Cum îi afectează televizorul pe copii: le întârzie dezvoltarea cognitivă - până la doi ani, le descurajează nevoile reale -peste doi ani. Sfaturile specialiştilor
0Evită să ţii copilul în faţa televizorului. Majoritatea părinţilor ştiu că există programe care difuzează desene animate şi programe speciale pentru bebeluşi, dar ele au efecte negative asupra dezvoltării celor mici. Ce ne facem atunci când firmele plătesc companiile de publicitate să creeze reclame ale căror ţinte sunt chiar copiii?
Echipa "Adevărul" a stat de vorbă cu psihoterapeutul şi logopedul Silvia Tudorancea despre cât de noicive sunt reclamele în cazul celor mici.
Medicul crede că minorii de vârste fragede sunt atraşi de lumini, culori şi sunete încă de la şase luni. Iar advertiserii folosesc din plin aceste detalii pentru a-i stimula pe cei mici. "Orice reclamă, nu doar cele destinate copiilor, care conţine culori vesele, aprinse, joc de lumini, sunete intense, ritm alert, personaje animate sau copii, stârneşte interesul copiilor", spune Silvia Tudorancea.
Cât de rea este expunerea la televizor pentru cei mici
Rolul reclamelor este acela de a promova sau de a vinde un produs sau un serviciu. Adulţii pot să stabilească dacă ea este sau nu folositoare în funcţie de nevoile pe care le are. Pentru copii însă, televizorul este o alternativă de petrecere a timpului liber care poate să aibă efecte negative pe termen lung, indiferent că discutăm despre desene animate, reclame sau emisiuni.
"Expunerea unui copil cu vârsta de până în doi ani în faţa televizorului este asociată cu întârzieri în dezvoltarea cognitivă şi probleme de atenţie", a declarat Silvia Tudorancea pentru "Adevărul". "Televizorul descurajează sau înlocuieşte nevoile reale ale copilului, cum ar fi: dialogul cu adultul, cântatul, cititul sau joaca cu părintele sau fraţii", a mai spus psihoterapeutul.
De la doi ani în sus, televizorul joacă un rol şi mai important în viaţa copilului. Violenţa prezentată în media poate să ducă la dezvoltarea unui comportament agresiv care persistă, de cele mai multe ori, până la vârstă adultă.
"Emisiunile ce induc emoţii precum frica sau supărarea, la vârstele mici pot cauza tulburări de somn, vise urâte, anxietate, evitarea interacţiunilor sociale. Recomandarea adresată părinţilor, indiferent de vârsta copiilor, este evitarea pe cât posibil a expunerii copilului în faţa televizorului", spune Silvia Tudorancea.
Psihoterapeutul Silvia Tudorancea. FOTO Arhiva personală S. T
Educaţia părinţilor, nu reclame la TV
Psihoterapeutul spune că "este bine să conştientizăm că rolul educării copilului nostru ne revine în exclusivitate. Astfel, accentul se pune pe responsabilizarea copilului în alegerile făcute (la cei de peste 7 ani) şi pe limitarea sau diminuarea accesului necontrolat în cazul celor mai mici de 7 ani".
Există şi părţi pozitive ale reclamelor de la TV. Părinţii pot să le folosească în avantajul copiilor. Poţi oricând să dai exemplu un copil care apare într-un spot publicitar şi face sport sau activităţi de grup. "Calitatea unei reclame se măsoară în numărul vânzărilor de produse sau servicii realizate ca urmare a impactului pe care aceasta l-a avut. Efectul reclamelor asupra copiilor este o consecinţă directă a modului de educare al părinţilor", spune psihoterapeutul.
Influenţa merge în ambele sensuri
Copiii pot să fie foarte uşor influenţaţi de ceea ce văd la televizor şi ajung să creadă că îşi doresc cu adevărat un anumit produs sau serviciu promovat.
"Influenţarea lor merge, din fericire, în ambele sensuri. Dacă poate fi convins că îşi doreşte ceva, înseamnă că poate fi convins şi de faptul că nu îşi doreşte acel ceva. Modul în care putem realiza acest lucru este strâns legat de metodele de educare pe care părinţii le folosesc.
Consecinţele acestor metode se vând în timp, deci nu există o abordare miraculoasă care să aibă efect imediat şi de durată. Regulile şi responsabilitatea reprezintă elemente cheie în procesul educării unui copil", a încheiat Silvia Tudorancea.
Vă mai recomandăm: