor

De partea cealaltă, Ministerul Transporturilor a transmis pentru „Adevărul” că nu are datorii către Navrom Delta, societate care are obligaţia de a prezenta şi justifica sumele cheltuite precum şi cele solicitate pentru serviciul public pe care-l execută.

„Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu are datorii la S.C. Navrom Delta S.A, achitând în totalitate sumele solicitate şi fundamentate conform prevederilor contractuale. În conformitate cu Contractul subsecvent nr. 1/12169 din data de 29.03.2022 la Acordul-Cadru de prestări servicii nr. 12047/28.03.2022, S.C. Navrom Delta S.A are obligaţia de a prezenta şi justifica sumele cheltuite precum şi cele solicitate pentru serviciul public de transport fluvial de pasageri şi al mărfurilor de strictă necesitate între localităţile din Delta Dunării şi municipiul Tulcea, iar strict în aceste condiţii, până în prezent,  a primit suma de 7.626.000 de lei”, spun reprezentanţii ministerului.

Ei arată că, în conformitate cu Legea finanţelor publice, creditul bugetar reprezintă sumă aprobată prin buget, limita maximă până la care se pot ordonanţa şi efectua plăţi în cursul anului bugetar pentru angajamentele legale contractate. „Dacă suma de 4.000.000 de lei, considerată datorie, reprezintă diferenţa până la concurenţa creditelor bugetare repartizate S.C. Navrom Delta S.A, precizăm faptul că fără justificare, fundamentare şi încadrare în prevederile contractuale nu se pot aloca bani de la bugetul de stat, chiar şi în condiţiile existenţei bugetului cu această destinaţie.”

„Ei pot să spună orice, noi nu mai avem carburant. Fizic nu mai putem asigura transportul”, adaugă Nicolae Chichi. El explică faptul că marţi, 28 iunie, la Ministerul Transporturilor va avea loc o întâlnire pe această temă la care va participa alături de reprezentanţi ai Consiliului Judeţean şi Prefecturii Tulcea.

Alternativă: un transport rapid şi scump

Pentru mii de oameni din Deltă, dar şi pentru turiştii care sosesc în această perioadă aici, singura posibilitate de a se mai deplasa este cea cu ambarcaţiuni rapide, puse la dispoziţie de diferiţi operatori economici. Doar că, preţul unei curse din Tulcea la Sulina, de exemplu, este de 80 de lei cu „rapidele”, faţă de 18 lei cât era la Navrom pentru un localnici sau 46 de lei pentru turişti. 

„Comunităţile din Delta Dunării şi turistii nu vor fi afectaţi de situaţia creată de unul dintre mulţii transportatorii fluviali din zonă. Nimeni nu va rămâne pe drumuri şi se vor asigura că atât turiştii, cât şi localnicii vor ajunge, în siguranţă la destinaţie”, dă asigurări Asociaţia Operatorilor Navelor de Agrement şi Transport Rapid. O ambarcaţiune rapidă are o capacitate de 12 locuri.

Navele de pasageri ale Navrom Delta asigurau transportul persoanelor şi mărfurilor pe cele trei braţe ale Dunării, ajungând de la Tulcea la Periprava, Sulina sau Sfântu Gheorghe. Zilnic erau curse, cu un program bine stabilit, cu nave mari pe care se pot îmbarca 300 de persoane (navele Banat şi Moldova), 198 de persoane (semi-rapidele Expres 1 şi Expres 2) sau 150 de persoane (navele Mirceşti şi Maramureş). Este un serviciu public, de aceea există obligativitatea ca navele Navrom să oprească în toate localităţile unde există zone de acces pentru îmbarcare şi debarcare.

Vă recomandăm să mai citiţi: 

Mii de locuitori din Delta Dunării rămân izolaţi. Operatorul fluvial anunţă sistarea curselor de călători şi dă vina pe Ministerul Transporturilor

Convoaiele umanitare pe Dunăre, taxate. Navrom Bac: „Nu ne mai permitem nicio gratuitate”. Reacţia Guvernului

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite