Familia care a oprit lucrările la Autostrada Sebeş - Turda cere daune de 100.000 de lei. Care este motivul invocat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Familia din Alba Iulia care a obţinut în justiţie oprirea lucrărilor la austostrada Sebeş - Truda, în zona unde şantierul se află la câţiva metri de locuinţa proprie, solicită într-un alt dosar daune morale de 100.000 de lei de la CNAIR şi de la antreprenorul lotului 1 al autostrăzii.

Acţiunea a fost înregistrată la Judecătoria Alba Iulia în luna iulie 2019, dar, printr-o decizie din 6 noiembrie 2019, instanţa a hotărât să îşi decline competenţa în favoarea Tribunalului Alba. Au fost chemate în judecată Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi antreprenorul de pe lotul 1 al Autostrăzii Sebeş - Turda, Asocierea Impresa Pizzarotti & SPA  - SC Pomponio Construcţii SRL.

Pe lângă daunele morale în valoare de 100.000 de lei, familia Lăncrănjan din localitatea Oarda de Sus mai solicită ”obligarea pârâtelor să ia toate măsurile tehnice, juridice şi administrative pentru a reduce poluarea atmosferică şi fonică la care sunt supuşi reclamanţii ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale privitoare la amplasarea şi funcţionarea utilajelor generatoare de disconfort în raport de imobilul proprietatea acestora”.

De asemenea, se mai cere ”obligarea pârâţilor să monteze panouri fonoabsorbante, să îndeplinească toate măsurile pentru izolarea fonică a imobilului proprietatea reclamanţilor”, dar şi să respecte ”programul de lucru de 8 ore/zi, 9 luni/an”. În plus, prin acţiunea menţionată se solicită ”respectarea în perioada de construire, a organizării şantierului la o distanţă de minim 1.000 metri de locuinţa reclamanţilor, deplasarea mijloacelor de transport să evite zona din imediata apropriere a imobilului proprietatea reclamanţilor, dotarea utilajelor de construcţii si a mijloacelor de transport cu echipamente de reducere a zgomotului, înlocuirea sau ecranarea echipamentelor care produc niveluri ridicate de zgomot”.

O parte din aceste solicitări, respectiv obligarea montării de panouri fonoabsorbante şi  izolarea fonică a imobilului, au fost obţinute prin decizia de suspendarea a lucrărilor în punctul de lucru din apropierea locuinţei, din 11 noiembrie 2019, pronunţată de Tribunalul Alba. ”Conform dispoziţiilor exprese ale OG 43/1997 autostrada cuprinde ampriza, zonele de siguranţă, zonele de întreţinere şi zonele de protecţie. Casa reclamanţilor se află cu 850 mp dintr-o suprafaţă totală de 1.140 mp a proprietăţii în zona de protecţie. Zonele de protecţie pot rămâne în gospodărirea persoanelor juridice sau fizice care ie au în aadministrare sau proprietate, cu condiţia ca celor din urmă să nu li se aducă atingere prerogativelor dreptului de proprietate privată. Pârâtele au încălcat în mod flagrant unul din elementele de baza ale proprietăţii, respectiv folosinţa, desconsiderând dispoziţiile legale care impun protejarea proprietăţii particulare”, susţin petenţii în acţiunea depusă la instanţa de judecată.

Imagine indisponibilă

Familia Lăncrănjan mai afirmă că locuinţa proprie este situată în plin şantier în care se execută lucrările de construire la Autostrada Sebeş - Turda, lotul 1, în zona Oarda de Sus, viaţa acestora devenind un coşmar cu fiecare zi în care lucrările continuă fără respectarea măsurilor de protecţie impuse prin acordurile şi avizele care au stat la baza emiterii autorizaţiei de construire. În document sunt arătate şi distanţele dintre proprietate şi componentele şantierului:

•Distanţa dintre coridor expropriere si limita proprietate pe latura de nord, nord-est = 12,35 m  

•Distanţa dintre coridor expropriere si construcţie pe latura de nord, nord-est = 14,21 m  

•Distanţa de la axul autostrăzii la limita proprietate pe latura de sud = 31,11 m  

•Distanţa de Ia axul autostrăzii la construcţie pe latura de sud = 49,92 m  

•Distanţa de la coridor expropriere si limita proprietate pe latura de sud = 6,5 m 

•Distanţa de la coridor expropriere si construcţie pe latura de sud = 26,56 m 

Atât reprezentanţii CNAIR, cât şi cei ai antreprenorului susţin că afirmaţiile reclamanţilor sunt nefondate şi au solicitat respingerea pretenţiilor. ”Nu se poate reţine existenţa unor fapte ilicite, atât timp cât nu s-a dovedit vreo poluare cu praf, iar în ceea ce priveşte poluarea fonică, au fost îndeplinite obligaţiile prevăzute în Acordul de mediu (montarea panourilor fonoabsorbante). Nu se poate reţine existenţa unui prejudiciu, pe de o parte raportat la inexistenţa unei poluări cu praf, iar pe de altă parte deoarece încălcarea ocazională a limitelor de zgomot prevăzute de Acordul de mediu nu poate duce la concluzia că reclamanţii au suferit prejudicii materiale sau morale, şi cu atât mai puţin că ar fi îndreptăţiţi să primească suma de 100.000 lei cu titlu de daune morale”, afirmă antreprenorul în întâmpinarea la acţiunea din instanţă. 

Familia Lăncrănjan a obţinut, deja, daune materiale de 70.000 de euro şi daune morale de 15.000 de euro din partrea CNAIR şi Ministerul Finanţelor pentru ”afectarea dreptului de proprietate şi a vieţii private”. Decizia în premieră a fost pronunţată la Tribunalul Alba, fiind contestată de către pârâţi la Curtea de Apel. Coridorul de expropriere a fost micşorat forţat în zona în care se află locuinţa persoanelor afectate, astfel încât să fie evitată proprietatea. Acest lucru a făcut ca, în perioada construcţiei autostrăzii, viaţa familiei să fie un calvar. Pe lângă faptul că sunt obligaţi să locuiască într-o casă aflată la câţiva metri de autostradă, sub un pod uriaş, membrii familiei Lăncrănjan sunt nevoiţi să suporte zgomotul şi praful produs de utilajele folosite de constructori. Toate acestea fără ca antreprenorul să îşi îndeplinească obligaţiile prevăzute în autorizaţia de mediu: menţinerea zgomotului la un nivel acceptabil pentru locuitorii din zonă şi construirea de panouri fonoabsorbante. Autorităţile au decis să exproprieze 850 de metri pătraţi din terenul familiei Lăncrănjan, fără însă a-i anunţa pe proprietari. Jumătate din casă este acum în extravilan, iar cealaltă jumătate - în intravilan. 

Citiţi şi:

 

Cum au fost prinşi cinci traficanţi de droguri cu ajutorul unui investigator sub acoperire. Un inculpat este fiu de poliţist

 

Rechizitoriu DNA Alba Iulia. Cum au acţionat „concertat“ doi afacerişti pentru a obţine ilegal peste 2,4 milioane de lei

 

FOTO Cine este tânărul care a murit în accident de motocicletă la o zi după ce a împlinit 18 ani. Cum circula fără permis şi cu „motorul“ neînmatriculat

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite