Concluzii dure în ancheta privind trenul cu călători rămas fără frâne: nu avea revizii făcute şi mecanicul era neinstruit

Concluzii dure în ancheta privind trenul cu călători rămas fără 
frâne: nu avea revizii făcute şi mecanicul era neinstruit

Trenul rămas fără frâne în Gara Goleşti din Argeş acum un an nu avea reviziile făcute FOTO: AGIFER

Un tren care se deplasa de la Bucureşti spre Gara Sud Piteşti a rămas fără frâne pe 1 iunie 2021, atunci când a ajuns în Gara Goleşti. Garnitura a lovit macazul şi a intrat pe linia altui tren. În final, trenul a fost cu greu oprit, înainte să se producă o tragedie.

Ştiri pe aceeaşi temă

Concluzii dure în ancheta privind trenul cu zeci de călători rămas fără frâne într-o gară din Argeş: nu avea reviziile făcute, iar mecanicul nu era instruit

În trenul care venea de la Bucureşti şi se îndrepta spre Piteşti se aflau peste 40 de călători, iar în momentul în care trenul a ajuns în Gara Goleşti, la nici zece kilometri de Piteşti, nu a mai putut frâna, a lovit macazul şi a intrat pe linia unui alt tren.Trenul, fabricat în 2003, avea peste două milioane de kilometri la data accidentului din 1 iunie 2021.

La un an de la acel accident, Agenţia de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a finalizat investigaţia. „Adevărul” a intrat în posesia raportului investigaţiei, iar acesta scoate la iveală grave nereguli. Conform investigatorilor, una dintre cauze a fost funcţionarea defectuoasă a supapelor de comandă a frânei ce au avut ca urmare pierderea capacităţii de frânare a frânei indirecte. O altă cauză a producerii incidentului feroviar a fost exploatarea necorespunzătoare a automotorului Desiro 2016 de către mecanicul de locomotivă, ce a avut ca urmare scoaterea din funcţie a patru din cele cinci sisteme de frânare cu care este echipat automotorul. O altă mare problemă: trenul a fost menţinut în exploatare, deşi fusese depăşită norma de timp şi de kilometri pentru efectuarea reviziilor periodice. Trenul era scadent la o reparaţie încă din aprilie 2015, însă aceasta nu fusese efectuată.

Un alt factor al accidentului ce putea avea urmări tragice a fost acela că mecanicul trenului nu avea la bord un ghid de exploatare. „La data producerii incidentului, mecanicul de locomotivă nu avea asupra sa ghidul/îndrumătorul de exploatare pentru automotorul tip Desiro, iar acest fapt l-a determinat, ca după producerea celor patru frânări de urgenţă, să acţioneze conform informaţiilor din memorie, acţiuni care s-au dovedit a fi greşite şi au avut ca urmare scoaterea din funcţie a patru din cele cinci sisteme de frânare cu care este echipat automotorul”, se precizeză în raportul investigaţiei.

Patru frânări de urgenţă înainte de incident

„Întrucât, din constatările efectuate, au rezultat neconformităţi privind starea tehnică, activitatea de întreţinere şi exploatare a automotorului Desiro 2016, comisia de investigare consideră că SNTFC „CFR Călători” SA a fost implicat în mod critic, din punct de vedere al siguranţei, în producerea incidentului”, spun reprezentanţii AGIFER.

Având în vedere constatările şi verificările efectuate precum şi analiza modului de producere a incidentului, anchetatorii din cadrul AGIFER consideră că incidentul produs pe 1 iunie 2021 în Gara Goleşti din Argeş a fost cauzat atât de starea tehnică necorespunzătoare a automotorului Desiro 2016, cât şi de modul în care acesta a fost exploatat.

Conform anchetatorilor, pe 31 mai 2021, cu o zi înaintea incidentul ce se putea solda cu zeci de victime, trenul respectiv a ajuns la Depoul Bucureşti Călători, iar mecanicul de locomotivă a consemnat în fişa de bord mai multe probleme, inclusiv faptul că frâna indirectă era defectă. Tot pe 31 mai 2021, angajaţii din cadrul Societăţii de Reparaţii Locomotive „CFR-SCRL Braşov” – Secţia de Reparaţii Locomotive Bucureşti Călători au intervenit pentru remedierea problemelor. Numai că, în seara zilei de 1 iunie 2021, după plecarea din gara Titu, în circulaţia trenului s-au produs patru frânări de urgenţă. După cea de-a patra frânare de urgenţă, fără a fi verificat cauza producerii acestora pe display-ul automotorului, mecanicul de locomotivă a luat decizia de a continua mersul în regim de „Avarie”.

Pe rolul Poliţiei Argeş este deja un dosar penal in rem pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a îndatoririlor de serviciu, ancheta nefiind deocamdată finalizată.

Reacţia CFR Călători

„Adevărul” a solicitat CFR Călători un punct de vedere oficial privind incidentul din Gara Goleşti şi concluziile anchetei AGIFER. „În urma acţiunii de investigare de către AGIFER, cu privire la incidentul feroviar produs pe 1 iunie 2021, printre măsurile dispuse de CFR Călători se numără reinstruirea şi reprelucrarea personalului specializat în conducerea vehiculelor feroviare cu privire la această situaţie concretă, precum şi reprelucrarea personalului interesat în legătură cu modul corect de procedare în urma apariţiei unor deficienţe în funcţionarea acestui tip de automotor. Mecanicul de locomotivă-automotor implicat în acest incident feroviar şi-a încetat activitatea la CFR Călători imediat după producerea incidentului feroviar”, au declarat pentru „Adevărul” reprezentanţii CFR Călători.

Un alt accident feroviar produs în Gara Goleşti în urmă cu cinci ani, accident ce se putea solda cu consecinţe extrem de grave, a scos la iveală faptul că un tren de călători a fost lăsat să circule şapte ani fără să îi fie făcută revizia capitală, care era scadentă în 2010. Trenul trebuia retras din circulaţie, însă a fost lăsat să circule de către cei de la CFR Călători. Concret, conform raportului de investigaţie al AGIFER, pe 7 iunie 2017, un tren de călători a deraiat în Gara Goleşti. Accidentul nu s-a soldat cu victime, iar cauza directă a producerii accidentului a fost funcţionarea necorespunzătoare a echipamentului de frână al trenului.

În total, în perioada 2017-2021, în Gara Goleşti s-au produs patru accidente feroviare.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Cine este vinovat pentru accidentul feroviar de anul trecut, de la Ploieşti, soldat cu zece răniţi

Liderul care a jefuit sindicatul. Ceferistul din Făurei şi-a însuşit ilegal sute de mii de lei din banii oamenilor

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările