Transavia se opune ridicării unui cartier rezidenţial la Cristian, lângă Sibiu. Primăria vrea să permită investiţia în zona de protecţie a fermei de păsări

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Zona unde ar urma să se construiască cartierul rezidenţial. Foto: oradesibiu.ro
Zona unde ar urma să se construiască cartierul rezidenţial. Foto: oradesibiu.ro

Compania Transavia, liderul pieţei de carne de pasăre din România, contestă construirea unui cartier rezidenţial la mai puţin de 1.000 de metri de ferma pe care o deţine la Cristian, în judeţul Sibiu.

Un dezvoltator imobiliar vrea să construiască un cartier rezidenţial cu locuinţe şi spaţii de servicii într-o zonă cel puţin ciudată în apropiere de Sibiu. Cei care vor alege să locuiască acolo dacă planul va fi aprobat, vor trebui să se acomodeze cu imediata vecinătate a unei mari ferme de păsări. În plus, vor avea nu foarte departe Depozitul Ecologic Cristian, adică groapa de gunoi şi aeroportul din Sibiu. 

  

Printr-o adresă depusă recent la Agenţia pentru Protecţia Mediului Sibiu, compania Transavia reclamă şi contestă Decizia etapei de încadrare finale conform H.G. nr. 1076/2004, pentru Planul Urbanistic de Detaliu „Construire locuinţe P+2E, servicii comerciale, dezmembrare imobil, extindere reţele, branşamente utilităţi propus a se implementa în comuna Cristian, str. XIII, F.N., CF 103621, nr. top. 8849/3/1/7, judeţul Sibiu”, publicată în anunţul din data de 28.07.2020, pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Sibiu. 

  

Transavia reclama faptul că amplasamentul PUD-ului se află în aria de protecţie sanitară a fermei sale  şi nu se corelează cu prevederile programului de dezvoltare al Planului Urbanistic General care a stat la baza emiterii avizului de mediu în 2017. În planul de încadrare în teritoriu de la acel moment, în aria de protecţie de 1.000 m pe direcţia NE la distanţa de 435 m nu există propunerea de micşorare a zonei de protecţie, spun reprezentanţii firmei din Alba, iar în cadrul documentaţiei de mediu care a stat la baza emiterii avizului de către Agenţia pentru Protecţia Mediului Sibiu, nu sunt făcute precizări referitoare la micşorarea distanţei pe direcţia NE până la 435 m dintre fermă şi zona în care se vor construi locuinţele. 

  

Cum avizul de mediu pentru planuri şi programe are aceeaşi perioadă de valabilitate ca şi planul sau programul care a fost emis, cu excepţia cazului în care intervin modificări ale respectivului plan sau program, conform legislaţiei specifice, P.U.G.-ul  comunei Cristian nu deţine aviz de mediu pentru modificările survenite în relaţia cu Ferma Transavia iar un plan urbanistic de detaliu nu poate modifica planurile de nivel superior, drept pentru care compania consideră că nu poate fi emisă Decizia etapei de încadrare conform prevederilor H.G. 1076/2004 pentru construirea cartierului rezidenţial. 

Transavia evocă de asemenea legea recent promulgată de preşedintele Iohannis privind protecţia mediului intrată în vigoare la 16.07.2020 (cunoscută drept “legea mirosurilor”) care precizează că la implementarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în vecinătatea activităţilor cu posibil impact olfactiv asupra populaţiei, autorităţile administraţiei publice locale resping solicitările de dezvoltare a proiectelor care necesită asigurarea de protecţie sanitară dacă distanţele minime de protecţie sanitară stabilite între teritoriile protejate şi o serie de unităti care produc disconfort şi riscuri asupra sănătătii populaţiei nu sunt respectate”. 

  

Aceasta este în fond îngrijorarea principală a companiei Transavia, cel mai mare producător de carne de pasăre din România, care se teme că odată ridicate locuinţele în imediata apropiere a fermei sale din Cristian, viitorii locatari vor fi deranjaţi de mirosul provenit de la păsări şi se vor genera situaţii neplăcute. 

  

De cealaltă parte, susţinând că are toate avizele necesare pentru modificarea PUG-ului, Primăria Cristian consideră că apropierea celor 3 obiective existente deja în zonă (ferma Transavia, groapa de gunoi şi aeroportul) nu sunt un factor de risc pentru sănătatea populaţiei. Mai mult decât atât, cei de la primărie susţin că în demersul de aprobare a PUD-ului prin care se doreşte construirea blocurilor au solicitat dezvoltatorului prin certificatul de urbanism avize de la DSP, Mediu şi Autoritatea Aeronautică Civilă. 

Problema care se pune totuşi este una de oportunitate şi de moralitate şi nu doar una de legalitate. În goana după terenuri construibile se fac în România multe compromisuri pe care din păcate beneficiarii lor nu le sancţionează de la început, atraşi probabil de preţuri mai bune sau de reclame frumoase. În Sibiu, s-a construit până la saturaţie în zona Şelimbar, dar cum acolo s-au cam epuizat terenurile disponibile dezvoltatorii şi-au îndreptat atenţia spre alte zone.  

Aşa vor ajunge probabil, dacă vor obţine toate avizele necesare, să construiască şi la Cristian la o distanţă mică de o fermă de păsări. Viitorii locatari ai blocurilor respective se vor plânge abia atunci de mirosuri şi muşte, uitând că ferma era demult acolo, înainte să se construiască cartierul lor modern. 

VĂ MAI RECOMANDĂM:

 

Două scenarii pentru începerea noului an la Şcoala „smart“ din Ciugud. Ce variante au fost propuse Ministerului Educaţiei

 

Pandemia afectează şi vizitele intime din penitenciare: teste COVID pentru iubite, izolare pentru deţinuţi

 

Zugravul-ţepar din Cugir scapă de închisoare cu executare după ce a înşelat zeci de oameni şi a primit trei pedepse cu suspendare

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite